قطعه‌ای که ناصر عبدالهی دوست داشت بخواند و مجید اخشابی به نفع خود از آن استفاده کرد

مجید اخشابی در مورد تیتراژ «متهم گریخت» گفت خدا ناصر عبداللهی را رحمت کند یک روز مرا دید و گفت تو خیلی زبل هستی و من دوست داشتم این قطعه را بخوانم اما تو به نفع خودت از آن بهره گرفتی.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا مهدوی کارشناس- مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» شامگاه گذشته دوشنبه 26 تیر میزبان مجید اخشابی خواننده موسیقی پاپ بود.

اخشابی در ابتدا درباره قطعه «بهار آمد» که با سنتورنوازی و خوانندگی او در اوایل دهه 70 منتشر شد، گفت: «این کار برای من تلفیقی از سنتورنوازی و موسیقی پاپ بود و اکنون این اثر می‌تواند بازتولید شود. شعر این قطعه از استاد بی‌بدیل مشفق‌کاشانی بود و نکته خاص آن ترکیب آرپژهای مختلف سنتور بود که آکوردهای مختلفی را در قالب یک ملودی عرضه می‌کرد. نوازندگی آن برای من سخت بود و هنوز این کار برایم خاطره‌انگیز است. اگر بتوانم در اولین فرصت با ترکیب صداهای جدیدتر و تازه‌تر آن را عرضه می‌کنم.»

خواننده تیتراژ سریال «متهم گریخت» درباره ساخت این قطعه توضیح داد: «این قطعه اقتباسی از یک ملودی خاطره‌انگیز هندی بود و من همیشه مترصد و عاشق این بودم که این قطعه را اجرا کنم. خدا ناصر عبداللهی را رحمت کند یک روز مرا دید و گفت تو خیلی زبل هستی و من دوست داشتم این قطعه را بخوانم اما تو به نفع خودت از آن بهره گرفتی. این ملودی یکی از شاهکارهای موسیقی هند است و استاد علی معلم‌دامغانی نیز با شیوایی و استادی هرچه تمام با توجه به شناخت نسبی که به زبان هندی دارند، این قطعه را سرودند.»

او افزود: «با آقای عطاران صحبت کردم و گفتم چنین طرحی در ذهنم است که خیلی کار را متفاوت می‌کند. عطاران هم کار را شنید، استقبال کرد و گفت این قطعه خیلی خاص است. خدا را شکر کار پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.»

اخشابی درباره علاقه به موسیقی هندی گفت: «وقتی هنرمند عاشق یک موسیقی است و دوست دارد آن را بازخوانی کند و خودش هم به صراحت منشا آن را اعلام می‌کند، مشکلی نیست اما کار از جایی به مشکل می‌خورد که هنرمند این اقتباس را انجام می‌دهد و می‌گوید این کار خودم است و تنظیمش با خودم بوده است. اما من چند بار از موسیقی عرب، ترک و هندی استفاده و همواره به این نکته اشاره کرده‌ام.»

خواننده تیتراژ «گمگشته» درباره ساخت این قطعه که شهرت او را به دنبال داشت، اظهار کرد: «برای این قطعه منوچهر ثقفی دوستی که همیشه لطف او در خاطرم است، مرا برای آهنگسازی پیشنهاد کردند. در ابتدا از من برآورد خاص و سنگینی خواستند و گفتند قطعه ارکسترال و آکوستیک باشد. آن زمان خوانندگی من به آن شکل مطرح نبود. من هم برآوردی دادم که گفتند زیاد است، خودت کار را بخوان و جمع و جور کن و برایمان بیاور.»

او ادامه داد: «جا دارد از مهران رسام که از تهیه‌کنندگان بسیار دانا و توانمند است تشکر کنم. من این کار را آماده کردم گفتند این چیست؟ نمی‌شود. خیلی توی ذوقم خورد و گفتم در فرصت باقی مانده چه کنم؟ من نمی‌توانم. اگر خواستید این کار را بدون کلام پخش کنید، من فقط می‌توانم بخشی از موسیقی را کم کنم. این کار را انجام دادم ناامیدانه آن را فرستادم. اما خوشبختانه به من اعتماد کردند و کار پخش شد.»

اخشابی تصریح کرد: «یکی از مشکلات رسانه همین بی‌اعتمادی به هنرمندان است. از باب اینکه فکر می‌کنند همیشه کارها باید مثل کارهای قبلی باشد. اینگونه قدرت ریسک را از هنرمند می‌گیرند. سفارش همیشه چنین مشکلی دارد. وقتی به هنرمند سفارش می‌دهند و به او قالب و نشانه و کد می‌دهند، او باید به یک سمت خاص برود.»

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح‌علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688124

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =