فارس نوشت:

نشست هم‌اندیشی مسئولان برگزار‌کننده بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اصحاب رسانه ظهر امروز با حضور سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه کتاب تهران، امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب، محمد اللهیاری فومنی معاون فرهنگی و اجرایی و همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت فرهنگی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، سید عباس صالحی در ابتدای این نشست ضمن بیان بخشی از سیاست‌ها در برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار داشت: این جلسه در راستای برگزاری بهتر نمایشگاه کتاب در مدت زمان باقیمانده تا زمان برگزاری است.

سه وجه برگزاری نمایشگاه کتاب از زبان رئیس

صالحی با تاکید بر اینکه از آبان ماه که برگزاری نمایشگاه کتاب قطعی شد طی سه مرحله موارد اجرایی شد، افزود: نخست برگزاری نشست‌ مقدماتی با ناشران و کارشناسان حوزه کتاب تا تصویری که از نمایشگاه کتاب وجود دارد را بررسی کرده و کارکردهای آن را دریابیم، اما گام دوم تشکیل شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب تهران بود، در نهایت از اواخر بهمن و اوایل اسفندماه کمیته‌های نمایشگاه فعالیت خود را استارت زدند و اکنون مشغول به کار هستند.

وی با تاکید بر این مهم که تلاش داریم در نمایشگاه امسال به سمتی حرکت کنیم تا آسیب‌شناسی وضعیت موجود به سمت خدمات رسانی بهتر به ناشران و بازدیدکنندگان باشد، متذکر شد: واگذاری برخی از حرکت‌ها در نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی نکته‌ای بود که از ابتدا مدنظر ما قرار داشت، همانگونه که بارها اعلام کردیم حاضر بودیم کلید نمایشگاه را به ناشران بسپاریم و تنها در حوزه‌های برنامه‌ریزی و حاکمیتی حضور داشته باشیم، اما شرایط مصلا به گونه‌ای بود که تشکل‌های نشر آمادگی پذیرش این مهم را نداشته باشند. بنابر این قرار شد تا نسبتی را برقرار کنیم که تشکل‌های نشر در برگزاری نمایشگاه کتاب ورود داشته باشند.

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان این مطلب که امسال با ناشران مختلف تنها یک قرارداد امضا کردیم و با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران تعاونی ناشران آشنا، کودک و نوجوان و سایر اتحادیه‌ها یکسان گرد یک میز جمع شدیم تصریح کرد: در این دیدارها گفت‌وگو‌هایی صورت گرفت و اکنون تعامل خوبی با ناشران داریم.

این مقام مسئول در نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب را دارای سه ضلع دانست و در این زمینه توضیح داد: نمایشگاه کتاب تهران دارای سه ضلع است. وجه فروشگاهی، وجه نمایشگاهی و وجه فرهنگی؛ ترکیب این سه ضلع یک ترکیب خاص است و نمی‌توان هیچ بعد را نادیده گرفت.

معاون فرهنگی ارشاد تصریح کرد: جلسات متعددی برگزار شد و در خلال این جلسات نگاه حاکم این بود که این سه ضلع قابلیت تقویت دارد. تقویت جنبه‌های نمایشگاهی امسال در حال انجام است و در سالن‌های مختلف علمی نشست‌های خاص برای این منظور برگزار می‌شود. همچنین حرکت آکادمیک در نمایشگاه امسال بسیار جدی‌تر از گذشته وجود دارد. علاوه بر آن جدا کردن حوزه فرهنگی از علمی از ویژگی‌های دیگر این دوره از نمایشگاه است کمیته فرهنگی با نوعی نگاه فرهنگ‌سازی در حوزه کتاب تشکیل شد و چه کارهای قابل توجهی را نیز دنبال می‌کنم از جمله زیبایی‌سازی و محیطی و درونی نمایشگاه است. تلاش‌هایی برای زیباسازی محیط و سالن‌های نمایشگاه انجام شده و امسال با تحویل به موقع به ناشران از ناشران می‌خواهیم غرفه‌آرایی زیبایی داشته باشد تا از تخفیف‌های ویژه نمایشگاهی بهره‌مند شود.

وی ضمن بیان اینکه آخرین سیاست در نمایشگاه کتاب که سرلوحه و مورد تاکید ما قرار دارد تکریم ناشران و حرمت بازدیدکنندگان است چراکه بازدیدکنندگان مهمانان فرهنگی و ناشران خادمان فرهنگ هستند به عنوان وزارت ارشاد خود را موظف به تکریم می‌دانیم.

همایون امیرزاده مشاور علمی فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی هم در سخنانی از تعامل خوب میان رسانه‌ها صحبت کرد.

آنچه دغدغه خبرنگاران پیرامون نمایشگاه کتاب شمرده می‌شود

در ادامه خبرنگاران و دبیران فرهنگی رسانه‌های مختلف دغدغه‌های خود را مطرح کردند، نامناسب و عدم به روز بودن سایت نمایشگاه کتاب از جمله این موارد بود چرا که اغلب بزرگتریم نمایشگاه‌های برجسته دنیا نیز اطلاعات خود را در قالب این سایت نشر داده و برای مخاطبانی که امکان حضور ندارند از آنچه در نمایشگاه می‌گذرد خبر می‌دهند، تقویت بعد فرهنگی و زیباسازی مصلی در دست بودن مدیران نمایشگاه تهران به منظور اطلاع‌رسانی، تقویت بخش بین‌الملل نمایشگاه، دعوت از نویسندگان بین‌الملل در نمایشگاه کتاب تهران،‌حضور پربارتر نویسندگان موفق داخل کشور در نمایشگاه، حضور خبرنگاران در بازدید رهبر انقلاب، ارائه غرفه به ناشران فعال نه برخی نهادهایی که حضورشان جنبه نمایش دارد، توانمند سازی خبرنگاران حوزه کتاب با اعزام به نمایشگاه‌های برون مرزی، در اختیار قرار دادن پارکینگ ویژه به اهالی خبر، ارائه تازه‌های نشر و اطلاع رسانی صحیح و در نهایت صحبت از نمایشگاه کتاب و تشبیه آن به جام جهانی به میان آمد.

شبکه خرید آنلاین کتاب در نمایشگاه امسال معرفی می‌شود/ سایت نمایشگاه بزودی رونمایی می‌شود

امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران ابتدا سخنان و دغدغه‌های اهالی خبر را شنید و پس از آن مشکلات اصلی را نداشتن مکان تثبیتی برای نمایشگاه کتاب دانست و عنوان کرد: بسیاری از اشکالات و آسیب‌هایی که دوستان امروز مطرح کردند به مشکلات چرخه صنعت نشر بازمی‌گردد.

وی در واکنش به سخنان برخی خبرنگاران پیرامون نبود سایت مناسب و درخور نمایشگاه کتاب توضیح داد: امسال یک شبکه مهم خرید آنلاین کتاب را معرفی خواهم کرد و در ادامه از سایت نمایشگاه جدید کتاب تهران رونمایی می‌شود.

در این نشست اعلام شد هفته آینده کنفرانس خبری نمایشگاه کتاب برگزار خواهد شد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =