۰ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه سفر دوره ای خود به قاره آفریقا را به همراه هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی آغاز کرد و در نخستین مرحله عازم پرتوریا پایتخت اداری و اجرایی آفریقای جنوبی شد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف به دعوت رسمی همتای خود به آفریقای جنوبی سفر می کند. وزیر امور خارجه علاوه بر شرکت در سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه و وزیر دارایی این کشور دیدار و گفت و گو می کند.

در سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به آفریقای جنوبی، سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور برگزار می شود که طی آن چگونگی روند اجرای موافقتنامه های میان دو کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

با توجه به همراهی یک هیات از تجار و مدیران شرکت های بخش خصوصی و دولتی شامل بانکی، صنعتی، مالی و تجاری در سفر وزیر امور خارجه، مجمع تجاری بین دو کشور تشکیل و تجار و مدیران اقتصادی دو کشور موضوعات اقتصادی، سرمایه گذاری و تجاری را مورد بررسی قرار می دهند.‌
دوازدهمین کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی در سال 94 با سفر وزیر خارجه این کشور به تهران برگزار شد و دو طرف توافق کردند که دور بعدی این اجلاس در شهر پرتوریا، پایتخت اداری و اجرایی آفریقای جنوبی برگزار شود.

هیات فنی- تخصصی اقتصادی، تجاری و علمی ایران نیز تیرماه 96 برای تبادل نظر بخش‌های تخصصی ایران و آفریقای جنوبی و به منظور تقویت مناسبات تجاری، اقتصادی و علمی در دوران پسابرجام به پرتوریا سفر کرد.

در هیات ایرانی که به ریاست مهدی آقاجعفری مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه بود، نمایندگان وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، علوم، تحقیقات و فناوری، بانک مرکزی ، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندارد و نیز بخش خصوصی بانک پاسارگاد، اتاق بازرگانی، هواپیمایی ماهان و شرکت یکم (آب وفاضلاب) حضور داشتند.

به گفته مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه با توجه به فضای مثبت بین المللی و عزم و اراده جدی سران دو کشور مبنی بر توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف، هیات فنی- تخصصی ایران با حضور نمایندگان بخش های مختلف دولتی و خصوصی و با رویکرد عملیاتی و اجرایی و با دستور کار پیگیری اجرای توافقات قبلی، نهایی کردن اسناد مبادله شده و ایجاد تسهیلات لازم برای فعالان تجاری و اقتصادی دو کشور و در مجموع بسترسازی مناسب جهت برگزاری موفقیت‌آمیز سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور عازم آفریقای جنوبی شد و در دو روز نشست و گفت ‌وگوی رودر رو و فشرده به نتایج مثبتی دست یافت.

آقاجعفری هدف از این سفر را مذاکره و تبادل نظر بخش‌های تخصصی دو کشور به منظور تقویت مناسبات تجاری، اقتصادی و علمی در دوران پسابرجام عنوان کرد و افزود: با توجه به فضای مثبت بین المللی و عزم و اراده جدی سران دو کشور مبنی بر توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف، هیات فنی- تخصصی ایران با حضور نمایندگان بخش های مختلف دولتی و خصوصی و با رویکرد عملیاتی و اجرایی و با دستور کار پیگیری اجرای توافقات قبلی، نهایی کردن اسناد مبادله شده و ایجاد تسهیلات لازم برای فعالان تجاری و اقتصادی دو کشور و در مجموع بسترسازی مناسب جهت برگزاری موفقیت‌آمیز سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور عازم آفریقای جنوبی شد و طی دو روز نشست و گفت‌ وگوی رودر رو و فشرده به نتایج مثبتی دست یافت.

سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به ریاست وزیران خارجه دو کشور در پرتوریا برگزار می شود.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =