برگزاری اولین همایش کشوری زمین شناسی پزشکی و کانی درمانی در اراک

اولین همایش کشوری زمین شناسی پزشکی و کانی درمانی در دانشگاه پیام نور اراک برگزار شد .

 دبیر اجرایی این همایش ، هدف از برگزاری این نشست یک روزه معرفی علم زمین شناسی و تاثیر کمبود کانی ها در ایجاد و درمان بیماری ها عنوان کرد .
به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی مریم مومنی با بیان این که امروز بیشترین گرایش دانش آموزان و خانواده هایشان در انتخاب رشته های دانشگاهی به سوی رشته های مهندسی و پزشکی معطوف شده گفت : جامعه فقط به پزشک نیاز ندارد به افرادی که با علم زمین و اسرار نهفته در کانی ها آشنا باشند نیر نیازمند است .
وی با اشاره به تغییر نظام آموزشی و حذف پیش دانشگاهی متذکر شد : درس زمین شناسی برای دانش آموزان رشته علوم تجربی فقط در دوره پیش دانشگاهی بود که با حذف این دوره ضرورت بازنگری نسبت به کتاب درسی آن احساس شد و به همین دلیل سرفصل جدیدی با پیگیری گروه زمین شناسی وزارت خانه با مشاوره های جدید در کتاب درسی دانش آموزان کلاس یازده رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک بنا است که اضافه شود .
مریم مومنی که دانش آموخته زمین شناسی و مدرس این رشته است و این همایش را برای اولین بار در کشور با پیگیری های شخصی و پیدا کردن اسپانسر و جلب موافقت وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری نشست کشوری کارشناسان و متخصصین علم زمین و کانی ها تدارک دیده متذکر شد : علاقه ام به این رشته به برگزاری این همایش ترغیبم ساخت تا با معرفی ارتباط این علم با علم پزشکی بتوانیم دانش آموزان را به سوی ادامه تحصیل در این رشته که مغفول مانده ترغیب کنیم .
وی خاطرنشان کرد : باید شرایط لازم برای تسهیل یاددهی درس زمین شناسی در نظام آموزشی کشور ایجاد شود و از آنجا که یاددهی مهم‌ترین مساله در جریان تدریس است معلمان برای موفقیت در کار خود باید به شناخت دقیقی از روش‌های نوین یاددهی و یادگیری و نیازهای واقعی دانش‌آموزان دست یابند و این امر مستلزم گذراندن موفقیت آمیز دوره های آموزشی نظری و عملی خاصی است.
دبیر برگزاری این همایش تصریح کرد : اهمیت آموزش علوم زمین و جایگاه علم زمین شناسی از یک سو وضرورت ارتقای دانش فنی زمین شناسی و کاهش آثار سوء مخاطرات زمین یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش در کنار تاثیر این علم در شناسایی کانی های مورد نیاز بدن و درمان بیماری ها بوده است .
وی خاطرنشان کرد : اگر بتوانیم زیبایی های نهفته در زمین و علم زمین شناسی را که هریک جذابیت خاص خود را دارد مثل شاخه های کانی شناسی ، گوهرشناسی ، تاثیر کمبود یا افزایش برخی از کانی ها دربدن و بروز بیماری ها آموزش دهیم ، با یادگیری در جهت خود انگیخته شدن دانش آموزان می توانیم بخشی از رشته های دانشگاهی را در این رشته داشته باشیم .
در اولین همایش یک روزه کشوری زمین شناسی پزشکی و کانی درمانی که با حضور استاد فرهاد قریب فرزند پدر علم زمین شناسی و مهندس کاشانی پور پدر علم گوهر شناسی ایران و فرزند مرحوم دکتر حاجیان استاد زمین شناسی کشور تشکیل شد . میهمانانی از 11 استان دیگر نیز حضور داشتند و مقالات علمی در ارتباط با نقش کانی ها در زمینه پزشکی و داروسازی ، بررسی تاثیر بیماری زایی خاک و کانی ها ، بررسی گوهرسنگ ها و آسیب شناسی درس زمین شناسی به صورت آموزشی ارائه شد .
همچنین دکتر بازوبندی مولف کتاب جدید زمین شناسی پایه یازدهم توضیحاتی درباره چگونگی تالیف ، اهداف و شیوه های تعلیم این کتاب ارائه کرد . برگزاری 7 غرفه از دستاوردهای دانش آموزی و رونمایی از تمبر یادبود پیشگامان زمین شناسی ایران از دیگر برنامه های این همایش در دانشگاه پیام نور اراک بود.
شایان ذکر است که این همایش که امروز 22 تیر ماه از ساعت 8 صبح تا 18 ادامه داشت ، تنها با تلاش فردی مریم مومنی دبیر همایش که زاده شهر فراهان در استان مرکزی است برگزار شد و علت انتخاب اراک برای این گردهمایی ، به گفته وی زادگاه دکتر قریب پدر علم زمین شناسی در روستای گرکان از توابع استان مرکزی بوده است .

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =