۰ نفر
۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۷
ون‌‌های زیباشهر درآمد ندارند

روزنامه همشهری زنجان نوشت؛ چند تاکسی‌ون برای شکایت از وضعیت کسب و کار خود جلوی در شورا تجمع کردند و خواستار صحبت با اعضای شورای شهر شدند.

یکی از رانندگان تاکسی ون در گفت‌وگو با روزنامه همشهری با بیان این‌که به دلیل وضعیت شغلی نامناسب و درآمد پایین در این مکان جمع شده ایم و از اعضای شورا که نمایندگان ما هستند در خواست رسیدگی داریم، می‌گوید: هر روز با تاکسی‌ون‌های مسیر زیبا شهر- امیرکبیر به چهارراه انقلاب تردد می‌می کنیم، اما این مسیر برای ما سود آور نیست و هر دلیل این‌که کار کرد چندانی نداریم در خانواده‌ نیز دچار مشکلاتی شده‌ایم، چرا که قادر به تامین معیشت خانواده نیستیم.

«ساسان محمدی» با بیان این‌که در شهر زنجان 3 شهرک دارای خط ون هستند، می‌گوید: شهرک گلشهر، پونک و زیباشهر 3 مسیری هستند که تاکسی‌های ‌ون دارند اما بین این 3 شهرک تنها مسیری که سود ده نیست مسیر زیباشهر است، چرا که مردم این شهرک از ون استقبال نمی‌کنند و بیشتر ترجیح می‌دهند با اتوبوس جابه جا شوند. برخی مواقع نیز اتوبوس دقایق طولانی در ایستگاه توقف دارد و زمانی اقدام به حرکت می‌کند که تاکسی ون در ایستگاه منتظر پر شدن مسافر است. همین سبب می‌شود مسافران از تاکسی پیاده و سوار اتوبوس شوند.

وی با اشاره به این‌که کارکرد تاکسی ون در مسیر گلشهر و پونک سوددهی بالایی دارد، ادامه می‌دهد: بیشتر مواقع من و همکارانم که در خط زیباشهر فعالیت داریم روزانه 20 هزار تومان کسب درآمد می‌کنیم، این در حالی است که روزانه هزینه استهلاک و سوخت خودرو بیش از 50 هزار تومان است.

مسیر زیباشهر چند سالی می‌شود که دارای تاکسی‌ون شده است. در ابتدا با فکر این‌که این خط به دلیل وجود تاکسی‌های اندک سود دهی ندارد درخواست افزایش ون در این خط کردیم، اما با وجود ون‌های بیشتر در این مسیر همچنان مردم استقبال چندانی از آن ندارند.

تاکسی‌ون‌ها را گردشی کنند
یکی دیگر از رانندگان ون با بیان این‌که از زمانی که به زیباشهر تاکسی ون تعلق پیدا کرد، در این خط حضور داشته است، میگوید: با توجه به تعداد مردم ساکن در گلشهر ون‌های موجود در آن برای حمل و نقل این تعداد مسافر کافی نیست و بیشتر اوقات مردم این شهرک و شهرک پونک مدت طولانی منتظر تاکسی ون می‌مانند، در حالی که تاکسی‌ون‌های موجود در شهرک زیباشهر بدون مسافر تردد می‌کنند.

«سعید نامدار» با این سخن که بارها از اداره تاکسیرانی درخواست رسیدگی به وضعیت موجود را داشته‌ایم، اما این اداره نیز پاسخگوی مشکلات ما نبوده است، می‌گوید: از این شغل خسته شده‌ایم. می‌خواهیم به دنبال شغل جدیدی برویم، به همین دلیل از تاکسیرانی درخواست کرده‌ایم که اگر قادر به تعویض خط ما نیستند تاکسی‌های ما را با قیمت مناسب خریداری کنند تا به دنبال کار جدیدی برویم.
وی با اشاره به این‌که قیمت مصوب برای هر مسافر هزار تومان است، اما به دلیل این‌که مردم از تاکسی‌ون استقبال کنند از هر مسافر 800 تومان اخذ می‌کنیم، ادامه می‌دهد: با این وجود چندان استقبال نمی‌شود د و شب‌ دست خالی به سوی منازل رهسپار می‌شویم. ناگفته نماندکه صاحبان تاکسی ‌ون‌هایی که در خط زیباشهر مشغول به کار هستند درخواست گردشی شدن تاکسی‌ها را به اداره تاکسیرانی داده اند، اما تاکسیرانی نپذیرفته است.

وی می‌افزاید: از نظر ما اداره تاکسیرانی که باید 12 تاکسی ون موجود در زیباشهر را به خط گلشهر و خط پونک اضافه کند یا این‌که به فکر گردشی کردن تاکسی‌ون‌ها باشد تا از این طریق درآمد منصفانه‌ای کسب کنیم.

نامدار با بیان این‌که اداره تاکسیرانی اجازه کارکردن در تمامی خط‌ها‌ی شهر زنجان به جز خط پونک و گلشهر را به ما می‌دهد، می‌افزاید: سایر خط‌ها وقتی درآمدی ندارند و مردم سایر شهرک‌ها نیز از تاکسی‌ون استقبالی نمی‌کنند دردی از ما دوا نمی‌کند.

وی اظهار می‌کند: در اساسنامه تاکسیرانی قید شده که حق تعیین مسیر با نخستین مسافر است، اما اگر ما مسافری برای خط گلشهر سوار کنیم با ون‌داران خط گلشهر درگیری لفظی پیدا می‌کنیم.

بی‌نظمی رانندگان
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی زنجان در پاسخ به اعتراضات رانندگان تاکسی‌ون بیان می‌کند: خط زیباشهر یکی از بهترین خط‌ها بود، اما به دلیل بی‌نظمی‌هایی که رانندگان در این خط ایجاد کردند و به دنبال سرویس‌های شخصی رفتند خط دچار مشکلات کنونی شده است.

«مهدی مهاجری» ادامه می‌دهد: پیش از این نیز اظهار می‌کردند که تعداد تاکسی‌های موجود در این خط اندک است و به همین دلیل چند ون از تهران به این خط اضافه شد. در حالی که هر وقت به خط گلشهر سر بزنید این ون‌ها دائم در حال کار کردن هستند و بیان می‌کنند که نیازی به تاکسی جدید ندارند و خود از عهده جا به جایی مسافرین این خط بر‌می‌آیند.

وی با بیان این‌که پیش از این خط 2 پونک را به رانندگان خط زیباشهر سپردیم، اما تنها یک روز در این خط کار کردند و روز دوم بر سر خط خود که همان زیباشهر است، بازگشتند، می‌افزاید: ساعت 7 تا 8 صبح که ساعت پیک مسافر است این رانندگان در سرویس‌های خصوصی کار می‌کنند. درست است که رانندگان گلشهر نیز سرویس دارند، اما به دلیل تعداد زیاد تاکسی‌ون در این مسیر نبود ون‌ها در گلشهر به چشم نمی‌آید. ناگفته نماند که ون‌های شخصی با پلاک شخصی حق جابه جایی مسافرین را دارند، اما به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی حق کار کردن در سرویس‌های خصوصی را هم به این رانندگان داده‌ایم.

وی در جواب رانندگان معترض به تفاوت قیمت بین ون‌ها توضیح می‌دهد: اگر فردی بخواهد ونی از تهران بخرد و به زنجان بیاورد می‌تواند با قیمت 20 تا 25 میلیون تومان یک ون خوب تهیه کند، در حالی که پایین‌ترین قیمت ون در زنجان که همان خط زیباشهر است، 35 میلیون تومان است و همین قیمت در خط گلشهر و پونک بین 55 تا 60 میلیون تومان است. برخی رانندگانی که درخواست کار در خط گلشهر را دارند به این دلیل است که بتوانند خودرو خود را با قیمت بالا بفروشند، در حالی که رانندگان ون خط گلشهر و پونک چندین سال در این خطوط کار کرده و این خط را راه‌اندازی کرده‌اند. بسیاری از رانندگان خط گلشهر در ابتدا درآمد بسیار ناچیزی داشتند و حالا همین افراد فرهنگ استفاده از ون را در گلشهر و پونک جا انداخته‌اند پس منصفانه نیست که زحمت چندین ساله آنها را به افراد دیگر بسپاریم.

در حال بررسی
«اسماعیل دویران» عضو شورای شهر زنجان در پاسخ به سوال همشهری در خصوص تصمیم شورا درباره اعتصاب ون‌داران مسیر زیباشهر تنها به بیان جمله این‌که «پیگیر این ماجرا و در حال بررسی هستیم»، اکتفاء کرد.

موافقت تاکسیرانی
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی زنجان با بیان این‌که تعداد رانندگان دارای سرویس در گلشهر اندک است، اما تمامی رانندگان خط زیباشهر به جز افراد تازه وارد دارای سرویس هستند، ادامه می‌دهد: علت افزایش ون در زنجان کمبود ون در برخی از شهرک‌های اقماری مانند، نصر، الهیه و شهرآراست که در فرصت نخست به این شهرک‌ها ون داده می‌شود، اما این افراد باید چند وقتی در این خط‌ها کار کنند تا فرهنگ استفاده از ون در شهرک‌های اقماری ایجاد شود، همانند رانندگان خط گلشهر و پونک که در ابتدا با سختی و درآمد اندکی روبرو بودند، اما حالا از این شغل و از این خط رضایت دارند.

«مهدی مهاجری» می‌گوید: 5 میلیونی که از رانندگان جدید دریافت کردیم نیز مصوبه شورای شهر بود و در این باره تاکسیرانی تنها اجراکننده است.

وی با این سخن که در حال حاضر در شهرک گلشهر و پونک با کمبود ون مواجه نیستیم، اما در آینده نزدیک با افتتاح فاز 6 گلشهر نیاز به ون جدید با عنوان‌های خط یک و 2 خواهیم داشت، اظهار می‌کند:هم اکنون به رانندگان خط زیباشهر پیشنهاد داده‌ایم که با طولانی‌کردن مسیر درآمد بیشتری برای خود کسب کنند، برای مثال قبل ازاینکه وارد زیباشهر شوند به شهرک بسیجیان نیز بروند و مسافرهای آن شهرک را هم جابه جا کنند.

وی از تصمیم و رضایت سازمان تاکسیرانی برای گردشی کردن خودروهای ون در گلشهر، پونک و زیباشهر خبر می‌دهد و بیان می‌کند: اگر دستور گردشی شدن این ون‌ها را صادر کنیم، ون داران گلشهر و پونک که تعدادشان کم هم نیست سازمان تاکسیرانی را محکوم می‌کنند و به تبع آن شهرداری متهم به این می‌شود که در اجرای وظایف خود کوتاهی کرده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =