۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

ایرنا نوشت: سفر «مودی» به تهران فرصتی طلایی برای رفع اختلافات مالی ایران و هند خواهد بود.

سفر تاریخی و مهم «نارندرا مودی » نخست وزیر هند به ایران در دوم خرداد ،فرصتی طلایی و بی نظیر برای توسعه روابط دو جانبه و رفع اختلافات مالی 2 كشور در زمینه بدهی های نفتی محسوب می شود.


نخست وزیر هند دراین سفر 2 روزه ، قرار است با رهبر معظم انقلاب،رئیس جمهوری ،وزیر خارجه و تعدادی از مقامات عالیرتبه كشورمان در خصوص توسعه همكاری دو كشور دیدار كند.
امضای توافقنامه سرمایه گذاری در فرزاد ب ،چابهار ،همكاری های فرهنگی و توسعه روابط تجاری واقتصادی از جمله اهداف مودی دراین سفر است .

تاكنون به رغم پیگیری مسئولان بانك مركزی ایران و هند و با گذشت چند ماه از رفع تحریم ها، همچنان 6.5 میلیارد دلار از طلب های نفتی ایران در بانك های هند باقی مانده است .

در دوران تحریم به علت بسته بودن كانال انتقال پول به ایران، 45 درصد از بهای نفت فروخته شده ایران به هند به صورت روپیه و 55 درصد بقیه به صورت یورو در بانك های هند ذخیره شده است .
هند در دوران تحریم باخرید 20 درصد از نفت ایران (200 هزار بشكه )به عنوان دومین خریدار نفت ایران به شمار می رفت.
وزیر نفت وگاز طبیعی هند در سفر دو هفته پیش به ایران در دیدار با رئیس كل بانك مركزی،آمادگی هند را برای پرداخت این بدهی اعلام كرد .
وی درعین حال اظهار كرد كه دهلی نو تمایل دارد ،بدهی نفتی ایران را در چند قسط پرداخت كند.
رسانه های هند در روزهای اخیر به نقل از منابع مطلع از اختلاف 2 میلیارد دلاری ایران و هند در زمینه بدهی نفتی خبر دادند.
به گفته كارشناسان در صورتی كه تهران از این فرصت طلایی برای رفع اختلاف های مالی با دهلی نو استفاده نكند این موضوع می تواند در قرارداد همكاری های دو كشور تاثیر منفی برجای گذارد.


یك كارشناس اقتصادی ایرانی كه خواست نامش محفوظ بماند با تائید اختلاف 2 میلیارد دلاری ناشی از نرخ برابری روپیه برابر یورو اظهار كرد درصورتیكه این اختلاف در این سفر رفع نشود ،امیدی برای به نتیجه رسیدن آن به این زودی ها نمی رود.
وی تصریح كرد:مقامات عالیرتبه كشورمان باید با توجه به احتمال امضای قراردادهای بزرگی در زمینه نفت و گاز و چابهار این مشكل را رفع كنند.


یكی از فعالان اقتصادی ایرانی در دهلی نو گفت:حضور نخست وزیر هند به ایران فرصت بی نظیری برای گسترش روابط دو كشور و رفع اختلافات مالی است .
روزنامه انگلیسی زبان فاینشنال اكسپرس در گزارشی نوشت:ایران و هندوستان در خصوص میزان بدهی نفتی این كشور به ایران حدود 2میلیارد دلار اختلاف نظر دارند.


این روزنامه به نقل از یك منبع ناشناس نوشت:این اختلاف نظر كه بر سر نرخ برابری یورو و زمان در نظر گرفتن این قیمت است ،باعث شده كه بدهی نفتی هند به ایران از 6 میلیارد دلار به هفت میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش یابد.
درادامه این مطلب آمده است كه ایران و هند در خصوص ارز لازم برای تسویه حساب شركت های هندی با ایران،اختلاف نظر دارند.


به نوشته این روزنامه ،پالایشگاه‌های نفتی هند مانند‌ «ام آر پی ال»، «اسار نفت»، «اچ پی سی ال»، «اچ ام‌ ای ال» و« ‌ای سی او» در انتظار باز شدن كانالی برای پرداخت بدهی نفتی خود به ایران هستند .
یك مقام ارشد دولت هندوستان به روزنامه «فایننشال اكسپرس» گفته است كه اختلاف اصلی بر سر نحوه محاسبه ارزش یورو در این پرداخت‌ها است .


شركت ملی نفت ایران معتقد است باید نرخ فعلی یورو برای این پرداخت‌ها لحاظ شود درحالی كه شركت‌های نفتی هندی می گویند این نرخ باید با توجه به زمان بسته شدن قرارداد پرداخت شود. این اختلاف به این معنا خواهد بود كه پالایشگاههای هند علاوه بر پرداخت 6 میلیارد دلار بدهی نفتی خود به ایران 120میلیارد روپیه نیز به ایران بپردازند.


به این ترتیب با توجه به نرخ تبدیل دلار به روپیه كه 66.27 است ،مبلغ یك میلیارد و 810 میلیون دلار به بدهی شركت های نفتی هند به ایران افزوده می شود.
به گفته مقامات هند ،نرخ برابری دلار در برابر روپیه در آوریل 2012 معادل 75.18 بوده كه هم اكنون به 66.27 كاهش یافته است .
مقامات هندی می گویند كه علت انباشت پول ایران در بانك های این كشور به دلیل تحریم ها بوده و این كشور نباید هزینه انباشت بدهی های ایران را بپردازد.

آخرین پرداخت‌ها

آخرین پرداخت نفتی هند به ایران در اكتبر – سپتامبر 2015 به مبلغ 1.4 میلیون دلار در 2 تراكنش بانكی از طریق بانك «یو سی او» به حساب بانك مركزی ایران در بانك مسقط عمان پرداخت شد.
یك مقام ارشد وزارت نفت هندوستان گفت كه پرداخت های بعدی ایران باید به یورو و بعد از 89 روز از تخلیه محموله نفتی در سواحل هند محاسبه می شود.


وی با بیان اینكه پالایشگاههای هند باید به قرارداد پایبند باشند خاطرنشان كرد تهران و دهلی نو به دنبال راه‌حلی دیپلماتیك برای حل و فصل این موضوع هستند.


روزنامه «فاینشنال اكسپرس» درادامه این گزارش با اشاره به سفر وزیرنفت وگاز طبیعی هند در 10 اوریل (22 فروردین ) به ایران نوشت: دراین سفر كانال های بانكی سوئیس ،تركیه و فرانسه برای پرداخت بدهی ایران در نظر گرفته شده است و تركیه هم اكنون منتظر تائید تهران برای پرداخت از این مسیر است.


به گفته كارشناسان ،سفر مودی به ایران و اراده جدی هند برای به دست گرفتن طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب و ترك مناقصه به نفع هند می تواند بر كوتاه آمدن یكی از حریف ها در خصوص میزان بدهی كمك كند.

یك مسئول وزارت دارایی هند نیز گفت كه دهلی نو ،1.5 درصد بابت بدهی 6 میلیارد و 500 میلیون دلاری شركت های اسار اویل و منگلور به ایران می پردازد.
وی خاطرنشان كرد هرچند ضرورتی برای پرداخت سود این بدهی وجود ندارد،اما پالایشگران هندی برای نشان دادن حسن نیت خود پرداخت این بهره را پذیرفته اند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =