آیت‌الله جوادی آملی گفت: «افرادی که تحت ولایت الهی هستند از نوعی توفیق برخوردارند که همه کارهای آن‌ها را ذات اقدس اله انجام می‌دهد نه اینکه خداوند آن‌ها را یاری کند.»

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر خود درباره این که چگونه خدواند ولی انسان می شود و همه کارهای او را بر عهده می گیرد توضیح داد.

استاد فلسفه و مفسر قرآن در ابتدا مفهوم ولایت را شرح داده و عنوان کرد: «ولایت یعنی کسی که الله سرپرستی او را به عهده بگیرد نه اینکه الله ناصر و محب او باشد. هر کدام از این دو یک درجه لطف دارد اما کسی که سرپرستی او به عهده خداوند باشد مانند نوزادی است که هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد، مادر در حقیقت تمام کارهای او را انجام می‌دهد و اینطور نیست که مادر نوزاد را یاری کند. افرادی که تحت ولایت الهی هستند از نوعی توفیق الهی را برخوردارند که همه کارهای آن‌ها را ذات اقدس اله انجام می‌دهد نه اینکه خداوند آن‌ها را یاری کند.»

آیت الله جوادی آملی درباره این که چه کسانی به این مقام ولایت رسیده اند، گفت: «هر مومنی به این ولایت نمی‌رسد، مومنین در عالم فراوان هستند ولی اولین کسی که در بین «امت» راه ولایت را باز کرد و خودش این راه را رفت وجود مبارک امیر المومنین(ع) بود، اما در «اسلام» اولین فرد رسول خدا (ص) بود.»

وی در ادامه چگونگی به مقام ولی الله رسیدن را این گونه شرح داد: «حضرت امیر (ع) فرمود اگر از جهنم بخواهید نجات پیدا کنید راه وجود دارد، از بهشت می‌خواهید نجات پیدا کنید راه هست، بخواهید منصور الهی باشد راه هست، بخواهید محب خداوند باشید راه هست، اما اگر بخواهید ولی الله بشوید فقط یک راه دارد و آن این است که نه از ترس جهنم عبادت کنید و نه برای بهشت عبادت کنید و فقط و فقط برای دوستی با خدا عبادت کنید. وقتی انسان چیزی غیر از خدا نخواست کم کم «الله ولی الذین آمنوا» می‌شود و خداوند همه کارهای او را به عهده می‌گیرد.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    2 17
    یعنی اگر کسی بنشیند وسط میدان ونک و قلبا و باطنا و عمیق ولایت خود را به خدا بسپارد، ایشان همه کارش را خدا می کند؟
    • حمید FI ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
      18 0
      چقدر ساده برداشت کردی؟ صحبت از این بود که وقتی از ترس جهنم و شوق بهشت خدا رو عبادت نکنی، او هم یه جور دیگه و بالاتر با تو برخورد می کنه ... حرفت مثل اون اصحاب صدر اسلامه که به خاطر اینکه پیامبر گفته بود خدا روزی رسونه رفته بودند تو مسجد نشسته بودن و به جای کار کردن دعا می کردن که خدا روزی شونو بده
  • مجید IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    4 8
    باعرض ارادت وسلامبه دست اندرکاران خداقوت وخسته نباشید میگوییم.اگرامکان داشته باشدراجع به اینکه چگونه به این مرتبه میتوان دست یافت بیشتربنویسید ممنونم.مراتب ولایت الله.باتشکر.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    16 3
    گر مخيربكنندم به قيامت كه چه خواهي / دوست مارا و همه نعمت فردوس شمارا تبليغات بد باعث بازاري شدن عبادت و بده بستان بهشت و جهنم شده عبادت فقط براي نزديكي به ذات حق و پيدا كردن آرامش است بياييد تمرين كنيم
  • طلبه IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۲
    8 0
    قدس الله نفسه الزکیه
  • کوروش A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
    4 0
    ایشان گوهر درخشانی هستند که هرچه دارند ، همه از دولت قرآن دارند . خوشبختانه قراره شنبه هفته آینده با ایشان دیدار داشته باشیم . بسیار خوشحالم