اتفاقات مثبت «اخراجی‌ها» مرهون ریسک‌پذیری کاسه‌ساز بود

مسعود ده‌نمکی از حبیب‌الله کاسه‌ساز به عنوان فردی ریسک‌پذیر یاد کرد که به واسطه اکران «اخراجی‌ها» و استقبال مخاطبان از آن از آشتی مخاطب با سینما بسیار خوشحال بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاسه‌ساز تهیه‌کننده سینمای ایران بعد از تحمل بیماری صبح چهارشنبه ۲۸ تیرماه دار فانی را وداع گفت. کاسه‌ساز تهیه‌کننده فیلم‌های «اخراجی‌ها» و «اخراجی‌ها۲» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی بود. ده‌نمکی در گفت‌وگو با خبرآنلاین از تجربه همکاری با کاسه‌ساز و ویژگی‌های کاری و حرفه‌ای این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت.

ده‌نمکی درباره شکل‌گیری همکاری‌اش با کاسه‌ساز گفت: «آقای کاسه‌ساز از پیشکسوتان حوزه سینما بودند که در عرصه تولید نیز قبل از تهیه‌کنندگی‌شان مشغول بودند و حتی بازی در فیلم‌های دهه ۶۰ هم در کارنامه‌شان دیده می‌شود.»

او ادامه داد: «یکی از ویژگی‌های‌ ایشان ریسک همکاری با آدم‌های جدید بود. طرح مسئله «اخراجی‌ها» هم که با ایشان شد من همان اول گفتم که ساخت این فیلم حتما با واکنش‌های زیادی مواجه خواهد شد٬ اما مطمئنا برایت دست نمی‌زنند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این فیلم می‌تواند بخش سانسور شده جنگ را روی پرده سینما بیاورد و حتما و بعد از این فیلم شاهد خواهید بود که ده‌ها جلد کتاب نوشته خواهد شد و همه می‌گویند ما چنین آدم‌هایی را در جنگ می‌شناختیم.»

ده‌نمکی در ادامه با اشاره به خوشحالی کاسه‌ساز از فروش «اخراجی‌ها» در جهت آشتی مخاطب با سینما بیان کرد: «ساخت «اخراجی‌ها» باعث آشتی دادن طیف جدید از آدم‌ها با سینمای جنگ و دفاع مقدس شد. من و مرحوم کاسه‌ساز پیش از ساخت این پروژه با همدیگر به تعامل رسیدیم و پذیرفتیم که در هر شرایطی کنار فیلم باشیم. «اخراجی‌ها» در آن شرایط توانست خدمات ویژه‌ای به سینما و علی‌الخصوص سینمای دفاع مقدس ارائه کند.»

این کارگردان افزود: «همگان می‌دانند بعد از تمام شدن جنگ، حجم مخاطب سینمای دفاع مقدس چندان نبود و حتی بالاترین فروش سینمای معمولی هم یک میلیارد تومان بود که به فیلم «آتش بس» تعلق داشت. اما «اخراجی‌ها» با دو ونیم میلیارد فروش برای اولین بار فروش فیلم‌ها را از یک میلیارد تومان عبور داد و «اخراجی‌ها 2» هم باعث آشتی مخاطبان با سینما شد و شاهد حضور 5 میلیون نفر در سینماها بودیم. این موارد همه مرهون ریسک پذیری مرحوم کاسه‌ساز بود.»

ده‌نمکی در ادامه درباره احساس کاسه‌ساز بعد از دیده شدن و فروش «اخراجی‌ها» توضیح داد: «در «اخراجی‌ها» به دلیل اینکه سی دی قاچاق فیلم بیرون آمد مانع از آن شد تا تهیه‌کننده به آن سود مادی که باید برسد. ولی مخاطب پنهانی که در خانه نسخه قاچاق را دید هم همان برکت را برای سینما داشت و ایشان خوشحال بود از اینکه همکاران دیگرش منتفع می‌شوند. ایشان بارها این نکته را می‌گفت که تحقق و ادامه حضور مخاطب در سینما باعث رونق سینما می‌شود، حالا مهم نیست که با قاچاق فیلم «اخراجی‌ها»  خودش به عنوان تهیه‌کننده ضرر مادی کند. برای او مهم بود که مردم به سینما‌ آمدند چون معتقد بود هنر سینما این است که مخاطب را نگه دارد.»

کارگردان «معراجی‌ها» همچنین درباره فقدان این تهیه‌کننده نیز گفت: «سینمای جنگ تبعات و عوارض زیادی دارد، من خودم به نوبه خودم بخشی از بیماری ایشان را معلول عوارض، فشار و استرس سینمای جنگ می‌دانم. ما خودمان چون جنگ را درک کردیم در سینمای جنگ هم می‌دیدیم که ساخت یک فیلم جنگی دقیقا مثل شرکت در عملیات می‌ماند. آن هم از این جهت که فشارهای روحی و جسمی زیادی به آدم تحمیل می‌شود.»

ده‌نمکی در پایان نیز گفت: «برای همه کسانی که در این حوزه کار کردند مخاطرات زیادی هم وجود داشته است و برای خود ما بارها در سکانس‌های مختلف خطراتی به وجود آمده که تا پای مرگ هم پیش رفتیم. مرحوم جواد شریفی  و بقیه همکاران که سر «معراجی‌ها» جانشان را از دست دادند هم از آن جمله بودند. خیلی آدم‌های دیگر هم داشتیم که در سینمای جنگ جان خودشان را از دست دادند برای اینکه این سینما سر پا بماند. آقای کاسه‌ساز هم کوهی از تجربه در حوزه سینمای جنگ بودند و امروز کسانی که بخواهند در این حوزه فیلم بسازند فقدان و جالی خالی تجربیات ایشان را کاملا حس خواهند کرد.»

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    4 7
    اخراجی های یک و دو خوب بودن
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      1 1
      حیف پول حیف.....
  • کامران FI ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    1 2
    کدوم اتفاق های مثبت؟؟؟