بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار جزئیات قطب سوم خودروسازی کشور که قرار است رقیبی برای ایران خودرو و سایپا باشد مطرح شد.

بهاره چراغی: تولیدکنندگان خودرو ایران سال هاست که تنوع ویژه ای در محصولات خود ایجاد نکرده و کالاهای تولیدی خود را به همان سبک و سیاق گذشته به بازار عرضه می کنند. از سوی دیگر برخی از تولید کنندگان بر این باورند که ثبات نوعی ارزش در این صنعت به حساب می آید و هرگز حاضر به برنامه ریزی و سرمایه گذاری در ارتقا و تنوع محصولات خود نیستند.

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظارجزئیات قطب سوم خودروسازی کشور که قرار است رقیبی برای ایران خودرو و سایپا باشد مطرح شد. این قطب خودروسازی که زمانی قرار بود در اصفهان ایجاد شود به دلیل شرایط مناطق آزاد از حیث قوانین سرمایه‌گذاری در چابهار جانمایی شد. از این‌رو با آماده بودن زمین و انتخاب مدیرعامل سومین خودروسازی کشورمان و نهایی شدن مذاکرات با یک خودروسازی کره جنوبی از سال آینده خودروهای این مجموعه وارد سرزمین اصلی خواهد شد. این خودروساز در شرایطی متولد می‌شود که برخی‌ها با ایجاد دست اندازهای مختلف و بی‌نیاز بودن کشور از این خودروساز، سرمایه‌گذاری در این بخش را بیهوده می‌دانند. اما دولت برای انحصار شکنی، کنترل قیمت و افزایش کیفیت خودروها چنین طرحی را آغاز کرد.نبود تنوع در بازار خودرو کشور نشان دهنده حاشیه امنیت فراوان تولیدات سنتی در مقابل محصولات جدید است که خود گویای غیررقابتی بودن نظام اقتصادی است.

سیاست های که در صنعت خودرو اعمال شده است در قالب سیاست های جایگزین واردات بوده که باعث ایجاد ساختار انحصاری و متمرکز در بیشتر بازارهای صنعتی کشور از جمله خودرو شده است و خودروسازان بدون توجه به تحولات بازار جهانی، فقط به حضور خود در نظام اقتصاد داخلی فکر می کنند.

این موضوع را می توان با مقایسه صنعت خودروسازی ایران با کره جنوبی روشن تر کرد. خودروسازان کره ای با تولید سالانه 4 میلیون و 521 هزار و 429 دستگاه خودرو، به یکی از قطب های اصلی خودروسازی در جهان تبدیل شده اند و این در شرایطی است که ایران با سابقه طولانی تر در این صنعت با تولید سالانه 743 هزار و 680 دستگاه همچنان در حال عقبگرد است.

اما موضوع جالبی که در این خصوص وجود دارد این است که خودروسازان ایرانی هنوز خودرویی را تولید می کنند که کره ای ها در سال 1997 تولیدش را متوقف کرده اند. در سال 2013 میزان خودروی تولیدی کشور 25.6 درصد کاهش و در مقابل آن واردات خودرو حدود 75 درصد با افزایش روبه رو شده است که البته بخش اعظم این واردات متعلق به محصولات کره ای هاست.

اما در این میان در تازه ترین شنیده ها، خبر ورود قطب سوم خودورسازی به گوش می رسد. خبری که حاکی از خروج صنعت خودروسازی از انحصار حاکم دو قطب خودروسازی کشور است.

این در حالی است که به گفته کارشناسان آزاد سازی و ایجاد قطب جدید زمانی به نفع همه خواهد بود که به صورت همه جانبه صورت گیرد و اگر قرار است تعرفه واردات برداشته شود، باید ورود بانک های بین المللی نیز آزاد شده تا تولیدکنندگان بتوانند تسهیلات با نرخ کم دریافت کنند و شاخص های کلان اقتصادی مثل تورم متناسب با شرایط تعدیل شوند.

اما معضل دیگری که سد راه ایجاد بازار رقابتی شده است، عدم وجود شفافیت اطلاعات است. اختصاص منابع مالی شرکت های خودروساز به خرید سهام، سرمایه گذاری در دیگر بخش های اقتصادی کشور یا اختصاص منابع برای واردات محصولات غیرمرتبط با خودروسازی از جمله مسایلی هستند که به دلیل عدم وجود شفافیت اطلاعات به وقوع پیوسته اند.

ایجاد قطب سوم در شرایطی که جای خالی این عوامل وجود دارد، به گمان خودرو سازان راه به جایی نخواهد برد. کارشناسان معتقدند اگر قرار باشد قطب سوم با تکیه بر تولید ملی در کشور ایجاد شود، باید حداقل تا 30 درصد داخلی سازی شده و بخشی از تولیدات آن به خارج از کشور صادر شود تا دارای توجیه اقتصادی باشد.

همچنین حامد علی مبارکی مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار درباره قطب سوم خودروسازی کشور که سال گذشته دبیر شورای عالی مناطق آزاد آن را مطرح کرد و برخی این خبر را شایعه دانستند و حتی در مقطعی عنوان شد که ایجاد قطب سوم تنها برای تلنگر زدن به ایران خودرو و سایپا بوده است گفت: قطب جدید خودروسازی بزودی فعالیت خود را آغاز می‌کند و مردم می‌توانند از خودروهای با کیفیت این مجموعه بهره‌مند شوند. خودروهایی که با قیمت مناسب و کیفیت بالا تولید می‌شود و می‌تواند به خواسته مردم پاسخ دهد. به هر ترتیب چند سالی است که مردم از وضعیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و این امر از سوی مقام‌های دولتی نیز مطرح شده است.

22139

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    42 1
    عمرا اگه قطب سومی ایجاد بشه که قیمتهاش قابل رقابت با ایران خودرو و سایپا باشه
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    38 0
    همون کاری رو میکنه که دوتای قبلی دارن میکنن
  • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    37 0
    ما آزادی اقتصادی میخواهیم
  • مهربان توسی A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    36 0
    اون دو قطب چکار کردند که قطب سوم بکند؟؟ فقط ابگوشت بزباش و قورمه سبزی را بچسب پراید و 405 هم شد خودرو؟؟؟
  • رضا A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    7 0
    شرکت پیشرفت در صنعت خودروسازی بیرون کشیده شدن پای دولت از ماجراست جالبه که دولت می خواد انحصارشکنی کنه. یکی نیست بگه برادر من خودت میخوای با خودت رقابت کنی و باعث پیشرفت خودت بشی؟ اونم با وارد کردن خودرو های کره جنوبی؟ اونم لابد یه کمپانی که اسمشو احدی نشنیده؟ تنها چیزی که باعث پیشرفت در صنایع ما میشه بیرون کشیده شدن پای دولت ها از چرخه اقتصاد و واردات و صادراته.
  • میثم A1 ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    2 4
    قطب سوم خودروسازی باید در یک استان صنعتی مثل کرمان باشد که ظرفیت و زیرساخت داشته باشد.چون کارخانه های سنگ آهن و فولاد در استان کرمان زیاد است.
  • حامد IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    10 0
    رقیب ؟؟ واقعا خنده دار بود اون هم بیاد به جای رقابت رفاقت می کنه با این ها
  • سیاوش IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۶
    7 0
    چشمم آب نمیخوره کیفیت و قیمت مناسب در ایران روی کالایی ببینم.
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    8 0
    خداوند صنعت خودرو رو از شر مافيا نجات بدهد همين اگه فقط همين اتفاق بيفته كافيه اونوقت هركس سر جاي خودش ميشينه اونوقت امثال نادر فقيه و ساير طراحان و مديران ايراني تو شركتهاي خارجي ميتونن جاي خودشونو تو صنعت خودروي ايران پيدا كنن اي خدا يعني ميشه ....... خبر آنلاين لطفا چاپ كن
  • بی نام RO ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    7 1
    بهترین کار اینه که ما هم مثل کشورهای عربی مصرف کننده باشیم . با این کیفیت خودرو مردم زنده باشند بهتر از اینه که کارگران خودرو سازی بیکار باشند .
  • اردشیر A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    12 0
    آقااینجا یه نکته ای هست تولید در منطقه آزاد یعنی واردات قطعات ولوازم بدون عوارض خوب تااینجاش خوبه چون وقتی خودرو توی منطقه آزاد تولید میشه با این شرایط قیمت کاملا قابل رقابت با داخلیها خواهد بود حالا اینجا دو تا نکته بنظر میرسه اولیش این خودرو هادر منطقه آزادن یعنی در پشت گمرک حالا قراره با چه سود و عوارض گمرکی از منطقه خارج بشن؟ و دوم شوارای رقابت و متولیان قیمت گذاری چه قیمتی براشون میگذارن؟اگر تعرفه ها همین باشن که این قطب سوم صرفا میشه رقیب شرکتهای واردات خودرو نه رقیب این دوتا شرکت کهنه ساز و تاالآن هم که مشخص شده حتی زور مجلس هم به شورای رقابت نرسیده و خدا میدونه این محصولات در آینده چطور قیمت گذاری بشن وبا این دودوتا چهارتا عملا اینا همچنان جاشون گرمه گرم خواهد بود مثل همیشه ..یا حق