ایسنا نوشت: وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، دولت سوریه به تعهدات خود در خصوص توافق برای از بین بردن زرادخانه شیمیایی این کشور پایبند بوده است.

به گزارش روسیا الیوم، میخائیل اولیانوف، مدیرکل بخش عدم اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه تشریح کرد: مسکو اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حادثه غم‌باری که در شهر خان شیخون سوریه در ماه آوریل رخ داد ناشی از انفجار بمبی حاوی گاز سمی "سارین" توسط گروه تروریست بود.

این مقام دیپلمات روسیه تصریح کرد: شرایط امنیتی کنونی سوریه به کارشناسان بین‌المللی اجازه می‌دهد که پایگاه‌های استخدام سلاح‌های شیمیایی این کشور را بازرسی کنند، اما اینها همچنان مثل این چند سال گذشته از انجام این کار سرباز می‌زنند و این چیزی است که می‌توان آن را به شوخی گرفتن قوانین بین‌المللی و مخالفت با اصول اساسی تحقیق توصیف کرد.

اولیانوف تاکید کرد، این اصول مستلزم نظارت محققان برای انتقال مدارک و شواهد از صحنه حادثه به گزارشگر است.

وی افزود: کارشناسان بین‌المللی که درباره حادثه خان شیخون تحقیق کردند به نمونه‌هایی توسط نیروهای دفاعی غیرنظامی سوریه موسوم به "کلاه سفیدها" که در این مساله بی‌طرف نبودند، دست یافتند.

وی تاکید کرد، برخی از کشورها از پرونده سوریه به عنوان ابزاری برای ادامه فشارها بر دمشق جهت تحقق منافع سیاسی خود استفاده می‌کنند و این امر نشان‌دهنده وجود اختلافات داخل مکانیزم تحقیق مشترک بین سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و سازمان ملل است.

حداقل ۸۹ تن در حادثه شیمیایی شهر خان شیخون در حومه ادلب شرقی در چهارم آوریل قربانی شدند.

مخالفان دولت سوریه و برخی کشورهای غربی جنگنده‌های سوریه و روسیه را مسئول این فاجعه می‌دانند.

پیشتر وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، حادثه مذکور ناشی از هدف قرار گرفتن کارخانه خصوصی ساخت سلاح‌های شیمیایی برای نیروهای مسلح توسط جنگنده‌های سوری بود.

کمیته مستقل تحقیق در خصوص نقض‌های حقوق بشر در سوریه وابسته به سازمان ملل نیز تصریح کرد: جنگنده سوری بر شهر بمبی حاوی گاز سمی "سارین" انداخت.

این گزارش انتقاداتی را از سوی مسکو در پی داشت.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =