۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
همه کافرند؟!

آتش جنگهای فرقه ای این روزها بیشتر از هر زمان میان مسلمانان بالا گرفته است. البته پیش از این هم سابقه داشت و اکنون هم اگر فکری به حال این موضوع نشود، در آینده باز جان هزاران بلکه میلیونها انسان را خواهد گرفت. چه کسی مسؤول این وضع است؟

ادبیات منازعه سنی و شیعه که این روزها بار دیگر در دنیای اسلام بالا گرفته، ریشه در قرون کهن و اولیه اسلامی دارد. افراط‌هایی که از هر سوی شروع می شده، آتش این جدال را ملتهب‌تر می کرده و اسباب دردسر برای بسیاری از مردم می شده است. بعدها در دوره صفوی این جدال بالا گرفت و هم در خراسان و هم آذربایجان سبب آتش‌افروزی‌های فرقه ای فراوانی شد که در شهرهای مختلف خراسان و از جمله هرات بسیاری کشته شدند. بخشی از این کار با نوشتن رساله های ردیه از دو طرف بود که بر محور تکفیر دیگری می چرخید و جواز قتل را پیش از هرچیزی صادر می کرد.

اخیرا یکی از این رساله ها را که در سال 1057 به احتمال زیاد در غرب ایران نوشته شده یافتم. این نسخه خطی حاوی مطالب تکراری علیه شیعه است، اما از نظر روشن کردن این که این جدال یکسره ادامه داشته جالب توجه است. نویسنده در این رساله مختصر، فهرستی از فرقه‌های بدعت‌گرا داده که اساس آن مربوط به شیعه و معتزله است. در بابی دیگر روایات و آیات مربوط به شیعه را که ضمن آنها تکفیر شده است آورده است! فصل سوم به فتاوی برخی از علما اشاره کرده که شماری از آنها از معاصرین خود او هستند که نام و نشان آنها را آورده است. و چهارم در باره شیعیان متأخر یعنی معاصر خودش یاد کرده که سرزمین آنها قطعا دارالکفر است!

در بخش فرقه‌ها، همان مطالب رایج در کتابهای فرق و مذاهب آمده است که شماری از فرق غالی را با عقاید شگفت معرفی کرده‌اند و نویسنده هم ، همان مطالب  را تکرار کرده است. بعد هم اشاره ای به فِرَق زیدیه و معتزله کرده است. سپس به بیان روایاتی که در باره روافض است پرداخته است، همان روایاتی که غالبا در همان قرون نخستین، فرقه ها علیه یکدیگر می ساختند و می پراکندند. فی آخر الزمان قوم یسمون الرافضة یرفضون الاسلام فاقتلوهم فانهم مشرکون، و مانند اینها. راوی حدیث هم امام علی (ع) و فرندانش هستند! بعدهم آیه بیعت شجره و آیه اشداء علی الکفار و این که برخی از فقهای سنی، بر اساس آنها حکم به کفر روافض داده اند که به قول وی، صحابه را سب می کنند. اما فصل سوم که فتاوی علما است اول از علمای قدیم آورده که بر محور همان بحث صحابه است. وی می گوید که اینها یعنی روافض، اهل سواد اعظم را کافر می دانند. از ابواسحاق اسفراینی هم نقل کرده است که هر کسی ما را کافر دانست، ما او را کافر می دانیم. در مقاله چهارم، در باره شیعیان معاصر خود سخن می گوید و این که همان حرفها در باره اینها هم صدق می کند. وی می گوید از جمله این ها، فرقه ای است که به نام شاهیه معروف است. می دانیم که این نامی است که عثمانی ها از زمان ظهور شاه اسماعیل روی شیعه گذاشتند. نویسنده می گوید که با آنان رفت و آمد هم داشته و دیده که نسبت های بد به صحابه و عائشه می دهند. او می گوید که اینها روی منابر این مطالب را می گویند و برخی از عوام آنها، علی (ع) را بر پیامبر (ص)‌ هم ترجیح می دهند. وی سپس با اشاره به این که برخی از علمای اهل سنت گفته اند که ما اساسا اهل قبله را تکفیر نمی کنیم، به پاسخ گویی به آنها پرداخته است و می گوید این مربوط به کسانی است که مثلا در باره صفات خداوند مطالبی متفاوت با عقاید رسمی می گویند. او باز هم به فتوای ابن حجر در باره تکفیر کسانی که سب می کنند استناد کرده است. بعد هم شماری از مجتهدان زمان خودش را نام برده که پیداست از کردستان هستند. از جمله مولانا صالح حکاری، مولانا محمد البرقلعی، مولانا یوسف البرسفی، مولانا حسین الشیفکی. دوباره تأکید دارد که اینان یعنی شیعیان سواد اعظم را تکفیر می کنند. باز از جد محقق خودش ابوبکر مصنف یاد کرده، همین طور از خال خودش مولانا عبدالکریم و این که همراه با امیر عادل هلوخان اردلانی با آنان یعنی شیعیان جنگ کرده و چند نفر را کشته است. وی به این کار افتخار هم کرده است. بعد هم تأکید بر این که سرزمین اینان، دارالکفر و طبعا دارالحرب است. رساله با یک خاتمه و بار دیگر با تأکید بر همان مطالب و کوبیدن بر طبل اختلاف و تفکیر خاتمه یافته است. تاریخی که در پایان این رساله که در کتابخانه مجلس است آمده، سال 1057 روزگار شاه عباس دوم است. در این مجموعه رساله دیگری هم با همین تاریخ هست.  

این رساله و موارد مشابه نشان می دهد که چگونه این جدالهای مذهبی که صورت علمی داشته، پایش به کفر و تکفیر و حرب و دارالحرب و قتل و جنگ کشیده شده و امروزه اینچنین دنیای اسلام را در التهابی سخت فرو برده و شمار زیادی را به جان یکدیگر انداخته است. وقتی چنین تفکیرهایی از دو طرف در باره دیگری اظهار شود معنایش این است که از نظر این جماعت، همه کافرند!! البته باید تأکید کنم، گرچه نسبت دادن این عنوان در روزگارانی از سوی برخی از افراد شیعه مطرح بوده، اما غالبا آنچه وجود داشته، عکس آن یعنی از طرف دیگران نسبت به شیعه بوده و از آغاز شیعه به عنوان یک اقلیت، زیر فشار تکفیرها بوده است. این وضعیت را امروز هم می توانیم مشاهده کنیم و ای کاش نبود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 325840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام فر IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    22 3
    سلام آقای دکتر تشکر از مطالب خواندنی و قابل تامل شما تمدن اسلامی همواره در فضای دوستی و همدلی ایجاد شده است و آنچه سیدجمال به دنبال آن بود وحدت کشورهای اسلامی به دور از هر فرقه یا گرایشی به امید آن روز سپاس فراوان
  • بی نام IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    31 1
    وقتی یک فرقه به فرقه دیگر توهین میکنه و خودش را مومن و دیگری را کافر میداند خوب فرقه مقابل هم مقابله به مثل میکند و دشنام و قتل صورت میگیرد در صورتیکه طبق نص قرآن مومنان باید از دشنام دادن حتی به بتها هم خودداری کنن چون طبق فرموده خدا در ادامه همان آیه آنها هم به خدا دشنام میدن و این طریقه از نظر خدا مردوده الان که دیگر جامعه انسانی به بلوغ فکری رسیده این حرکات از هر دو طرف محکوم هست و خدا در روز قیامت بین شیعه و سنی و سایر فرق اسلام وسایر ادیان و فرقشون باز هم طبق فرموده اش در قران داوری میکنه.
  • بی نام A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    9 1
    خیلی خوب بود . فقط لطفا پاراگراف بندی کنید که خواندن نوشته هایتان آسان تر باشد.
  • آوین A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    16 1
    ای کاش این مطلب ارزشمند را بعضی از همشهریان عزیز بنده در قلب ایران، اصفهان هم میخوندند. اتفاقا امروز سید بزرگواری که طلبه هم هستند دعای عظیم الشأن ... را چاپ و توزیع کرده بودند که یک نسخه از آن هم به بنده رسید. بله همشهری عزیز من که قطعا از روی ارادت!!! به اهل البیت علیهم السلام چنین اقدامی نموده است اگر میدانست آنچه در جای جای جهان اسلام که از شهر خوب من اصفهان کمی دور هستند، نتیجه این افراط و تفریط ها چه میکند و چه خونها ریخته میشود و چه هتک حرمتها به نوامیس شیعه میشود، ارادتش را به گونه ای دیگر نشان میداد...!!! الهی! اگر مرا به چیزی عذاب کنی، به ذل حجاب و جهلم عذاب مکن...!
  • سره مرد IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    17 0
    مذهب علیه مذهب
  • بی نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    23 0
    اگه از قرنها پیش بوده و درمان نشده پس باید یک فکر دیگه کرد. شاید ایراد از یک جای دیگه باشه
  • اسلامی A1 ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    7 0
    سلام لطفا اگر مشخصات نسخه رو هم در پایان بیارید خیلی خوبه اجمالش دو خط که بیشتر نمی‌شه
  • منصور IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    2 0
    کاشکی وهزاران کاشکی که فریقین شیعه و سنی به معنا و مفهوم آیه صد (100) سوره ی مبارکه ی توبه ایمان داشته باشند...والسابقون الاولون من المهاجرین والانصار....الله الله از یک رضی الله عنه گفتن و نگفتن ها که آتش فتنه را هر روز شعله ورتر می سازد... این آیه را بخوانید ودر آن تدبر کنید .نه یک بار بلکه هزاران بار.
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    11 0
    جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنه چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
  • بی نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    10 3
    شیغه بی عمل خود بزرگ پندار با سنی مقدس مآب بی عمل فرقی ندارد هردوغیر از خود همه را کافر می بیند .
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    4 0
    سید جمال الدین اسد ابادی وامام موسی صدر تلاشها کردند برای وحدت مسلمین که همه بر باد رفت
  • سعید IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    3 0
    از همه نوشته های اقای جعفریان استفاده میکنم ولی عیبش ان است که الگوی اکادمیک ندارد. مثلا باید ابتدا مشخصات کتابشناختی نسخه را بنویسید سپس توضیح کوتاهی در باره زمان نگارش نسخه و سپس کل مطالب خودتان را در چند پاراگراف معین بیان کنید. هر پاراگراف باید موضوع واحد و انسجام داشته باشد. نگوئید این مشخصات برای مقاله های علمی پژوهشی است همین یادداشتها را هم روشمند بنویسید تا حکایت از ذهن روشمند شما کند. کتابهایتان هم این ایرادها را دارد. موفق باشید
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
    3 0
    دعواسرلحاف ملاست هرفرقه ای که خیال فرمانروائی وسالاری داشت مجبوراست راست یادروغ مطالبی علیه رقیب وبه قصدجلب افکارخودی هاعنوان کندولی اگردین راصرفااززاویه پرستش خداوانجام تکالیفش نگاه کننداین اختلافات مانندکوه یخی آب میشودخدامیفرمایدالله ولی الذین آمنوایخرجهم من الظلمات الی النور