حبیب ایل‌بیگی تاکید کرد کمیته‌ای که به تازگی برای بازبینی فیلم‌های مساله‌دار تشکیل شده٬ درصدد برطرف کردن مشکلات فیلم‌هاست و همچنین یادآور شد فعالیت این کمیته موازی‌کاری با شورای پروانه نمایش محسوب نمی‌شود.

نژلا پیکانیان: بعد از اعلام تشکیل کمیته‌ای جدید برای بازبینی فیلم‌های دارای پروانه ساخت که امکان نمایش پیدا نکرده‌اند شائبه موازی کاری این کمیته با شورای پروانه نمایش به وجود آمد. حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره جزئیات فعالیت این کمیته توضیحاتی داد و تاکید کرد این شورا در صدد رفع مشکلاتی است که برای فیلم‌ها به وجود آمده است.

با وجود شورای پروانه نمایش چه لزومی به تشکیل یک کمیته جدید بود و قرار است در این کمیته چه اتفاق جدیدی بیفتد که کارکرد‌هایش موازی با فعالیت‌های شورای پروانه نمایش نباشد؟

شورای پروانه نمایش در این مدت تلاش کرده٬ اگر فیلم‌ها مشکلی دارند، با گفت‌وگو با تهیه‌کننده و کارگردان مساله را برطرف کنند. این اتفاق در شورای پروانه ساخت ما نیز به همین منوال در دو سه سال گذشته افتاده است. در واقع یکی از ویژگی‌های شوراهای نظارت ما در دوره جدید در دولت یازدهم وجه تعاملی بودنشان با صاحبان آثار است. یعنی دیگر اینطور نیست که بگویند یک فیلم یا فیلمنامه‌ای رد شد و دیگر کاری با آن نداشته باشیم. اگر نیاز باشد و در فیلمنامه این امکان وجود داشته باشد که با گفتگو مشکلاتش رفع شود حتی با جلسات گفتگوهای طولانی اعضای شورا در بیرون از جلسه شورا در طول هفته با فیلمسازها می‌گذارند. برای خیلی از فیلم‌هایی که در دو سه سال اخیر ساخته شدند این اتفاق افتاده. طی این مسیر در کل اتفاق خوبی بوده و هم به نفع سینما بوده است و هم باعث آشنایی بیشتر سینماگران با اعضای شورا و آگاه شدن از دیدگاه‌های یکدیگر شده است. وقتی گفتگو صورت می‌گیرد، نیت کار و هدفی که فیلمساز دارد مشخص می‌شود و می‌تواند راه را برای کمک به فیلمنامه که مجوز بگیرد باز کند.

یکی از ویژگی‌های شوراهای نظارت ما در دوره جدید در دولت یازدهم وجه تعاملی بودنشان با صاحبان آثار است. یعنی دیگر اینطور نیست که بگویند یک فیلم یا فیلمنامه‌ای رد شد و دیگر کاری با آن نداشته باشیم

با این اوصاف تشکیل یک شورای دیگر چه کمکی می‌تواند به فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند اما بنا به هر دلیلی امکان نمایش پیدا نکردند کند؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که در شورای پروانه نمایش، شورا تمام تلاشش را می‌کرد که با گفتگو اتفاق‌ خوبی بیفتد. اما مواردی هم پیش می‌آمد که دیگر نمی‌توانست آن اتفاق بیفتد. ما در شورای پروانه نمایش دو سینماگر، یک تهیه‌کننده، یک کارگردان داریم، بقیه اعضای شورا کارشناسان حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و روحانیت هستند که البته سینما را هم می‌شناسند. اما برای اینکه یک فیلم که مثلا موضوعی خاص دارد بررسی شود سعی شده از کارشناس مربوطه برای رفع مشکل فیلم در کمیته استفاد شود.

و این کمیته قرار است از چه طریقی مشکلات فیلم‌ها را حل کند؟

این کمیته قرار است به طور کاملا فنی و سینمایی به دنبال راهکاری بگردد که بتوان مشکل فیلم‌هایی که پروانه نمایش گرفتند و به دلایل محتوای فیلم یا مشکلاتی که از بیرون پیش آمده نمایش داده نشدند را حل کنند در واقع در صدد رفع آن مشکلات فیلم هستند.

در واقع ماهیت این کمیته مشاوره‌ای است؟

بله، دقیقا همینطور است. نکته مهمی که وجود دارد این است که ما باید همه این آثار را با خود صاحبان آثار جمع بندی‌شان کنیم و درباره‌شان به توافق برسیم. مثلا اگر نظر کمیته این باشد که فلان سکانس از فیلم در بیاید و سکانس دیگری فیلمبرداری و جایگزین آن شود یا مثلا شخصیتی تغییر کند یا دیالوگی عوض شود نکات ریزی است که حتما یک کمیته کارشناس باید درباره آن نظر بدهد. این موارد هم مثل بالا و پایین کردن یک فیلمنامه است که ممکن است در برخی کارها اتفاق بیفتد و مثلا بگویند یک سکانس را جا به جا کنیم تا ببینیم نتیجه چه می‌شود. البته که این موضوع کار ظریف و حساسی است که باید با دقت و ظرافت بیشتری افراد آن را انجام دهند و در نهایت آن را به عنوان پیشنهاد به صاحبان اثر ارائه دهند و در نهایت با توافق آنها انجام شود.

با توضیحات شما به نظر می‌رسد وجود این کمیته فنی یک پیچ جدید بر سر راه صاحبان آثاری است که فیلمشام بنا به هر دلیلی نمایش داده نشده و حالا با وجود این کمیته و ارائه پیشنهاد تغییر صحنه یا صحنه‌هایی از فیلم در صورت موافقت آنها مشکل رفع شود و در غیر این صورت بگویند ما این راهکار را هم داشتیم و شما خودتان نخواستید...

تلاش ما این است که مشکل واقعا برطرف شود. به هر حال ما  فیلم‌هایی داریم که به لحاظ قانونی شرایطی را طی کرده‌اند و مثلا رد شده‌اند. در قانون آیین‌نامه دیگر هیچ راهی برایشان نیست٬ اما به نظر ما نمی‌شود آن فیلم را همینطور رها کرد چون برای آن سرمایه گذاشته شده است. می‌شود با کسی همه مراحل قانونی در شورای پروانه نمایش و شورای عالی نظارت را هم طی کرده برای رفع مشکل مذاکرده کرد. از طرف دیگر وقتی چنین بحثی برای فیلم‌ها پیش می‌آید برای صاحبان سرمایه و تهیه‌کننده ضرر است. پس اگر آنها هم برای برطرف شدن مشکل همکاری کنند بخشی زیادی از سرمایه‌شان می‌تواند نجات پیدا کند.

درست است، اما طبیعی است که کارگردان‌ها می‌خواهند بدون کوچکترین لطمه‌ای به مضمون فیلم شان این تغییراتی که می‌گویید اعمال شود. راهکاری برای اینکه فیلم‌ها دچار مشکلات اینچنینی نشوندهم دارید؟

بله، می‌شود راه پیدا کرد، اینطور نیست که فکر کنیم هم راه‌ها بن بست است. برای مثال برایتان می‌گویم، ما فیلمی که شرایط اینچنینی داشت را پیش از وجود این کمیته یک سال درباره‌اش گفتگو کردیم و شکل‌های مختلفی را به فیلمساز و تهیه‌کننده پیشنهاد می‌دایم و بعد می‌دیدیم وقتی اتود زده آن چیزی که باید نشده. یک روز یکی از تهیه‌کنندگان راهکار جدیدی درباره مشکلی که فیلم داشت ارائه داد و وقتی بررسی کردیم دیدیم چقدر خوب است و فیلم را نجات می‌دهد و لطمه آنچنانی هم به فیلم نمی‌زند. البته گاهی اوقات اگر همین زمانی که قرار است بعد از ساخت فیلم برای رفع مشکل گذاشته شود در زمان نگارش فیلمنامه و مشورت با دیگران صرف شود بعدا شاید این مشکلات کمتر پیش بیاید.

این روزها برخی انجمن‌های مردم نهاد هم گله مند هستند و شکایت می‌کنند، مثلا اخیرا انجمن اهدای عضو درباره فیلمی گله و شکایتی داشته است، ما می‌گوییم دوستان و سینماگران عزیز ما باید از قبل از تصویب فیلمنامه و ساخت به این دست مسائل توجه کنند. همه جای دنیا هم این اتفاق می‌افتد و اینطور نیست که ما بگوییم سینماگر مستثنی‌ است و هر کاری دلش می‌خواهد انجام دهد. از میان این همه فیلم آمریکایی که ساخته می‌شود می‌بینیم گاهی به مهمترین و حساس‌ترین مسائل صحبت می‌کنند و روی تیغ راه می‌روند ولی چون با پشتیبانی نهاد یا مراکزی است که اتفاقا بیننده فکر می‌کند به آنها بر می‌خورد است هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آید.

کمیته‌ای که برای رفع مشکل فیلم‌ها تشکیل شده٬ مثل هیئت انتخاب جشنواره هستند، وقتی اسامی‌شان معلوم باشد همه می‌روند پیششان و سفارش فیلم‌هایشان را می‌کنند و این مسئله به نظرم درست نیست. از طرف دیگر دوستان در این کمیته قرار نیست کار عجیب و غریبی هم انجام دهند

اعضای کمیته فنی چه افرادی هستند؟

ما اسامی را اعلام نکردیم چون اعضا متغیر هستند، یکی دو نفر از مدیران سازمان هستند و با توجه به نوع فیلم همانطور که گفتم یک یا چند کارگردان و تهیه‌کننده هم حضور دارند.

دلیل اعلام نشدن نام این افراد چیست؟

این افراد هم مثل هیئت انتخاب جشنواره هستند، وقتی اسامی‌شان معلوم باشد همه می‌روند پیششان و سفارش فیلم‌هایشان را می‌کنند و این مسئله به نظرم درست نیست. از طرف دیگر دوستان در این کمیته قرار نیست کار عجیب و غریبی هم انجام دهند.

در مجموع چند فیلم قرار است در این کمیته بررسی شود؟

هم فیلم‌هایی که پروانه گرفتند و جلوی نمایش‌شان گرفته شده و هم آثاری که نتوانستند پروانه نمایش بگیرند. البته فیلم‌هایی که پروانه نمایش گرفتند ار در این کمیته به جمع بندی برسند و موانع فرهنگی و سیاسی و هر آنچه که هست رفع بشود به دلیل اینکه پروانه نمنایش دارد دیگر نیازی ندارد که دوباره در شورا برود، اما فیلم‌هایی که پروانه نمایش ندارند هم در شورای پروانه نمایش و هم در شورای عالی نظارت مجددا بازبینی می‌شوند تا به لحاظ قانونی هم مجوز اکران داشته باشند.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =