دیدار شهردار اصفهان با خسرو معتضد/اصفهان مینیاتور شهرهای ایران است

خسرو معتضد تاریخ نگار ایرانی در دیدار با شهردار اصفهان، اصفهان را مینیاتور شهرهای ایران معرفی کرد و گفت: این شهر را باید روی چشم نگاه داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین خسرو معتضد تاريخ نگار و پژوهشگر تاريخ با مهدي جمالي نژاد شهردار اصفهان ديدار و گفت و گو کرد.

اين مجري - کارشناس رشته تاريخ برنامه هاي تلويزيوني در اين ديدار با بيان اينکه بلديه ها در تاريخ ايران سابقه اي طولاني دارند، اظهار کرد: نخستين بلديه ها در شهرهايي مانند تبريز و اصفهان بوجود آمده و کلمه شهرداري نيز از سال 1315 به جاي بلديه قرار مي گيرد.
وي اصفهان را يکي از زيباترين و مهمترين شهرهاي ايران ذکر کرد و افزود: از آنجايي که اصفهان شهري بسيار مهم در تاريخ ايران و داراي ظرفيت هاي بسيار زياد پنهان تاريخي است بايد بيش از گذشته به مردم معرفي شود.

معتضد با بيان اينکه اصفهان در دوره هاي مختلف تاريخي شهري بوده که هيچ حکومتي نمي توانسته از آن صرف نظر کند، تاکيد کرد: اين شهر مرکز اداري، اقتصادي، تجاري و ... بوده و زماني که اين شهر در دوره هاي مختلف تاريخي پايتخت بوده تهران مقابل اين شهر قريه اي بوده است.

وي اضافه کرد: در سال 1939 قراردادي محرمانه بين دو دشمن خونين آن زمان يعني شوروي کمونيست و آلمان ناسيوناليست منعقد مي شود که جهان را ميان خودشان تقسيم کنند. در اين قراداد ايران و ترکيه سهم شوروي مي شود.

اين مورخ ايراني با اشاره به تقسيم لهستان ميان اين دو کشور، اضافه کرد: شوروي و آلمان به اين کشور حمله کرده و ظرف 15 روز آنرا نابود مي کنند. در اين زمان ايراني ها و به ويژه اصفهاني ها به مدت طولاني پذيراي لهستاني ها مي شوند. به همين دليل مردم اين کشور خاطرات خوبي از اين شهر دارند.

وي با بيان اينکه اصفهان را نمي توان تنها به عنوان يک شهر حساب کرد بلکه مينياتور شهرهاي ايران است، گفت: اين شهر را بايد روي چشم نگاه داشت. در دوران حکومت پهلوي رئيس دانشکده معماري ميلان ايتاليا آروزي ديدن گنبد مسجد جامع عباسي را در اصفهان داشته و زماني که به اين آروزي ديرينه خود مي رسد با وجود خطرات بسيار و هشدارهاي قبلي از بالاي گنبد به پايين پرت شده و جان خود را از دست مي دهد.

معتضد تاکيد کرد: براي بيان تاريخ اصفهان هزاران ساعت زمان بايد گذاشت. اين شهر معادل شهرهايي مانند لندن و پاريس در اروپاست و مردم ايران بايد قدر اين شهر را بدانند.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =