ایسنا نوشت: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه فاجعه امروز محیط زیست کشور «آب» است گفت: گرفتاری‌های امروز محیط زیست نتیجه سیاست‌های احساسی دهه 60 و 70 است.

مراسم تودیع معصومه ابتکار و معارفه عیسی کلانتری به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر امروز (دوشنبه 23 مرداد ماه) با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سیف، رئیس کل بانک مرکزی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

عیسی کلانتری که به تازگی با حکم حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان به سمت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شده است گفت: نتایج سیاست‌ها و عمل دهه 60 و 70 را امروز می‌بینیم. در دوره‌ای به خاطر تولید چند تُن گندم اضافی منابع آب و خاک از بین رفت. در حقیقت با سیاست‌های احساساتی، منابع پایدار محیط زیست را از دست دادیم و امروز دچار گرفتاری‌های متعدد در این حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: در دهه 60 و 70 رفتارهای احساسی جایگزین رفتارهای منطقی شد و شور و شوق انقلابی برای تولید بیشتر، رفع نیاز از خارج و استقلال کوتاه مدت باعث ایجاد آسیب‌هایی به منابع آب و خاک کشور شد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سیاست‌های تولیدی گذشته، درازمدت و آثار سیاست‌های تولیدی بر منابع زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته بود ادامه داد: امروز بزرگترین مشکل و مسئله کشور ما آب است.

کلانتری با تاکید بر اینکه مشکلات مربوط به آلودگی هوا قابل حل است ولی مسائل مربوط به آب به راحتی قابل جبران نیست افزود: فاجعه کشور ما در آب است و گرفتاری اصلی محیط زیست کشور در منابع آبی است. جنگل‌های زاگرس حتی در دوره یخبندان از بین نرفته بودند ولی امروز در آتش بیماری می‌سوزند.

رئیس جدید سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: زمانی 70 میلیون واحد دامی داشتیم و می‌گفتیم این تعداد دام خارج از ظرفیت مراتع است. امروز تعداد واحدهای دامی به 120 میلیون رسیده است. زمانی برای تولید 120 هزار تُن گوشت دامداران را مورد حمایت جدی قرار می‌دادیم. تولید 120 هزار تُن گوشت فرسایش خاک بسیاری برای کشور ایجاد کرد و تولید 120 هزار تن گوشت را با یک میلیارد تن خاک به طور سالانه عوض کردیم.

ابتکار: در چهار سال گذشته هیچ طرحی بدون انجام ارزیابی زیست محیطی اجرا نشد 

معصومه ابتکار با تاکید بر اینکه در جاهایی بر اساس قانون و مقررات به برخی طرح‌ها «نه» گفتیم، اظهار کرد: اطمینان می‌دهم در چهار سال گذشته هیچ طرحی بدون انجام ارزیابی زیست محیطی اجرا نشد.

معصومه ابتکار که در دولت دوازدهم به سمت معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شده است -در این مراسم اظهار کرد: در چهار سال گذشته ۱۰۰ هزار مورد درخواست بهره برداری و استقرار صنایع و معادن و اجرای پروژه‌های مختلف اقتصادی، توسعه‌ای داشتیم که سعی کردیم به‌طور قانونمند و با رویکرد مثبت تقاضاها را مورد ارزیابی زیست محیطی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اطمینان می‌دهم در چهار سال گذشته هیچ طرحی بدون انجام ارزیابی زیست محیطی اجرا نشد،گفت: از ۱۰۰ هزار تقاضای اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بیش از ۸۵ تا ۹۰ درصد آنها مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را گرفتند. این سازمان بر اساس قانون به به ۱۰ تا ۱۵ درصد طرح‌ها «نه» گفت.

ابتکار تاکید کرد: اگر به ساخت یک رستوران در بستر رودخانه ،به تاسیس یک صنعت روی سفره آب شهری و به استحصال معدن داخل اثر طبیعی ملی «نه» می‌گوییم، این تصمیم بر اساس قانون است.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: اگر می‌خواهیم وضعیت شکننده و وخیم محیط زیست ایران را تغییر دهیم باید بتوانیم به برخی تقاضاها «نه» بگوییم و در برابر آن‌ها مقاومت کنیم. برخی در این دوره اعلام می‌کردند که محیط زیست، محیط ایست است ولی من می‌گویم اگر کنترل و مدیریت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای صورت نگیرد محیط زیست به «محیط نیست» تبدیل می‌شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه در جاهایی بر اساس قانون و مقررات به برخی طرح‌ها «نه» گفتیم، اظهار کرد: همه این مخالفت‌ها برای تنظیم توسعه کشور بود اما ما به همان ۸۵ درصد طرح‌هایی که مجوز دادیم اعم از صنایع و معادن افتخار می‌کنیم. این افتخار سازمان محیط زیست در دولت یازدهم است که توانست در قانون معادن آئین‌نامه زیست محیطی را که قبلا حذف شده بود لحاظ کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مشکلی با رشد و اقتصاد سبز ندارد، گفت: ایران بحران‌های جدی در حوزه محیط زیست دارد که باید با گسترش فرهنگ مشارکت و همکاری مردم به سمت رفع معضلات حرکت کند.

ابتکار تاکید کرد: برنامه آقای کلانتری در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه برنامه این سازمان در دولت یازدهم خواهد بود.

وی اظهار کرد: محیط زیست ایران بسیار بهتر از سال ۹۲ است. با اینکه آسیب‌های بسیاری هم من و هم خانواده‌ام از جراحت‌ها و بی‌انصافی‌های برخی افراد دیدیم ولی همه آنها از بین رفته و برای من خاطره و تجربه‌های خوبی از حضورم در سازمان محیط زیست باقی مانده است.

معاون رئیس جمهور ضمن تشکر از مقام معظم رهبری اظهار کرد: سخنرانی مقام معظم رهبری در اسفند سال 93 و ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست پشتوانه‌ای برای حرکت سازمان محیط زیست در دولت یازدهم ایجاد کرده است.

ابتکار با اشاره به حمایت‌های جدی آیت الله هاشمی رفسنجانی از سازمان محیط زیست گفت: ایشان تمام حمایت خود را در حفظ محیط زیست و سیاستگذاری‌های دقیق در این حوزه به خرج دادند و حمایت‌های ایشان مقدمه بسیاری از تحولات بارز در حوزه محیط زیست شد.

ابتکار با تاکید بر اینکه دولت یازدهم به حق دولت محیط زیستی نامگذاری شده است، افزود: روحانی حمایت جدی از محیط زیست در دولت یازدهم داشتند و حتی با وجود گروه‌ها و اشخاص مداخله گر در کار سازمان محیط زیست، کاری کردند که این سازمان بتواند با موفقیت گام‌های مهمی بردارد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشکر از اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهور گفت: آقای جهانگیری در تعیین لوایح، آئین‌نامه‌ها و مصوبات عدیده زیست محیطی نقش مهمی در دولت یازدهم داشتند.

ابتکار در ادامه اظهار کرد: تشکر ویژه‌ای از سید محمد خاتمی دارم که همواره کمک‌های بسیاری برای پیشبرد اهداف و کارهای من داشتند.

وی ضمن تشکر از محیط بانان، یاد 119 شهید محیط بان را پاس داشت و گفت: در دوره خدمت من در سازمان محیط زیست در دولت یازدهم سه محیط بان به شهادت رسیدند که یاد و خاطره آنها را پاس می‌دارم.

ابتکار در ادامه با قدردانی از مدیران، کارشناسان و معاونان خود نیز، اظهار کرد: من در این دوره همکاران سخت کوشی داشتم که مجبور بودند ساعت‌های بسیاری کار کنند. همچنین از معاونانی بهره مند بودم که بسیاری از امور را میدان داری کرده و در مقابل بسیاری از مشکلات ایستادگی کردند تا محیط زیست به نقطه اعتدال برسد.

رئیس سابق سازمان محیط زیست تاکید کرد: خدا را شاکرم که امروز در بسیاری از شهرهای کشور هوا سالم‌تر است و شهروندان ایرانی هوای بهتری تنفس می‌کنند.

وی اظهار کرد: خوشحالم که با وجود مخالفت‌ها با طرح ممنوعیت شکار توانستیم با ایجاد طرح قرق اختصاصی، مدیریت و پرورش حیات وحش را راه‌اندازی کنیم.

ابتکار با بیان اینکه تشکل‌های مردم نهاد محیط زیست در این دوره بسیار تقویت شدند گفت: در دولت یازدهم تشکل‌های مردم نهاد را باور کردیم و آنها همیشه در کنار ما برای حفظ محیط زیست بودند. همواره از انتقادات آنها استفاده کردیم. در دولت یازدهم شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست ایران ایجاد شد که این شبکه کمک حال سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوازدهم نیز خواهد بود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =