چالش بزرگ در انتخابات نظام‌پزشکی/ رای‌گیری الکترونیک لغو شد، پزشکان باید حضوری رای بدهند!

بنابر اعلام مسئولان برگزاری انتخابات باتوجه به ملغی شدن انتخابات الکترونیک، فرآیند رای گیری حضوری تا ساعت 22 امشب تمدید شده است.

به گزارش خبرآنلاین، صبح امروز انتخابات نظام پزشکی برگزار شد و قرار بود پزشکان به صورت الکترونیک رای خود را ارسال کنند اما از ساعات ابتدایی خبرهایی از اختلال در سیستم رای‌گیری الکترونیک ایجاد شد تا ساعاتی پیش در اطلاعیه مشترک هیات نظارت و هیات اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی این‌گونه اعلام شد که رای گیری الکترونیک لغو شد.

در این اطلاعیه  آمده است: «علیرغم تلاش‌های تیم فنی، به علت اختلالات فنی پیش آمده در ابزارهای رمز نگاری پیشرفته سامانه انتخابات، براساس تصمیم مشترک هیات اجرایی و هیات نظارت برای حفظ و صیانت از آرا، فرآیند رای‌گیری الکترونیک ملغی گردید و رای گیری در ٢٠٠ حوزه انتخابیه در سراسر کشور به صورت حضوری و طبق برنامه پیش می‌رود.»

همچنین بنابر اعلام مسئولان برگزاری انتخابات باتوجه به ملغی شدن انتخابات الکترونیک، فرآیند رای گیری حضوری تا ساعت 22 امشب تمدید شده است. 

رای گیری الکترونیک در واقع در راستای افزایش مشارکت و فراهم کردن عدالت در انتخابات نظام پزشکی تمهیداتی از قبل پیش بینی شد و قرار بود این انتخابات علاوه بر صورت حضوری به صورت غیرحضوری و الکترونیکی برگزار شود اما این امر مهیا نشد و موجب شد تا با اعتراض جمعی از پزشکان مواجه شود.


این در حالیست که بزرگترین انتخابات صنغی کشور با حضور 170 هزار پزشک از ساعت 8 صبح آغاز شده است و مسئولان برپایی این انتخابات قول دادند که اختلال ایجاد شده در سامانه الکترونیک نهایت تا ساعت 12 ظهر برطرف خواهد شد اما با وجود نزدیک شدن به ساعت 14 هنوز این مشکل مرتفع نشده است.

پیش از این سید محمود تارا رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت درخصوص فرآیند انتخابات نظام پزشکی با تاکید بر نحوه انتخابات الکترونیک، گفت: انتخابات نظام پزشکی در دوره های گذشته با مشارکت کمی انجام شد و در شهر تهران در دوره قبل مشارکت 12 درصد بود که این عدد برای کشوری که مردم برای انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مشارکت 70 درصدی دارند، رقم مطلوبی نبود بنابراین تصمیم گرفته شد که امکانات جهت برگزاری انتخابات الکترونیک فراهم شود.

بدون شک در شرایط کنونی این احتمال وجود دارد که میزان مشارکت پزشکان در این انتخابات کاهش یابد و حال سوال جدی این است که وزارت بهداشت وقتی نمی تواند یک انتخابات با حدود چهار پنج هزار نفر را از طریق سامانه الکترونیک اداره کند چگونه می تواند سلامت مردم را در سطح کشور رصد و پایش کند.

رای دادن، فقط به صورت حضوری

در همین رابطه، ایرج حریرچی دبیرکل هیات نظارت بر هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی  با اشاره به تشکیل جلسه مشترک هیات اجرایی و هیات نظارت مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی به دنبال اختلال ایجاد شده در رای‌دهی الکترونیکی این دوره از انتخابات، به خبرگزاری ایسنا گفت: پیش از این اقدامات مربوط به برگزاری این انتخابات به دو روش الکترونیکی و حضوری انجام شده بود.

وی افزود: بر همین اساس سامانه الکترونیکی هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی نیز آماده استفاده بود اما به دلیل بروز اختلالات فنی در ابزارهای رمز نگاری سامانه و به منظور صیانت از آرا رای‌دهندگان، جلسه مذکور تصمیم بر لغو رای گیری الکترونیکی گرفت. به این ترتیب مقرر شد که انتخابات تنها به صورت حضوری برگزار شود.

حریرچی ادامه داد: همچنین بر اساس تصمیم جلسه مشترک هیات‌های اجرایی ونظارت، انتخابات به مدت دو ساعت و تا ساعت 22 تمدید شد.

دبیرکل هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تاکید کرد: خوشبختانه در استان‌ها و شهرهایی مانند تهران در مقایسه با مدت مشابه ادوار گذشته، استقبال جامعه پزشکی برای شرکت در انتخابات خوب بوده و تعداد رای‌دهندگان قابل توجه است.

وی افزود: همچنین تمهیدات کافی در 200 شعبه اخذ رای در نظر گرفته شده تا کمبودی به لحاظ تعرفه، تعداد صندوق و نیروی اجرایی نباشد و پیش بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

دبیرکل هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی تاکید کرد: در مجموع مشکلی در زمینه اخذ رای شرکت‌کنندگان در این دوره از انتخابات وجود ندارد و افراد می‌توانند به حوزه‌های اخذ رای مراجعه کنند. در اغلب حوزه‌ها نیز به دلیل فراهم بودن تعداد کافی صندوق‌های اخذ رای، "صف" نداریم و توصیه‌مان آن است که گروه‌های مختلف جامعه پزشکی قبل از ساعات پایانی انتخابات، در محل‌های اخذ رای حضور یابند و رای خود را به صندوق اندازند.

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =