حقایقی درباره یکی از سخت‌ترین و شیرین‌ترین ورزش‌های دنیا

اسکواش این رشته زیبای ورزشی در ایران هر روز بیش از قبل پیشرفت می‌کند و نوجوانان‌مان بیشتر عناوین قهرمانی می‌گیرند.

زاوش محمدی:امیرحسین شمیرانی مسئول کمیته مسابقات اسکواش استان تهران در آستانه رقابت های بین المللی تهران، حرف های جالبی درباره این رشته ورزشی داشت. او از این گفت که این رشته چه معضلاتی دارد و چه ویژگی های شگفت انگیزی.

 

*از رویدادی که قرار است برگزار کنید برای ما بگویید.

-بزرگترین رویدادی که قرار است برگزار کنیم در رده های مختلف سنی از 10 تا 19 سال در تهران است.هیئت اسکواش استان تهران برای سومین سال مسئولیت برگزاری این مسابقات را برعهده گرفته.مسابقات اینترنشنال هم هشتمین سال برگزاری خود را پشت سر می گذارد.این مسابقات از 14 تا 17 شهریور در باشگاه انقلاب و در دو بخش دختران و پسران برگزار می شود.پیشبینی ما این است که حدود 200 تا 300 نفر در این مسابقات شرکت کنند.

*چند شرکت کننده خارجی هستند؟

-ما متاسفانه امسال خیلی بازیکن خارجی نداریم چون دقیقا همزمان با مسابقاتی که ما برگزار می کنیم هندی ها هم مسابقاتی تدارک دیده اند و چون جوایز نقدی می دهند بازیکنان خارجی ترجیح داده اند در آن بازی ها حاضر شوند.امسال حدود 10 الی 12 بازیکن خارجی شرکت می کنند و ما تلاش می کنیم برای سال آینده تقویم را جوری بچینیم که بازیکنان خارجی بیشتری در مسابقات شرکت کنند. مسابقاتی که ما برگزار می کنیم هم رنکینگ جهانی دارد هم رنکینگ آسیایی.به همین جهت ارزش مسابقات بالاست. ما همچنین به دنبال اسپانسر برای مسابقات هستیم تا بتوانیم بازی ها را با کیفیت بالاتری برگزار کنیم.ضمن اینکه ما از 28 تا 30 شهریور هم مسابقات آینده سازان را برگزار می کنیم تا بتوانیم بازیکنان با استعدادی که مقام کشوری ندارند و مستعد هستند را پیدا کنیم.

*در تمام رده های سنی چند عضو فعال داریم؟

-آمار دقیقش را ندارم.اما فکر می کنم استان تهران به تنهایی حدود 1200 عضو داشته باشد.البته این آمار فقط مخصوص رده جونیور است و ما در رده بزرگسالان تعداد ورزشکاران بیشتری داریم.

*به نظر می آید چرخه تجارت در اسکواش چندان چرخه جذابی نیست.تجارتی که کم سود است. چون با توجه به آن تعداد عضوی که گفتید پول زیادی وارد این ورزش نمی شود.

-بله همینطور است.یک دلیل دیگر این موضوع هم کمبود زمین های مخصوص اسکواش است.

*در حال حاضر چند کورت اسکواش داریم؟

-در تهران حدود 43 کورت اسکواش فعال داریم.

*هر زمین بازی چند متر است؟

- حدود 64 مترمربع مساحت دارد.

*آیا با شهرداری صحبتی داشته اید که در این مجموعه هایی که می سازد فضایی را برای اسکواش اختصاص دهد؟

-برای این کار خیلی دنبال شهرداری بوده ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم.با این حال در تلاشیم تا مذاکرات خود با شهرداری را ادامه دهیم.سرمایه گذار هم آماده است تا اگر شهرداری فضایی را اختصاص دهد کار ساخت مجموعه را آغاز کند.

*من فکر می کنم مشکلی که الان اسکواش دارد این است که نتوانسته به تعریف صحیحی از ماهیت خود برسد. ورزش هایی مثل گلف و بیلیارد خود را به عنوان ورزش هایی لاکچری و تجاری مطرح کرده اند و در همان چارت به فعالیت خود ادامه می دهند. اما اسکواش نه خود را به عنوان ورزشی گران و لوکس جا انداخته و نه به عنوان ورزشی همگانی و مدال آور در سطح جهان. این شاید یک ضعف باشد

-اجازه بدهید نکته ای را به شما بگویم. اسکواش با توجه به شرایط فیزیکی ای که لازم دارد جزو سخت ترین ورزش هاست.هر چه هم سطح بازی ها بالاتر می رود از تعداد مخاطبان کاسته می شود زیرا تعداد آن هایی که حاضرند خود را برای چنین ورزشی تحت فشار قرار دهند زیاد نیست. و این حالت در همه دنیا برقرار است و به همین خاطر فدراسیون جهانی تلاش می کند مسابقات را جذاب تر برگزار کند.ما هم تلاش می کنیم شرایط را برای جذب مخاطب فراهم کنیم. شهرداری کورت های مختلفی مثل کورت شیشه ای یا تک دیواره را در پارک ها ایجاد کرده تا جوانان این ورزش را انجام دهند و اگر علاقه داشتند به آن جذب شوند. فدراسیون با توجه به قوانین موجود خودش نمی تواند سرمایه گذاری کند بلکه فقط باید نقش حمایتی ایفا کند. به همین جهت است که فدراسیون فقط دو کورت در اختیار دارد. که البته در تلاش هستند این تعداد را بیشتر کنند . اسکواش ورزشی که حدود 5 سال است روی بورس آمده و به همین دلیل است که سرمایه گذاری در آن زیاد انجام نشده.

*الان یک نفر اگر بخواهد اسکواش بازی کند چقدر باید هزینه کند؟

-اگر کسی در سطح آماتور بخواهد در هیئت استان تهران کار خود را آغاز کند حالا یا با مربی یا با پارتنرش 24 هزار تومان هزینه کرایه سالن است. راکت و توپ هم در اختیار بازیکنان قرار می گیرد.

*حالا کمی در مورد عملکردتان صحبت کنیم که شما با همین امکانات محدود چه کرده اید.اگر اشتباه نکنم دو سه نفری هستند که مدال آسیایی گرفته اند. 

-ما مدال اروپایی هم داریم. خانم نیکی شمیرانی در مسابقات اوپن فرانسه توانست مدال کسب کند.

*فکر می کنم در اسکواش هم مثل ورزش هایی مانند تیراندازی و قایق رانی زمینه برای پیشرفت دختران  فراهم است.هم بخاطر شرایط آسان پوشش هم بخاطر مدل این ورزش.

-دختر های ما در اسکواش واقعا خیلی خوب فعالیت می کنند. با وجود اینکه ما لباس مصوب هم داریم اما بانوان خارجی راحتی و آزادی بیشتری نسبت به ورزشکاران ما دارند. دختران ما بخاطر پوشش شان 20 درصد بیشتر انرژی مصرف می کنند اما باز هم به تلاش خود ادامه می دهند. حتی در حال حاضر ما در سطح آسیا هم داور خانم داریم. این کلیت ماجراست. به هر حال در هر جا ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد اما فدراسیون هم تلاش می کند و هم حمایت. مسیر ما رو به پیشرفت است.

*فکر می کنم سال گذشته هیئت استان تهران قراردادی همکاری با طرح دیوار 47 امضا کرد.

-بله ما این طرح را امضا کرده ایم و بچه های سندروم داون را تحت پوشش داریم. در کنار بچه های سندروم داون برای بیماران اوتیسم و پیوند اعضا هم امکاناتی در نظر گرفته ایم و تعدادی مربیان هیات بصورت رایگان با انها تمرین میکنند.  این حرکت ها باعث بیشتر دیده شدن اسکواش می شود. در این راه ما به کمک رسانه هم احتیاج داریم.

*در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.

-به همت هیئت اسکواش استان تهران و کمک پدران و مادران و تلاش هایی که انجام شد ما توانستیم یک مربی فرانسوی را به ایران بیاوریم تا دوره هایی را برای افزایش دانش بازیکنان و مربیان برگزار کند. این دوره ها در مجموعه ورزشی حیدرنیا برگزار می شود.

*استقبال از این کلاس ها چطور بوده؟

-متاسفانه به دلیل هزینه بالا استقبال خوب نبوده. هزینه اش برای سی ساعت آموزش یک میلیون و پانصدهزار تومان است.

 

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =