شهروند خبرنگاری و حال‌‌ پریشان من و تو و ثامن

مریم جمشیدی

به این داستان توجه کنید:

1- چهارشنبه گذشته یکی از شعبات موسسه مالی ثامن در تهران با مشکلات سیستمی و شبکه‌ای مواجه می‌شود و امکان ارائه خدمات به مراجعینش را نمی‌یابد. این مشکل برای یکی دو شعبه دیگر هم رخ می‌دهد.

2- این مشکل آن شعبه  که در خیابان هنگام واقع در حوالی میدان نارمک قرار دارد، تا پایان ساعت اداری آن روز حل نمی‌شود اما بقیه شعبات مشغول ارائه خدمات بودند و از افرادی که به آن شعبه مراجعه کرده بودند، خواسته می‌شود به شعبات دیگر بروند.

3- برخی افراد از این تجمع مقابل شعبه مذکور فیلم می‌گیرند و برای شبکه تلویزیونی «من و تو» می‌فرستند.

4- شبکه «من و تو» فردای آن روز، یعنی عصر پنجشنبه، با پخش این کلیپ‌ها، فرصت را غنیمت شمرده و با افزودن پیاز داغ، به روایت ماجرا می‌پردازد.

5- پنجشنبه شب و جمعه هم ایام تعطیل آخر هفته و طبق معمول، دریغ از اینکه مسئولی در احساس خطر کرده و بخواهند در اطلاعیه‌ای حقیقت تحریف شده را توضیح بدهد و جلوی فاجعه را بگیرد. لابد فکر می‌کرده شنبه اول وقت این کار را انجام خواهد داد اما گاهی، خیلی زود دیر می‌شود.

6- از شنبه صبح، مردمی که در این موسسه سپرده‌گذاری کرده بودند، هراسان به شعبات ثامن مراجعه می‌کنند و آنچه بر زبانشان جاری بود، فیلم‌های منتشر شده در «من و تو» و ورشکستگی ثامن بود.

7- بالاخره موتور مسئولان مربوطه روشن می‌شود و شروع به اطلاع رسانی‌کرده و تاکید می‌کنند که سپرده‌گذاران نگران نباشند. مشکل پیش آمده برای آن شعبه، ناشی از مشکلات نرم افزاری بوده است و این به معنای ورشکسته شدن ثامن نیست. (اینجا)

8- از بعد از ظهر شنبه این بار کانال‌های تلگرامی و برخی رسانه‌های وطنی هستند که با دریافت فیلم و عکس‌هایی از تجمع روز شنبه مردم مقابل شعبات ثامن، به این شایعه دامن می‌زنند و بدین ترتیب این بار آن دسته از مردمی که «من و تو» ببین نیستند و در ثامن سپرده دارند،‌ راهی شعبات می‌شوند و ....

9- قصدم از نگارش این نوشتار، هجمه به شبکه تلویزیونی «من و تو» که عنادش با جمهوری اسلامی کاملا عیان است، نیست زیرا از آن شبکه قطعا انتظار نمی‌رود که در راستای منافع ملی ایران و ایرانی‌ کار رسانه‌ای بکند. هدفم گلایه از من و تو و آن افرادی است که هریک عبارت شهروند خبرنگار را شنیده‌ایم، موبایل هم که داریم، پس فکر میکنیم هرجا مشکل ، تجمع یا موردی  دیدیم،‌ رسالت داریم از آن فیلم گرفته و به این طرف و آن طرف بفرستیم!

10- نمونه این باور غلط را در دو حادثه تلخ و بسیار مهم هم مشهود بود؛ یکی پلاسکو و دیگری حمله تروریست‌های داعش به مجلس. نمونه خارجی این موارد را هم دیدیم. مردم انگلیس که زودتر از ما به موبایل و تجهیزات پیشرفته دست پیدا کرده‌اند، چند روز قبل وقتی برج گرنفل در لندن آتش گرفت، کسی از شهروندان عادی فیلم نگرفت و هیچ فیلم موبایلی هم دست به دست نشد. لابد انگلیسی‌ها هنوز واژه شهروند خبرنگار به گوششان نخورده است.

11- قطعا اینگونه نیست که لندنی‌ها ندانند وظیفه‌شان به عنوان یک شهروند چیست. آنها قطعا با این مقوله آشنایند و در عین حال می‌دانند که کار خبر و خبرنگاری، وقتی که پای منافع جمعی در میان است، کار راحت و سَرسَری نیست که بتوان در همه جا با فیلم گرفتن و به اشتراک گذاشتنش، رسالت انسانی خود را به اجرا بگذارند. برای همین بر عکس کشور ما،‌ در آنجا نمی‌توان با یک فیلم موبایلی آرامش ده‌ها هزار نفر را بر هم زد و با منافع ملی انگلیس بازی کرد اما متاسفانه در ایران خیلی راحت می‌توان یک بحران در سطح ملی ایجاد کرد.

12- در ایجاد این بحران هم، فقط شبکه‌های معاند یا معدود هم‌وطنان ناآگاه‌مان که البته حتما نیت خیر و کمک به همنوع دارند، مقصر نیستند بلکه رسانه‌های خودمان هم مقصرند وگرنه باید همان روز شنبه یا یکشنبه، با هدف کاستن از التهابی که در حال تبدیل به بحران است، با انتشار بیانیه‌ها و مصاحبه مسئولان این موسسه مالی و حتی بانک مرکزی، به این موضوع می‌پرداختند . اما متاسفانه حتی امروز دوشنبه هم این مشکل، کمتر در صفحه نخست روزنامه‌ها دیده شد.

13- فکر نکنید که نفسم از جای گرم در میاید و بیرون گود نشسته‌ام؛ خودم هم جزو سپرده‌گذاران ثامن هستم و از قضا اکنون که به پولم نیاز مبرم دارم، بخاطر هجوم مردم نگران به شعبات ثامن، کارم سخت گره خورده است چون برای هیچ یک از شعبات امکان اینکه به نهایتا به 40- 50 نفر آنهم نفری دو میلیون تومان بدهند،‌ وجود ندارد. البته به مردم حق می‌دهم نگران باشند، چون اخیرا داستان‌های زیادی از ورشکستگی برخی موسسات شنیده‌اند و اکنون نگران سرمایه خود هستند. اما بحثم اینجاست که این مشکل به وجود آمده با این رفتارهای ما حل نخواهد شد. حل این مشکل ثامن که حتی مسئولان بانک مرکزی هم می‌گویند نگران نباشیم، فقط در آرامش اتفاق می‌افتد و نه با صف کشیدن مقابل شعبه‌ها برای دریافت دو میلیون تومان.

شما ای کسانی که بیننده شبکه های خارجی هستید؛ این فقط حرف من نیست. بلکه کارشناس اقتصادی شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی هم همین را می‌گفت. می‌گفت که حتی اگر در همین لندن هم هزاران نفر از مردمی که در یک بانکی سپرده دارند، همگی مراجعه کرده و پول خود را طلب کنند، قطعا آن بانک امکان دادن پول‌های مردم را ندارد چون نقدینگی هیچ بانکی آنقدر نیست.

حالا چه باید کرد؟

14- برای حل این مشکل، اولین کار حفظ آرامش و صبوری است. چاره‌ای جز اعتماد به حرف مسئولانی که می‌گویند ثامن ورشکسته نشده و فقط بحث ادغامش با موسسه کوثر مطرح است، نداریم. حرفشان هم به نظر منطقی می‌آید. (اینجا) باور کنید هیچ مشکلی در فضای توام با تنش حل نشده است.

15- کار مهم دیگری که نه فقط برای این مورد برای برای همه امور، باید انجام دهیم آن است که حواس‌مان به خیر جمعی باشد. فیلم‌هایی که آن شهروند برای من و تو فرستاد، چند ثانیه بیشتر نبود، اما الان چند روز است که  شیطنت‌آمیزانه، برای خیلی‌ها دردسر درست کرده است؛ از مردم گرفته تا مسئولان. کاش آن فردی که چهارشنبه با موبایلش برای مقصدی خاص فیلم می‌گرفت، دیروز در شعبه من بود تا ببینید آن زن بارداری را که آمده بود تا بخشی از پولش را برای زایمانش بگیرد اما نتوانست و رنگ به رخش نمانده بود.

16- کلام آخر آنکه نمی‌گویم فلان شبکه یا رسانه را نبینید، چون درخواست غیرمعقول و نشدنی است؛ اما شما را به خدا، هرآنچه که را به شما می گویند، سریع باور نکنید.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    60 9
    اگر مردم انگلیس گوشی به دست نمیگیرند و فیلم برداری نمیکنند علتش جریان ازاد رسانه ای و اطلاعات هستش. و مردم نگران سانسور شدن اخبار و پخش نشدن اونها در شبکه های تلویزونی نیستند. ما چطور؟ بماند که هرچی تکذیب میشه تو ایران عین حقیقته.
    • علی A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      5 11
      این خانم با این تحلیلشون می خوان بگن که تمامی سپرده گزاران این موسسه روزهای پنجشنبه و جمعه با دیدن من و تو اومدن جلوی شعب جمع شدن و این موسسه هیچ تقصیری نداره
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      12 5
      این خانم سعی در تحلیل ماجرا دارند و لا غیر چرا موضع میگیری برادر من
  • محمد A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    20 12
    با نظر ایشون موافقم و اینکه "دامن زدن به موضوعات و کنار ایستادن و ژست من عاقل تر از همه هستم" متاسفانه این روزها عامل تفریح و فخر فروشی عده ای شده..که شاید ندانند وقتی سیل بیاید همگی غرق خواهیم شد
  • بی نام EU ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    14 0
    خدا کنه این طوری باشه که تو می گی
  • علی A1 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    5 9
    واقعا منطقی و عالی، به قول معروف تو جریان ثامن داره «یه کلاغ، چهل کلاغ» می‌شه. این شبکه‌های اجتماعی دارن «های و هوی» می‌کنن. حتی اگه به کانال‌ها و کاربرانی که دارن الکی «از کاه، کوه می‌سازن» نگاه کنی؛ «اکثرا» سلطنت طلب، خارج نشین و منافق که ادعای مردمی بودن دارن. با اینکه غائله بعد از اطلاعیه‌های بانک مرکزی خوابیده اما اینها هنوز دارن شایعه پراکنی می‌کنن. ضمنا خود ما مردم هم تو این «شایعه پراکنی» نقش داریم. با الکی «share» کردن مطلبی که نه تنها به صحتش اطمینان نداریم بلکه حتی «حوصله خوندن کامل مطلب رو هم نداریم» و ایضا «ژست شهروند خبرنگار» گرفتن
  • علی A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    9 12
    این خانم که عکس خودش هم زده داره تو روز روشن دروغ میگه...از روز شنبه تمامی شعبات این موسسه کار خودش رو تعطیل کرده و حتی یک نفر هم تو باجه ها نبود تا جوابگوی مردم شه...اگه اینطور بود که این خانم میگه باید از بعد از ظهر شنبه همه چی آروم می شد و مشکل رفع می شد
    • ایدا RO ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
      4 1
      چرا شایعه میکنین همین شماها هستین که باعث میشین چنین وضعی پیش بیاد هیچکدوم از شعب موسسات ثامن نه تنها بسته نشدن بلکه اضافه تر از ساعت کاریشون هم موندن تا پاسخگو باشن
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
    7 16
    کدوم داستان خانم؟اینا که گفتی نتیجه اش نفوذ من وتو و بی بی سی و افول مردم ما بود انکه دو میلیون انجا دارد کی من و تو می بیند وضع اشفته ثامن روشن است شما هم بجای تحلیل های ساده ّبولت را بگیر و مشکل خودت را حل کن
  • بی نام RO ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۲
    4 1
    به زودی میشه بانک ثامن من خبرشو از یک مسوول غیررسمی شنیدم.
  • ساناز از گیلان A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
    3 5
    خدایا این ملت رو به راه راست هدایت کن این مردمن که با شایعه پراکنی خودشون رو بدبخت میکنن اگر مردم آرام باشند موسسه ثامن به حالت قبل برمیگرده من متاسفم برای ملت ایران که با این برنامه های دروغ و مبتذل ماهواره اساس و پایه زندگیشون و افکارشون رو سست میکنن. ضمنا کارمندای بانکهای دولتی هم دامن میزنن به موضوع ثامن فقط بخاطر اینکه مردم پولشونو برداشت کنن از موسسه ثامن و ببرن بذلرن تو بانک دولتی من خودم 200 میلیون سپرده دارم تو موسسه ثامن و اصلا هم نگران نیستم و جالب اینجاست که خودم میرم یه بانک دولتی هرماه حقوقم رو بگیرم متوجه شدم که تمام کارمنداش تو موسسه ثامن حساب دارن
    • سید A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۴
      2 2
      گویا ملت بیشتر از دشمن خارجی ، دشمن داخلی دارن
  • کیان A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
    1 0
    مرگ بر شبکه من تو
  • رضا A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۸
    1 0
    مسولین ثامن اگر دنبال حل مشکل هستن باید با وصل به شبکه شتاب و محدود کردن دریافت پول در 24 ساعت هم جلوی ازدحام جمعیت را بگیرن که جو ایجاد نشه و هم از پاتی بازی مسولین شعب در پرداخت به مشتریهای خاص جلوگیر بشه .با عادی شدن اوضاع بدنبال وصول مجوز و ....باشن.در غیر اینصورت چطور میشه به مردم گفت که نگران نباشین.
  • ارمان A1 ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
    0 0
    من اونجا سپرده دارم . تمام زندگيم اونجاست . و چند روز قبل از من و تو به اونجا مراجعه كردم و هر روز به بهانه هايي وعده فردا رو به من ميدادنند. بعدا فهميدم اونا پولي نداشتند كه به من بدن. الان چكم برگشت خورده در يكي از شعب بانك و نميدونم چيكار كنم . حتي يك ريال هم بهم ندادند تا الان . كارمنداش ميگن بيا اينجا بشين هروز تا روزي دويست هزار تومن بهت بديم .اين حتي سود پول من هم نميشه. ارمان از نوراباد ممسني فارس
  • مالباخته بی دفاع A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
    1 0
    ببینید عزیزان هی همدیگر را به دروغ گوی یا چرا رفتی این موسسه یا به طمع ورزی یا بی سوادمتهم کردن همدیگه بسه سر همه کلاه گذاستن وکنار نشتن وبه لفاظی های ما به همدیگه میخندند موسسات هیچ مشکلی نداشتن فقط تنها مشکلشون زیر بار زورگوی های دولتی نرفتن وگر نه تمامی سپرده گذاران اگر در موقعت آرامی سوال کنید هردو طرف از هم راضی بودن این مشکل فقط توسط دولت درست شده پس همگی آگر میخواهید به حق خود برسید اتحاد وهمفکری در کنار موسسات جلوی زورگویی های بانک مرکزی باستیم در دولت های خارجی که در قانون ودینشان حرفی از حق الناس نشده اگر سرمایه گذاری جایی اندوخته داشته باشد پس از مرگ وی هم همگی بسیج میشوند تا ورثه آنها را پیدا کنند وتمام متعلقات باسود کامل به نرخ روز حساب میکنند وبه آنها بااحترام میدهند اما؟در ای