وقتی قدرت، فساد می‌آورد/ چاپلوسی گاوها و تغییر ناپذیری الاغ‌ها بعد از قیام

«بسیار پیش می آمد که مرغی به مرغ دیگر می گفت: تحت رهبری پیشوای ما، رفیق ناپلئون، من ظرف شش روز گذشته پنج تخم گذاشته ام. یا این که دو گاو، همین طور که خوش خوشک از برکه آب می خوردند، ذوق زده می گفتند: به برکت رهبری رفیق ناپلئون، این آب چه مزه گوارایی دارد...»

به گزارش خبرآنلاین، نسخه جدیدی از کتاب معروف «مزرعه حیوانات» جورج اورول با ترجمه احمد کسایی پورو تصاویر رالف استید من از سوی نشر ماهی روانه بازار نشر شد.

«مزرعه حیوانات» یا «قلعه حیوانات» قصه حیوانات مزرعه‌ای است که به امید آزادی بر ضد ارباب خود شورش می‌کنند، اما این شورش نظام استبدادی تازه‌ای را جای استبداد قدیم می‌نشاند. آنطور که ناشر گزارش داده، مزرعه‌ حیوانات از مشهورترین و جنجالی‌ترین رمان‌های تاریخ، داستان حیواناتی است که به رهبری خوک‌ها، آقای جونز صاحب مزرعه را فراری می‌دهند و خود مالک مزرعه می‌شوند اما یکی از تراژدی‌های تاریخ را رقم می‌زنند. جورج اورول که در جریان جنگ داخلی اسپانیا با سیاست‌های حکومت سوسیالیستی شوروی آشنا شده بود و از پاکسازیهای خشونت‌آمیز دوران استالین بعد از انقلاب 1917 خشمگین بود، با نگارش این رمان، از استبداد طبقه‌ حاکم شوروی انتقاد کرد. کتاب در سال 1945 درست در پایان جنگ جهانی دوم منتشر شد و پنج سال بعد از این تاریخ به محبوبیت رسید. اورول در این داستان نمادین به‌خوبی نشان می‌دهد که قدرت چگونه می‌تواند حتی عالی‌ترین و ناب‌ترین آرمان‌ها را هم به فساد بکشاند.

این کتاب نسخه‌ای است که رالف استیدمن، هنرمند پرآوازه‌ بریتانیایی، به‌مناسبت پنجاهمین سال انتشار مزرعه‌ حیوانات در امریکا، 100 طرح و تصویر رنگی برای آن کشید. همچنین مقدمه‌ی مهمی که اورول در سال 1947 به‌طور اختصاصی بر ترجمه‌ اوکراینی مزرعه‌ حیوانات نوشت در ابتدای کتاب آمده است. این کتاب به حدود هفتاد زبان ترجمه شده و میلیون‌ها نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است.

بخشهایی از ترجمه کسایی از این کتاب خواندنی را در ادامه می خوانید:
الاغ پیر مزرعه، ظاهراً بعد از قیام هم هیچ تغییری نکرده بود. کارش را با کندی لجوجانه ای انجام می داد، درست مثل دوره جونز؛ هیچ وقت از زیر کار در نمی رفت، هیچ وقت هم داوطلب کار اضافی نمی شد. درباره قیام و نتایج آن هرگز اظهار نظر نمی کرد. وقتی از او می پرسیدند آیا حالا که جونز رفته احساس خوشبختی می کند یا نه، فقط می گفت: الاغ ها خیلی عمر می کنند. هیچ کدام از شماها تا حالا الاغ مرده ندیده.
*
صبح های یکشنبه، اسکوئیلر طوماری به دست می گرفت و به قرائت فهرست های متعددی از آمار و ارقام می پرداخت که ثابت می کرد تولید هر گروه از مواد غذایی، بسته به مورد، دویست درصد یا سیصد درصد یا پانصد درصد افزایش یافته است. حیوانات دلیلی نمی دیدند حرف های او را باور نکنند، بخصوص که دیگر درست به خاطر نداشتند اوضاع مزرعه قبل از قیام چگونه بوده است. با این همه، روزهایی بود که احساس می کردند ای کاش به جای آمار و ارقام غذای بیشتری نصیبشان می شد.
*
بسیار پیش می آمد که مرغی به مرغ دیگر می گفت: تحت رهبری پیشوای ما، رفیق ناپلئون، من ظرف شش روز گذشته پنج تخم گذاشته ام. یا این که دو گاو، همین طور که خوش خوشک از برکه آب می خوردند، ذوق زده می گفتند: به برکت رهبری رفیق ناپلئون، این آب چه مزه گوارایی دارد.


كتاب «مزرعه حيوانات» با تصویر سازی منحصر به فرد استید من با قيمت 28 هزار و 500 تومان روانه بازار كتاب شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    7 1
    خیلی هم گران
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    4 2
    28 هزار و 500 تومان؟ مگه چند صفحه است؟ مگه قشر کتابخون ما چقدر درآمد دارند؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۳۱
    4 0
    بسیار پر معنا و واقعی ..........عچیبه که ازش خبر گذاشتید................
  • بی نام A1 ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
    1 0
    من فکر میکنم کسانی که پیام گداشتن اهل کتاب وبازار کتاب نیستن مرد حسابی این کتاب با چاپ های مختلف توسط انتشاراتی های مختلف وبا قیمت های متنوع چاپ شده وهمیشه در دسترس بوده خود من چاپ هشتمش رو به قیمت 7000 خریداری کردم لطفا خودتان را به...نزنید