معماری هنری کلیسای ارامنه شیراز در حال تخریب است

«خبرجنوب» نوشت: پس از بازدید هفته گذشته اعضای کمیسیون شهروندی شورای شهر شیراز از انجمن زرتشتیان، این هفته نوبت به کلیسای تاریخی ارامنه شیراز در محله سنگ سیاه رسید.

رئيس هيات نمايندگان كليساي ارامنه شيراز در اين مراسم با اشاره به برخي مشكلات پيشروي اين كليسا گفت: در حال حاضر تنها بيش از 30 نفر از ارامنه در شيراز سكونت دارند كه اگر كودكان، سالخوردگان و افراد بيمار را هم جدا كنيم ديگر چيزي باقي نميماند. مشكلات اين كليسا كه بيش از 400 سال قدمت دارد تنها مربوط به ما نيست.

 

هرموندآراتونيان اظهار داشت: نقش ما در اين كليسا بيشتر ميراثداري است و تا حدي كه در توان ما بود از آن نگهداري كرديم و كارهاي جزئي مانند زه كشي و ايزوگام را انجام داديم. اين كليسا با توجه به تاريخچه و قدمت آن مثل يك نگين در بافت قديمي شيراز است و مي تواند با جذب گردشگران خود سوددهي داشته باشد اما امروز شاهديم كه اين كليسا در كناري افتاده و با توجه به وضعيت آن به نظر مي رسد دارد نفس هاي آخر را مي كشد. وي اضافه كرد: ارامنه شيراز هيچ منفعت شخصي در اين كليسا ندارند و حتي ما از جيب خودمان براي مرمت و سرپا نگه داشتن اين كليسا هزينه كرديم اما ديگر كسي باقي نمانده كه براي اينجا هزينه كند. آراتونيان افزود: كليساي اصفهان هم مشكلات خود را دارد و نمي توانيم به آن جا اميد داشته باشيم. تقاضا داريم نسبت به حفظ و مرمت اين اماكن كه جنبه تاريخي نيز دارند توجه بيشتري شود. حفظ اين محل براي ما منفعت شخصي ندارد و اميدواريم به عنوان يك ميراث از گذشته به آيندگان برسد، به همين منظور ديگر توان رفتن به ادارات و مذاكره را نداريم چرا كه نه ديگر نيرويي برايمان باقي مانده و نه توان داريم. وي با اشاره به اين كه انجيل قديمي اين كليسا براي نگهداري بهتر به اصفهان منتقل شده است، گفت: ما در زمينه حفظ حقوق شهروندي با كسي تفاوت نداريم و حتي در برخي موارد كه افراد متوجه مي شوند ما ارمني هستيم احترام بيشتري به ما مي گذارند. مشكلات معيشتي نيز مربوط به همه كشور است و تفاوتي ميان ما و ديگران نيست، اما در برخي موارد اقليت ها با مشكل مواجه مي شوند. رئيس كميسيون شهروندي شوراي شهر نيز در اين جلسه با اشاره به پيشينه حضور ارامنه در ايران گفت: جامعه ارمني ها طي سال هاي حضور در ايران در حوزه هاي مختلفي به كشور خدمت كرده اند و حتي اولين روزنامه هند را يك نفر از ارامنه شیرازی كه به اين كشور مهاجرت كرده بود به چاپ رساند و همواره مطرح مي كرد كه از ارامنه شيراز است. احمد تنوري ادامه داد: اقليت مسيحي همواره در كشور و شهر ما داراي احترام ويژه اي از جانب شهروندان بوده اند و آنها نيز به هركجا كه مي روند همواره بر هويت ايراني خود تاكيد دارند و هويت ايراني خود را بارها فرياد زده اند. وي تصريح كرد: در جريان جنگ تحميلي و ساير مقاطع از جمله سالگرد انقلاب، ارتحال امام (ره) و ساير موارد همواره جامعه مسيحيان نقش پر رنگي داشتند و تعداد شهداي مسيحي در دوران دفاع مقدس قابل توجه است. تنوری گفت: با توجه به اين موضوع جا دارد تا در نام گذاري اماكن مختلف شهر از نام شهداي اقليت مسيحي نيز كه دوشادوش ساير رزمندگان از كشور دفاع كردند، استفاده شود. عضو شوراي شهر شيراز گفت: در سال هاي گذشته در حوزه هاي فرهنگي و هنري ارامنه به ويژه در زمينه موسيقي افتخارات زيادي كسب كرده اند و در حوزه ورزشي نيز قهرمانان زيادي در دل اين جامعه اقليت تربيت شده و براي كشور افتخارآفريني كرده اند. وي افزود: وجود اين كليسا در دل بافت فرهنگي شهر نشان از سيره پاك پيامبر (ص) و ائمه (ع) است كه همواره بر حفظ حقوق اقليت هاي ديني تاكيد داشتند و بسياري از مشاهير جهان كه از شيراز عبور كرده اند از اين كليسا بازديد و در سفرنامه هاي خود به آن اشاره كرده اند. كارشناس اقليت هاي ديني اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس نيز با اشاره به سابقه تاريخي اين كليسا گفت: ارزش اين كليسا به حدي است كه حتي اساتيدي از دانشگاه هاي ايتاليا بارها براي ديدن ويژگيهاي اين كليسا به شيراز آمده اند.

سيد مجتبي مير دهقان با اشاره به برخي ويژگي هاي معماري اين كليسا گفت: معماري اين كليسا تلفيقي از معماري ايتاليايي و اسلامي است و نقشي كه در سقف كليسا حك شده نقش همان فرشي است كه تا قبل از اين در كف كليسا گسترده شده بوده است. يك هنرمند شيرازي نيز در اين بازديد با اشاره به برخي ويژگي هاي هنري كليساي ارامنه شيراز گفت: در اين مكان از هنر ايراني اسلامي به طور كامل استفاده شده كه برخي از آن ها در حال تخريب است و با بازسازي و بهسازي آن مي توانيم از اين مكان براي جلب گردشگران استفاده كنيم. محمد حسن گلبن حقيقي خواستار توجه به احياي بازارچه اين محل شد و افزود: ظرافت گچ بري هاي اين كليسا حتي از بسياري خانه هاي قديمي شهر نيز بيشتر است.

وي گفت: معماري اين محل نشان مي دهد كه معماراني كه آن را ساخته اند مسلمان بوده اند و اگر گذشتگان ما به اين كليسا احترام مي گذاشتند ما نيز بايد به آن احترام بگذاريم و در بازسازي آن تسريع و در آن به روي گردشگران باز شود. بازارچه ارمني ها نيز بايد بار ديگر احيا شود كه اين در توسعه صنعت گردشگري ما نيز تاثير گذار است. همچنين با توجه به اشياء و نقاشي هاي قديمي كه هنوز به دليل عدم كارشناسي نمي دانيم چه ارزشي دارند مي توانيم در كنار اين محل موزهاي را نيز براي نگهداري از اين آثار كليسا ايجاد كنيم. در ادامه اين مراسم اعضای شورا و خبرنگاران از بخش هاي مختلف كليساي ارامنه شيراز بازديد كردند اما نكته قابل توجه در اين مكان وجود قبرهايي با قدمت بيش از 100 تا 200 سال مربوط به سالهاي 1800 تا 1900 ميلادي بود كه نشان از قدمت اين كليساي قديمی داشت.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =