«پروین و جلال» از بهارستان رفتند و گام اول هم 50 سکه‌ای شد

دبیر کارگروه بازنگری جایزه‌های فرهنگی حوزه کتاب مصوبات جلسه نهایی این کارگروه را اعلام کرد که بر این اساس، حذف برگزاری جایزه کتاب فصل و تفویض جایزه‌های جلال آل‌ احمد و پروین اعتصامی از سوی وزارت فرهنگ به بنیاد شعر و ادبیات داستانی از مهم‌ترین این مصوبات است.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا وصفی، دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی کتاب، در نشست این کارگروه که صبح امروز، چهارم مردادماه، در سرای اهل قلم برگزار شد، مصوبات این کارگروه را اعلام کرد.

دبیر کارگروه بازنگری جایزه‌های فرهنگی حوزه کتاب مصوبات جلسه نهایی کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی حوزه کتاب را درباره این جوایز تشریح کرد:

جایزه کتاب خلیج فارس:
برابر آیین‌نامه جاری در دبیرخانه جشنواره فرهنگی خلیج فارس و همزمان با آن، و با حضور پررنگ ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و استان‌های مجاور خلیج فارس، همچنان با قوت لازم برگزار شود.

جایزه گام اول:
در ذیل جایزه کتاب سال مورد ارزیابی و تشویق قرار گیرد و به عنوان اثر ویژه در بخش جوانان معرفی گردد و ارزش مادی جایزه به منظور تشویق جوانان، همسنگ جایزه کتاب سال شود.

جایزه جلال آل احمد و جایزه پروین اعتصامی:

الف: اجرای عملیات دبیرخانه علمی و اجرایی دو جایزه یادشده، از سوی وزارت‌خانه به بنیاد شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی تفویض شود.

ب: بنیاد مذکور با تشکیل کارگروه کارشناسی، به بازخوانی آیین‌نامه‌های اجرایی پرداخته و پیشنهادات خود را به منظور بررسی در دوره دوم این کارگروه، تا پس از بررسی نهایی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهد.

جایزه کتاب فصل

وصفی در ادامه در تشریح مصوبات کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی کتاب درباره جایزه کتاب فصل گفت: این جایزه از بحث‌های پرچالش ما بود. یکی از مسائلی که درباره این جایزه مطرح شد این بود که در بعضی فصل‌ها تعداد کمتر و در بعضی فصل‌ها تعداد بیشتری کتاب منتشر می‌شوند و این موضوع باید در داوری‌ها مورد توجه قرار گیرد. در نهایت ما این موضوعات را درباره این جایزه تصویب کردیم:

الف: تشریفات داوری علمی کتاب فصل، همچنان ادامه یابد، لکن مراسم و تشریفات اجرایی مراسم آن و جایزه مستقل آن حذف شود.

ب: آثار ارزشمند در هر فصل، به عنوان بهترین‌های فصل و یا نامزدهای احتمالی کتاب سال، بر روی میز داوری کتاب سالِ همان سال قرار گیرد و لیست کلیه بهترین‌ها و نامزدهای احتمالی کتاب سال در اختیار افکار جمعی و رسانه‌های عمومی کشور قرار گیرد.

ج: از رسانه‌ها و صفحه‌ها و درگاه‌های تخصصی رسانه‌ها درخواست شود به نقد و ارزیابی آن آثار پرداخته و نقد خود را نیز برای جشنواره نقد کتاب ارسال کنند.

د: آیین‌نامه جایزه کتاب سال - که به آن در بند آخر نیز اشاره خواهد شد - به گونه‌ای بازبینی شود که زمینه رقابت گسترده‌تر از قبل را فراهم آورد، و تعداد جوایز در دو بخش برگزیده و تشویقی افزایش یابد.

جشنواره نقد کتاب: با توجه به ماهیت و کارکرد متمایز آن، به کار خود با قوت ادامه داده و کارگروه ویژه‌ای به منظور بازخوانی آیین‌نامه و ارائه پیشنهادات جدید به دور دوم این کارگروه تشکیل شود.

با توجه به جایگاه جهانی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی، فعالیت آن همچنان با قوت ادامه یافته و به منظور بهره بردن از نقش آن در عرصه دیپلماسی علمی و فرهنگی، گروه ویژه‌ای تشکیل شود تا روند دیده‌بانی علمی، ارزیابی آثار و اجرایی آن را با مشورت اساتید، صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران داخل و خارج از کشور، بازخوانی و برابر اهداف جهانی، پیشنهادهای مناسب را به دور دوم کارگروه جهت قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی ارائه کند.

دبیرخانه جایزه کتاب سال با تشکیل جلسات ویژه‌ای روندهای علمی و اجرایی کنونی را با مشورت استادان، صاحب‌نظران و دست‌اندرکاران، بازخوانی و پشنهادات مناسب را به دور دوم این کارگروه - بویژه با عنایت به موارد بند دو و سه آمده در اینجا - به منظور قرار گرفتن در فرآیند تصویب نهایی ارائه کند.

محمدرضا وصفی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره چگونگی حذف این جایزه گفت: مراسم این جایزه حذف شده است، اما اسامی کتاب‌هایی که در هر فصل ارزش ورود به جایزه کتاب فصل را داشته‌اند در مراسم کتاب سال اعلام می‌شوند. ممکن است به عنوان مثال، کتابی در فصل بهار نمره 90 گرفته باشد اما در جایزه کتاب سال در مقایسه با کتاب‌های فصل پاییز و سایر فصل‌ها نمره‌اش ناگهان به 70 نزول کند. ما در مراسم پایانی جایزه اعلام می‌کنیم که بهترین کتاب‌های هر فصل چه کتاب‌هایی بوده‌اند، اما جایزه به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

او درباره دلیل ادامه یافتن داوری جایزه کتاب فصل با وجود حذف مراسم آن، افزود: از فلسفه‌های جایزه کتاب فصل این بود که ما پشت درهای دبیرخانه کتاب سال تراکم نداشته باشیم و داوری‌ها به صورت مرحله‌ای و مستمر انجام شود. این داوری‌ها دبیرخانه را وادار می‌کند که کار را به موقع انجام دهد، اما مراسم حذف می‌شود و در عوض مراسم کتاب سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود.

وصفی سپس تأکید کرد: با این تصمیم دبیرخانه جایزه کتاب سال، جایزه کتاب فصل و جایزه گام اول یکی شد.

دبیر کارگروه بازنگری جوایز فرهنگی کتاب در ادامه درباره تفویض برگزاری جایزه‌های پروین اعتصامی و جلال آل‌احمد به بنیاد شعر و و ادبیات داستانی گفت: چون بنیاد شعر و ادبیات داستانی انقلاب اسلامی در فرایند تولید هم بسترسازی می‌کند، می‌تواند از این وظایفش برای کمک به رفع نقاط ضعف استفاده کند.

او درباره ارزش مادی جایزه کتاب سال اظهار کرد: فعلا تغییری رخ نداده است. مبلغ هنوز همان 50 سکه است. البته مثلا در زمان جنگ گاهی دولت پول نداشت و دو سال بعد جوایز را می‌داد، اما به هر حال این جایزه‌ها پرداخت می‌شود.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =