۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
این شهر مکزیک، قتلگاه زنان جوان است

دویچه‌وله نوشت:

دادگاهی در مکزیک پنج مرد را به جرم کشتن ۱۱ زن در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ مجموعا به ۶۹۷ سال زندان و پرداخت غرامت چندین هزار دلاری محکوم کرد. مجرمان با فریب زنان آنها را وادار به تن‌فروشی کرده و سپس به قتل می‌رساندند.

سیوداد خوارس سال‌هاست که به قتلگاه زنان جوان تبدیل شده. ۲۲ سال تمام در "سیوداد خوارس"، شهری در شمال مکزیک زنان یکی پس از دیگری ربوده و قربانی قتل‌هایی زنجیره‌ای می‌شدند بدون آنکه پلیس موفق به یافتن ردپایی از قاتل یا قاتلان شود. این شهر که با شهر ال پاسو در ایالت تگزاس آمریکا هم‌مرز است، از سال ۱۹۹۳ تا کنون قتلگاه بیش از ۱۰۰ زن بود که همگی به روشی کاملا مشابه به قتل رسیده بودند.

در مورد شمار دقیق زنان قربانی آمارهای مختلفی ارائه می‌شوند. دستگاه‌های رسمی از ۷۰۰ قربانی سخن می‌گویند، اما نهاد‌های غیردولتی (NGO) این رقم را چندین هزار تن برآورد کرده‌اند.

اواخر سال ۲۰۰۴ و اوایل سال ۲۰۰۵ به نظر رسید که قاتل یا قاتلان به فعالیت خود پایان داده‌اند. با این حال بسیاری از پروند‌ه‌‌ها حل نشده باقی ماند و پلیس قادر به یافتن سرنخی در مورد این قتل‌های زنجیره‌ای نشد.

حال دستگاه قضایی مکزیک حکم حبس برای پنج مرد به اتهام کشتن ۱۱ زن جوان صادر کرده است. گفته می‌شود پرونده این مردان ارتباطی با قتل‌های رخ داده در فاصله سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۵ ندارد.

قتل‌های جدید، حکم جدید

دادگاهی در شهر سیوداد خوارس روز سه‌شنبه (۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد) پنج مرد را به اتهام قاچاق انسان و قتل ۱۱ زن جوان به ۶۹۷ سال زندان و پرداخت غرامت نقدی ۵۵۰ هزار دلاری به خانواده‌های قربانیان محکوم کرد.

این مردان متهم شده‌اند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ این زنان ۱۵ تا ۲۵ ساله را با پیشنهادهای شغلی دروغین به سوی خود جذب کرده، سپس آنان را ربوده و مجبور به تن‌فروشی کرده‌اند. متهمان طبق اسناد به دست آمده مزدوران یک گروه مافیایی مسلح به اسم "کارتل خوارس" بوده‌اند که طعمه‌هایشان را مجبور می‌کرده‌اند تا در هتلی بدنام به اسم "وِرده" یا در زندان شهر به روسپی‌گری تن دهند.

این زنان که نامشان به عنوان افراد مفقودشده در اداره پلیس به ثبت رسیده بود، به صورت غیرقانونی به داخل زندان قاچاق می‌شده‌اند و با فروش مواد مخدر به مشتریان زندانی به منبع کسب درآمدی برای این گروه تبهکار بدل شده بودند.

زنانی که از انجام این کارها سرباز زده یا دیگر جذابیتی برای تن‌فروشی نداشته‌اند، از سوی این مردان به قتل می‌رسیدند. آنها سپس اجساد را در منطقه‌ای دیگر واقع در ۴۰ کیلومتری سیوداد خوارس دفن می‌کردند. مأموران پلیس موفق شده‌اند تا بقایای اجساد قربانیان را در محل پیدا کنند.

خرسندی فعالان حقوق زنان از "تصمیمی تاریخی"

حکم صادره برای این مردان مزدور طولانی‌ترین حکم حبسی بوده است که تا کنون برای جرم "زن‌کشی" در مکزیک صادر شده است. به گزارش روزنامه آلمانی "تاگس تسایتونگ" پس از انتشار خبر صدور این حکم فعالان حقوق زنان ضمن ابراز خرسندی، ‌از آن با عنوان "تصمیمی تاریخی" یاد کردند.

به گفته ایملدا ماروفو، از اعضای انجمنی فعال در زمینه حقوق زنان، اگرچه این نخستین باری نیست که در مکزیک کسی به جرم "زن‌کشی" به زندان می‌رود، اما موارد تا کنونی همگی انفرادی و از همین رو نیز احکام صادره سبک‌تر بوده‌اند.

محاکمه این پنج مرد سه ماه به طول انجامید و طی این مدت ۱۸۴ نفر در دادگاه شهادت دادند. شهردار سیوداد خوارس اوایل روند محاکمه گفته بود که شواهد فراوان به دست آمده و اظهارات شاهدان موجب شده تا برای نخستین بار از نظر قانونی ثابت شود که زنان واقعا به قتل رسیده‌اند و مفقود شدن آنان داستان و افسانه نبوده است.

"زن‌کشی" در مکزیک جرمی بسیار شایع است که اغلب مجازاتی را برای گناهکاران در پی ندارد. طبق آمار یک نهاد تحقیقاتی تنها در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نزدیک به ۳۹۰۰ زن در این کشور به قتل رسیدند.

به گفته سازمان ملل متحد آمار زن‌کشی در مکزیک در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ در حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است که ۹۵ درصد این پرونده‌ها تحت پیگرد قانونی قرار نگرفتند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 441418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 19
    خدا پدر داعش رو بیامرزه.....
  • سعید US ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    7 0
    قاچاقِ آدم به داخل زندان؟؟؟؟؟