آیت‌الله کاشانی به روایت نوه دختری و داستان زیر متکایی محمدرضا شاه

«شاه هنگام خداحافظی، یک چک 800هزارتومانی به عنوان هدیه زیر متکای آیت‌الله کاشانی می‌گذارد، آقای کاشانی گفت: اعلی حضرتا! آن دوره‌ای که با دولت انگلیس مبارزه می‌کردم، انگلیسی‌ها می‌خواستند من را در ترازو بگذارند و هم‌وزنم طلا بدهند اما...»

به گزارش خبرآنلاین، محمدحسن سالمی، نوه دختری آیت‌الله کاشانی روایت‌ دست اولی از آیت‌الله کاشانی و نقش او در جنبش ملی‌شدن نفت، رویدادهای منجر به ۲۸ امرداد و خاطرات و ناگفته‌هایی از آن دوران پرهیاهو را در کتاب «یاد باد» برای نخستین بار مطرح کرده است.

«یاد باد» گوشه‌هایی از خاطرات «محمدحسن سالمی» در گفت‌وگو با نادر رستگار و مجید تفرشی از سوی نشر «شورآفرین» منتشر شده است.

نوه آیت الله کاشانی که از دوران نهضت ملی‌شدن نفت به عنوان بهترین دوران زندگی‌اش یاد می‌کند، می‌گوید که رخدادهای آن دوران به شفافی و روشنی در خاطرش حک شده است و هرگز فراموششان نمی‌کند. یکی از این خاطرات، رساندن نامهٔ معروف آیت‌الله کاشانی به دکتر مصدق و پاسخ مصدق به کاشانی در روز ۲۷ امرداد بوده که در این کتاب به شکل مفصل به آن پرداخته شده است.

پدر محمدحسن سالمی پیش از جنگ جهانی دوم بر اثر سرطان درگذشت، سالمی نوجوان، پس از مرگ پدر و آزادی آیت‌الله کاشانی از زندان متفقین، همراه ایشان به تهران آمد و در خانه‌ ایشان زندگی کرد و نزدیکی او به کاشانی تا به آن درجه رسید که در جریان تمامی نامه‌ها، مکاتبات، گفت‌وگو‌ها، بحث‌ها و ملاقات‌های ایشان قرار می‌گرفت. پس از ۲۸ مرداد، سالمی سیاست را کنار گذاشت و به آلمان رفت و در آنجا پزشکی خواند.

کتاب «یاد باد» در پنج فصل با عنوان‌های نشست یکم، نشست دوم، نشست سوم، نشست چهارم، نشست پنجم به انضمام اسناد و عکس‌ها تدوین شده است. در مقدمه کتاب جلال متینی، استاد فرهنگ ایران در دانشگاه برکلی کالیفرنیا با عنوان (چند کلمه درباره یک مصاحبه) آورده است: «به پیشنهاد دوست محترم دکتر محمدحسن سالمی این مختصر را درباره مصاحبه‌های که با ایشان به عمل آمده است می‌نویسم. آن‌هم به این سبب که آقای دکتر سالمی در این مصاحبه مطالبی را عنوان کرده‌ا‌ند که احتمالا به روشن شدن بخشی از تاریخ معاصر ایران کمک می‌کند. البته بر خوانندگان این کتاب پوشیده نیست که وقتی کسی پس از شصت سال، از خاطرات خود در مصاحبه‌ها یاد می‌کند، احتمال دارد که در آن کم و کاستی نیز وجود داشته باشد.»

در بخشی از کتاب اشاره به دیدار محمدرضاشاه در روزهای بیماری آیت‌الله کاشانی به اتفاق رفیع‌الملک دارد، که در توصیف این دیدار سالمی می‌گوید: «شاه هنگام خداحافظی، یک چک هشتصدهزارتومانی به عنوان هدیه به زیر متکای آیت‌الله کاشانی می‌گذارد. آقای مقام‌الملک رفیع[ نقل می‌کند: «آقای کاشانی گفت: اعلی حضرتا! آن دوره‌ای که با دولت انگلیس مبارزه می‌کردم، انگلیسی‌ها می‌خواستند من را در ترازو بگذارند و هم‌وزنم طلا بدهند تا دست از مبارزه بردارم، ولی قبول نکردم. حالا که پایم لب گور است، خواهش می‌کنم مرحمتی‌تان را بردارید!»

«یاد باد» در ۲۰۰ صفحه و به بهای ۹۵۰۰ تومان در بازار نشر عرضه شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =