ایسنا نوشت: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: موشک‌های ما برای صلح است و به هیچ وجه با کسی روی این موضوع مذاکره نمی‌کنیم.

محسن رضایی امروز در نشست خبری پس از جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: در جلسه امروز در رابطه با تعیین هیات عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام بحث کردیم و ضوابط و شرایط تعیین این اعضا را از اعضای مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رساندیم.وظایفی که ما قبلا در مجمع داشتیم به این هیات منتقل می‌شود بنابراین این هیات نقش مهم و تعیین‌ کننده‌ای از این به بعد خواهد داشت و نهایی‌ترین مرجع رسیدگی به سیاست‌های کلی نظام خواهد بود.

اهم اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:

*{درباره سفر هیات عالی رتبه فرانسه به ایران و اظهارات روز گذشته سفیر این کشور مبنی بر ضرورت گفت‌وگو بر روی برنامه موشکی ایران}: حتما مقامات اروپایی و خارجی که به ایران می‌آیند دولتمردان ما سیاست‌های قطعی نظام را به آنها خواهند گفت. ما در مساله موشکی از هیچ کسی اجازه نخواهیم گرفت. برای دفاع از ملت و کشورمان هر آن چیزی که مشروع باشد و با استانداردهای بین‌المللی سازگار باشد را خواهیم داشت. مساله موشکی مهمترین بحث دفاعی ما را تشکیل می‌دهد. بسیاری هستند که می‌خواهند موشک‌های ما را محدود کنند تا بتوانند در فرصت‌های مناسب برای کشورمان تهدیدآفرینی کنند. ما به کمک موشک‌ها است که امنیت را می‌توانیم تامین کنیم. موشک‌های ما برای صلح است و به هیچ وجه با کسی روی این موضوع مذاکره نمی‌کنیم.

*{درباره اقدامات بارزانی در کردستان عراق}: اقداماتی که در شمال عراق صورت گرفت نادرست و برخلاف قانون اساسی عراق بود. از طرفی هم مسیر پیشرفتی که در مناطق شمالی عراق مثل اربیل داشت شکل می‌گرفت را کند کرد. متاسفانه با این اقدامات بارزانی، برای سرمایه‌گذاران اقتصادی ناامنی و تردید ایجاد شد و بر سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار خسارت وارد کرد. امیدواریم زودتر همه کسانی که در اقلیم کردستان هستند مثل حرکت عاقلانه‌ای پیشمرگان کرد که از هرگونه درگیری جلوگیری کردند، عمل کنند. امیدواریم سیاستمداران عراق از پیشمرگان کرد درس بگیرند.

* قانون اساسی عراق قانون پیشرفته‌ای است و حقوق همه مناطق و مردم عراق در آن دیده شده است. پیشنهاد ما این است که همه در چارچوب قانون اساسی عراق فعالیت کنند.

*جناب آقای اوباما در دفاع از برجام یک جمله تاریخی گفتند و آن این بود که ادامه تحریم‌ها برای ایران غیرممکن بوده است. بنابراین آقای ترامپ شعری می‌گوید که در قافیه‌اش خواهد ماند. اظهاراتش در مورد برجام و ایران در صحنه عمل اجرا نمی‌شود بلکه با شکست روبرو خواهد شد.

*بارها مسئولین کشور تاکید کرده‌اند که نقض برجام بی‌پاسخ نخواهد ماند. من می‌خواهم اضافه کنم بی‌خاصیت کردن برجام هم نمی‌تواند بی‌پاسخ باشد. برخی‌ می‌گویند که برجام باید نقض شود که البته اروپایی‌ها همچنین موضعی را اعلام نکردند اما در مقابل برخی‌ها می‌گویند باید برجام را بی‌خاصیت کرد؛ از نظر من بی‌خاصیت کردن برجام با نقض آن تفاوتی ندارد. نمی‌شود که ما فعالیت‌های هسته‌ای را متوقف کرده باشیم اما هیچ دستاوردی از برجام نداشته باشیم.

* برخی از تحلیلگران می‌گویند ترامپ می‌خواهد با فشار آوردن به کنگره برجام را بی‌خاصیت کند. وقتی این اتفاق بیفتد حتما کار خطایی رخ داده و مجلس و دولت ما آن را بی‌جواب نخواهد گذاشت.

*درباره آمار ارائه شده از اشتغال توسط معاون اول رییس‌جمهور}: دوستان در دولت، قوه قضاییه و مجلس باید برای آمارهایی که ارائه می‌کنند مستنداتش را هم ارائه کنند. مستندات آمار برای تحقیق و ارزیابی باید در اختیار پژوهشگران و دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرد تا آنها هم نظر خود را اعلام کنند.

*{درباره چینش هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام}: روسای سه قوه، رییس، دبیر و 20 نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام که در جلسات آینده انتخاب خواهند شد حق رای دارند و معاون اول قوای سه‌گانه، وزرا و روسای کمیسیون‌ها بدون حق رای باید در جلسات شرکت کنند.

*در ارتباط با قوانینی که مجلس تصویب می‌کند ما ضمانت اجرایی کامل داریم یعنی هر قانونی که مجلس شورای اسلامی مغایر با سیاست‌های کلی وضع کند ما این اختیار را داریم که از طریق شورای نگهبان آن را مغایر اعلام کنیم و مجلس هم موظف می‌شود که آن را اصلاح کند. در رابطه با قوه قضاییه و قوه مجریه ضمانت اجرا به این است که ما به قوای قضاییه و مجریه انحرافات را ابلاغ می‌کنیم و گزارش آن را خدمت مقام معظم رهبری اعلام خواهیم کرد.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =