۰ نفر
۱۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
دولت، شرکت تعاونی نیست

فرج‎الله رجبی*

قطار دولت دوازدهم کم کم باید حرکتش را در امتداد دولت یازدهم آغاز کند؛ اما قطعا سرعت و مسیر این قطار از مهمترین نکاتی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

کابینه دوازدهم باید کابینه‎ای باشد که درک درستی از رویکردها و اهداف دولت دوازهم داشته باشد. آقای روحانی وعده‎هایی داده و برنامه‎هایی ارائه کرده که عملیاتی شدن آنها بیش از هرچیز اهمیت دارد. قطعا اگر قرار باشد اعتماد به این روند بیشتر شود، لازم است امور طبق برنامه پیش رود و وعده‌ها پا به عرصه اجرا بگذارند. برای رسیدن به این نقطه نیاز است کابینه ای یک دست و یکپارچه شکل بگیرد.

جای بسی تاسف است که وقتی صحبت از یکدستی دولت به میان می آید، برخی می‌گویند "سهم خواهی" می‌کنند و معنای یکپارچگی معادل سهم خواهی تلقی می شود. در حالی که به هیچ عنوان بحث سهم خواهی مطرح نیست. بحث این است که در اثر «چینش تخم مرغی» اتفاقی می افتد که در دوره پیش در برخی بخش‌ها شاهد بودیم و گاهی صداهای ناکوکی از درون دولت به گوش می رسید. لازم است تیمي همدل و همراه مستقر شود که حاضر باشد حتی برای کلیت دولت هزینه دهد. بنابراین باید تیم یک دست و چابک باشد تا گروهي قوی ایجاد کند.

برخي می‎گویند باید همه جناح‎ها راضی باشند و از همه جناح‎ها، کساني در کابینه دوازدهم حضور داشته باشند. اما مگر دولت شرکت تعاونی است؟! مردم به یک تفکر رای داده‌اند. ضمن اینکه باید به همه نظرات و ایده ها توجه اکید شود، به لحاظ تفکر لازم است که شاهد یکپارچگی در دولت باشیم. البته این مهم منافاتی با استفاده از ایده و نظر دیگران ندارد.

فراموش نکنیم که نباید به دولت به چشم گوشت قربانی نگاه کرد که هر بخشش به یک جناح تعلق بگیرد. آنچه مهم به نظر می رسد یک‌دست بودن و یکپارچگی در دولت است. 

باید از گذشته درس گرفت. چرا که به هر صورت، برخی وزرا بازی دوگانه‌ای را در پیش گرفتند و تلاش کردند حاشیه امني برای خود ایجاد کرده و عافیت طلبی کنند. آنها سعی کردند از موضع مسوولیت جمعی ورود پیدا نکنند؛ لذا به نظر می رسد تغییر آنها لازم باشد. با این پیش فرض، تغیيري 50 درصدی را می توان در کابينه دوازدهم متصور شد.

*نماینده مردم شیراز در مجلس دهم

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =