رئیس مجلس با اشاره به کلام و نگاه امام صادق، گفت: عقلانیت در حکمرانی در منطق امام صادق کلید رستگاری جامعه است و بعد می‌فرماید، کسی عاقل نمی شود اگر عالم نشود.

به گزارش خبرآنلاين، علی لاریجانی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 28 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با تسلیت به مناسبت شهادت امام جعفر صادق به نمایندگان گفت: مکتب علمی امام صادق از چنان رونقی برخوردار بود که هزارها شخصیت برجسته در محضر ایشان در رشته های مختلف تلمذ می نمودند.

وی ادامه داد: ایشان گفتند از صحبت با 5 کس حذر کنید نخست از دروغگویی که همیشه با وی در غرور باشید، دوم احمق که آن وقت که سود تو خواهد زیان تو بود و نداند، سوم بخیل که بهترین وقتی را از تو بگیرد و چهارم بددل که در وقت حاجت تو را ضایع گذارد، پنجم فاسق که تو را به یک لقمه بفروشد و کمتر از یک لقمه، گفتند کمتر از یک لقمه چیست؟ گفت طمع در آن.

وی با اشاره به کتاب سفینه البحار به نقل از مالک ابن انس که یکی از ائمه چهارگانه اهل سنت است، تصریح کرد: من در نزد امام جعفر صادق (ع) بودم و مکرر به خدمت ایشان می رفتم مرا احترام می کرد و می فرمود تو را دوست می دارم و من از این جهت مسروق می گشتم و خدا را شکر می کردم چرا که او مردی بود که از این سه حالت بیرون نبود یا روزه داشت یا مشغول ذکر بود و یا در نماز بود یا از بزرگان عباد و زهاد و کسانی بود که از خدا می ترسند.

لاریجانی با بیان اینکه امام جعفر صادق (ع) حدیث فراوان می فرمود و خوش محضر، پرفایده بود، گفت: انسان از مجالست با این امام فاید بسیار می شد. امام صادق (ع) به درستی دریافته بودند که پس از انحرافات گوناگون دوران اموی و عباسی چنانچه تفکر اسلامی در وجوه مختلف فقهی، کلامی، حدیثی، تدوین و تبیین نگردد از نهضت رهایی بخش اسلام چیزی باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) در بیانی نورانی فرمودند آدمی که عاقل نباشد صالح نخواهد شد این سخن صرفا در مورد افراد نیست، جامعه ای که بر مدار عقل نچرخد نمی تواند صلاح ملت را در نظر گیرد، عقلانیت در حکمرانی در منطق امام صادق کلید رستگاری جامعه است و بعد می فرماید، کسی عاقل نمی شود اگر عالم نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: فرد و جامعه ای از روشنگری عقلانیت برخوردار می شود که در مسیر علم اندوزی قرار گیرد و در واقع در مجموع دو عبارت امام جعفر صادق (ع) توسعه علمی راه اصلاح و سعادت فرد و جامعه دانسته شده، امام جعفر صادق (ع) همچنین می فرمایند کسی که فهمید نجیب و بزرگوار می گردد، کرامت انسان و جامعه و نجابت آن ها نتیجه رشد عقلانی و علمی می دانند و فرمودند علم سپری برای انسان و جامعه است، جامعه علم محور ایمن و استوار است و صداقت باعث عزت می گردد.

لاریجانی یادآور شد: امام ادامه می دهند نادانی و جهل، ذلت و خواری است و فهم در مردم بزرگواری و شرف است، همچنین می فرمایند با آن کس که عالم به زمان خود باشد و بفهمد که در چه عصری زندگی می کند امور شبه آور و اضطراب آور به او هجوم نخواهد آورد، اجمالا در این روایت امام (ع) مبنای ترقی و مجد و عظمت و عزت و کرامت، پیشرفت فرد و جامعه را در صداقت و عقلانیت و توسعه علمی می داند.

وي اظهار داشت: امام صادق (ع) به یکی از اصحاب خود فرمودند، تو را به چیزی وصیت می کنم به شیعیان من برسانی و ابلاغ کنی، مخصوصا تاکید فرمودند که این شش مطلب را به شیعیان برسانی.

لاريجاني با اشاره به این حدیث از امام صادق(ع) افزود: اول امانتی را که به تو سپرده شده ادا کنی و در امانت خیانت نکنی، مخصوصا تاکید فرمودند که مقصود در معنای عام آن است و به معنی هر مسئولیتی است که به گردن انسان قرار می‌هند. دوم برای دیگران هم، همان را بخواهی که برای خودت می خواهی. سوم بدان کارها آخری دارد و عاقبت کارها را همیشه در نظر بگیر.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چهارم پیشامدهای ناگهانی تو را غرق نکند و از مسیر اصلی جدا نسازد. پنجم از بلند پروازی پرهیز کنی که بالا رفتن کوه ممکن است آسان باشد، اما پایین آمدنش دشوار. ششم کاری که نمی‌توانی انجام دهی، وعده ندهی.

وي با بیان اینکه این شش نکته وصیتی است که امام صادق (ع) به شیعیان خود نمود که اساس زندگی مومنانه را بر مسئولیت شناسی، عدالتخواهی، دور اندیشی و داشتن نگاه راهبردی و میانه روی و صدق می‌داند، که بس وصیتی اعتلا بخش برای شیعیان است که اگر بدان پایبند شوند، جامعه محبان اهل بیت (ع) را به جامعه پرنشاط و شور مبدل می‌گرداند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: از خداوند می‌خواهیم که به ملت توفیق دهد که تعالیم آن پیشوای بزرگ راهنمایی در همه شرایط باشد.

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =