دکتر محمدرضا وصفی در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره تاثیر منفی مدرنیته بر حافظه تاریخی مردم سخن گفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ابتدای یادداشت نوشته است:
«در نقد مدرنیته سخنان بسیاری گفته شده است. لیکن در جایی گفته نشده که «مدرنیته حافظه تاریخی هم ندارد»! گویا می توان در کنار سایر نقدهایی که اصحاب « تفکر انتقادی» به مدرنیته وارد کرده اند، این گزاره را نیز افزود که: «مدرنیته - اینترنت (دیجیتال)، حافظه تاریخی ندارد!». برای اثبات مدعا، شاید بتوان به گزارش ساده و آماری تلوزیون «دویچه وله» آلمان استناد کرد که خبرداد: «پس از گذشت بیست و پنج سال از سقوط دیوار برلین، نزدیک به هشتاد درصد مردم آلمان، از آن رویداد سرنوشت ساز در تاریخ معاصر کشور خود، چیزی در حافظه شخصی همراه ندارند». آیا دلیل این فراموشی زود هنگام و بی توجهی افکار جهانی به آن، سرعت و تراکم چرخه اطلاعات - Data- در عصر مدرنیته - دیجیتال است؟ آیا وقت آن رسیده که تعریفی جدید از مفهوم زمان ارائه داد. و مثلا باید محاسبه کرد که گذشت هر سال، در عصر "مدرنیته- اینترنت" مساوی با X سال در عصر پیش از مدرنیته و یا y سال با دنیای خارج از مدرنیته است؟ (گفته می شود تا سال 2050 تراکم اطلاعات و دانش بشر ، هر ساله دو برابر می شود)»
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در بخش دیگری از مطلب می نویسد:
«آیا برای ماندگاری حوادثی از این دست، در حافظه و وجدان جمعی باید راه های دیگری جست تا از نسیانِ نشسته بر حافظه، به واسطه سرعت دیجیتال - و نه عواملی چون جهل انسان ! - گریزی یافت، یا از آن گریزی نیست؟
آیا می توان به این پدیده، از خاستگاه دیگری نیز نگریست و گفت: دنیای اینترنت - دیجیتال، انسان را به مفهوم زمان در ادبیات دینی بسیار نزدیک کرده است! ... و نکته قابل تامل آنکه؛ اشاره های میزان برابری زمانی - بین زمان در ادبیات دینی با زمانِ طبیعی - که در گفتمان های دینی بسیار تکرار شده، اغلب با نوعی انتباه و آگاهی دادن به چیزی فراموش شده همراه است؟»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 384835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    2 1
    بابا همين چند روز پيش نزديك به دويست هزار ادم با انگلا مركل و شهردار بزرگان المان سقوط ديوار رو جشن گرفتن
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    2 0
    برای اینکه به روبرو نگاه می کنند. در رویای پیروزی تیم فوتبال در مقابل استرالیا نیستند...