ایسنا نوشت: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه 208 نفر از محققان ایرانی در میان دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند که تعدادی از آنها از میان زنان بودند، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در دهه 70 اعضای هیات علمی خانم‌ها در مرتبه مربی بودند و در سال 90 اعضای هیات علمی زنان به مرتبه استادی ارتقاء یافتند.

محمد فرهادی عصر شنبه، 28 مرداد ماه در مراسم اولین دوره جایزه زنان در علم ضمن تبریک برگزاری اولین دوره این جشنواره افزود: این اقدام توسط دفتر مشاوره امور زنان وزارت علوم و با همکاری ارگان‌های علمی و فناوری برگزار شده است و بنا است این مراسم هر ساله برگزار شود.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را انتخاب زنان محقق عنوان کرد و ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد می‌شود که این جایزه در یک روز ثابت به صورت سالانه برگزار شود که پیشنهاد می‌شود در روزی که یونسکو به نام "روز زن" نامگذاری کرده است، برای معرفی زنان برگزیده در عرصه‌های علم و فناوری انتخاب شود.

وزیر علوم با ابراز امیدواری از اینکه این جشنواره در سال‌های آتی همه حوزه‌های علمی را شامل شود، اظهار کرد: این جایزه به منظور معرفی همه زنان محققی است که در پیشبرد علم نقش ارزنده‌ای داشته‌اند و کسب علم و ترویج آن را در سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند و در گسترش مرزهای علم و دانش سرآمد بوده‌اند، برگزار می‌شود.

فرهادی با اشاره به بازدید از مراکز علمی و پژوهشی و شرکت‌های دانش بنیان، عنوان کرد: بسیاری از مدیرعاملان این شرکت‌ها از میان زنان دانشمند بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این جایزه باید همه عرصه‌های علمی و فناوری به ویژه در حوزه‌های علوم انسانی تسری یابد، یادآور شد: بخشی از این جشنواره به نام پروفسور مریم میرزاخانی برگزار می‌شود. وی در سال 2005 یکی از 10 ذهن برتر جهان معرفی شد و به عنوان استاد دانشگاه استنفورد مشغول به فعالیت بوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه حضور زنان در هیات علمی دانشگاه‌ها به سوی تعالی در حرکت است، ادامه داد: بر اساس آمارها حدود 25 درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند که این میزان بالغ بر 20 هزار نفر می‌شود.

وی به اجرای تحقیقاتی از سوی دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه فعالیت زنان در عرصه‌های علمی در سه دهه 70، 80 و 90 در دانشگاه علامه طباطبائی نشان می‌دهد که حضور زنان در هیات‌های علمی دانشگاه‌ها بسیار چشمگیر بوده، به گونه‌ای که در دهه 70 هیات علمی خانم‌ها در حد مربی بوده‌اند که در سال 90 اعضای هیات علمی زنان به مرتبه استادی ارتقاء یافتند و همچنین در زمره چهره‌های علمی برجسته در سطح جهان قرار گرفتند.

فرهادی اضافه کرد: زنان در گذشته در بسیاری از رشته‌های تخصصی وارد نمی‌شدند، ولی امروزه شاهد حضور آنها در رشته‌های فنی و مهندسی هستیم.

وزیر علوم همچنین به پذیرش دانشجویان در آزمون سراسری اشاره کرد و افزود: امروزه شاهد هستیم که پذیرش زنان و مردان نسبت 60 تا 70 درصد را دارد و به طور کلی می‌توان گفت نتایج تحقیق حاکی از اشتیاق روزافزون زنان و دختران ایرانی به آموزش، تعلیم و تعلم است و این یعنی فرصت طلایی برای توسعه پایدار کشور.

فرهادی همچنین توضیح داد: برای رشد و تعالی زنان کشور به‌ویژه در حوزه‌های علمی و پژوهشی باید چند نکته را مد نظر قرار داد. این مساله که زنان در هر مسئولیت علمی و اجتماعی که باشند وظایف مادری و همسری را با سایر مسئولیت‌شان به طور توامان انجام می‌دهند. این توانایی اگرچه باعث افتخار است، اما خواه ناخواه از نظر روحی و جسمی آنها را خسته می‌کند و می‌تواند کارایی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی به حضور زنان محقق ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر 208 ایرانی جزء دانشمندان یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند که تعدادی از آنها از میان زنان هستند و این امر در خور توجه و تقدیر است.

فرهادی اعطای این جایزه را آغازی برای شناسایی زنان محقق دانست و یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بنا است در سال تحصیلی جاری برنامه تجلیل از محققان را داشته باشیم، ضمن آنکه جایزه ملی یا بین‌المللی را به نام مرحوم «پروفسور میرزاخانی» در عرصه‌های علم و فناوری را پایه‌گذاری کنیم.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =