۰ نفر
۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۸

اقدام شهرداری تهران در طراحی و تدارک باغ کتاب ستودنی است و باید از دست‌اندرکاران این مجموعه عظیم قدردانی کرد. با این حال نکته‌ای مدیریتی قابل ذکر است.

شهرداری‌ها معمولاً مسئول ساخت‌وساز و توسعه شهری هستند. البته در چند دهه اخیر وسعت فعالیت‌های این نهاد شهری در اروپا به امور فرهنگی و هنری تعمیم داده شده است، لکن با ممیزات و اصول حاکم بر این کشورها که نظارتی دقیق همراه با بهره‌برداری از کارشناسان خبره، شاخص و متخصص که حوزه اداره هر نهاد را مشخص می‌کند.

از آن‌جا که در ایران معمولاً تقلید و کپی‌برداری از طرح‌ها و برنامه‌های غربی ناقص انجام می‌گیرد، شهرداری تهران نیز از این امر مستثنی نیست. علی‌رغم کار درست و قابل تحسین شهرداری در ساخت این مجموعه بزرگ که به باغ کتاب شهره شده است، عدم رعایت اصول حرفه‌ای در استفاده از مدیران و کارشناسان فرهنگی مسئول، پرسش‌برانگیز است. همچنین در گزینش و انتخاب تندیس‌های موصوف به چهره‌های ماندگار قصور و تقصیری مضاعف انجام شده است. به وضوح روشن نیست دلیل انتخاب این چند شخصیت از میان ۲۳۸ استاد برجسته علم و هنر و فرهنگ که توسط ستاد چهره‌های ماندگار و با همکاری فرهنگستان‌ها و نهادهای علمی انجام شده چیست؟ آیا متولیان شهرداری خود را مرجع فرهنگ‌مداری و انتخاب و معرفی بزرگان بی‌استفاده از نظرات کارشناسان خبره می‌داند؟ این نکته نشانگر اصل اساسی تفکیک "ساخت" از "بهره‌برداری" امور فرهنگی است که در شهرداری معمولاً رعایت نمی‌شود. به عبارتی ساخت یک مجموعه با مدیریت و بهره‌برداری آن به‌غایت متفاوت است.

شهرداری باید به توسعه فضاهای فرهنگی کمک کند اما این بدان معنا نیست که خود نیز مدیریت، طراحی و اداره آن را نیز به عهده گیرد. روشن است این مهم بایستی توسط نهادها و سازمان‌هایی که وظیفه اصلی آن‌ها تولیت امور فرهنگی است، انجام پذیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 685825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =