کاربران خبرآنلاین معتقدند «باید به سمتی برویم که اجاره دادن خونه دیگر سود نداشته باشه تا مسکن کالا از حالت سرمایه‌ای خارج شود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از زمان اعلام خبر لازم‌الاجرا شدن ضوابط مربوط به نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی، جو روانی بازار مسکن در حوزه بازار املاک استیجاری تحت‌تاثیر این اتفاق قرار گرفته است؛ به طوری که تصور این است که کاهش نرخ سود بانکی منجر به افزایش اجاره واحدهای مسکونی می‌شود. در همین حال، پیش‌بینی می‌شود شرایط بازار اجاره برای مستاجران از بابت تغییر نسبت میان اجاره‌بهای ماهانه و مبلغ رهن سخت شود. در چنین شرایطی، این سوال مطرح است که چطور می‌شود اثر کاهش نرخ سود بانکی را روی بازار اجاره کنترل کرد؟

در این خصوص برخی کاربران خبرآنلاین معتقدند که «نظر كارشناس رسمی دادگستری باید برای قیمت‌گذاری اجاره هر ملك درخواست بشه و مبنا قرار داده بشه، مثل سایر كشورها.»

یکی از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرد، نوشت: «اجاره‌نامه‌ها باید سیستمی ثبت بشن و این‌که بهشون مالیات تعلق بگیره.»

«مصطفی ف» یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین اضافه کرد: «در نهایت همون مالیات هم به اجاره‌بها اضافه می‌شه و از مستاجر با احتساب نرخ تورم و سود و... اخذ می‌شه. عجب پیشنهادی؟!»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین عنوان کرد: «من براساس قانون کل دنیا که در تمام دنیا اجرا می‌شه، نظر میدم و نظر میلی ندارم. هیچ بنگاهی حق ثبت اجاره‌نامه یک‌ساله و کلا مدت‌دار نباید داشته باشد و این باید یک قانون باشد. در تمام کشورهای دنیا مستاجر هر وقت که خودش بخواهد، از خانه بلند می‌شود؛ نه این‌که صاحب‌خانه سر سال بگه یا 200 هزار تومان اضافه بده یا خوش اومدی تو کوچه. دوم این‌که تعیین اجاره‌بها برای واحدها باید براساس قانون باشه، نه میل صاحبخانه و باید براساس ملاک‌هایی چون متراژ، سن ساخت، تمیزی، داشتن یا نداشتن پارکینگ، آسانسور، انباری و... و همچنین منطقه بنا یعنی بالاشهر و پایین شهر میزان اجاره‌بها توسط قانون و یا کارشناس تعیین شود. این چیزهای پیش پا افتاده سال‌هاست در همه دنیا با چیزی به نام قانون حل شده است.»

یکی از کاربران خبرآنلاین تصریح کرد: «بابا چرا لقمه را کج در دهان می‌گذارید. وقتی سود بانکی زیاد بود، اون سرمایه‌ای را که به بانک داده بودیم، هر چند کم و زیاد بانک استفاده می‌کرد و مقداری سود گیر ما می‌اومد و باهاش اجاره‌خونه را حداقل می‌دادیم. از این‌ور سود کم شد، پول اجاره هم رفت بالا. کلا از صحنه زندگی، من یکی دارم حذف می‌شم. نه پول درست درمانی دارم، نه هیچی. 70 میلیون پول داشتم، ماهی یک‌میلیون و 100 هزار تومان با سود 21 درصد می‌گرفتم و از حقوقم یه چیزی روش می‌گذاشتم، اجاره می‌دادم. اما حالا دیگه حرفش را دیگه نمی‌زنم.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین متذکر شد: «دقیقا راه‌حل اینه که اجاره دادن خونه برای افراد صاحب‌خونه سود نداشته باشه تا کالا از حالت سرمایه‌ای خارج بشه. مالیات خانه خالی و زمان تخلیه یک‌ساله از قرارداد‌ها حذف بشه، همه چیز میاد سر جای خودش. اون وقت همه می‌خوان خونه‌هاشون رو بفروشن و بزارن پولشو تو بانک یا بورس و قیمت هم می‌شکنه.

کاربر دیگری نوشت: «بنده سال‌ها مستاجر بودم و چندین سال است که موجر هستم. متاسفانه مستاجرین عزیز از هزینه خرید زمین به ویژه در شهرهای بزرگ و هزینه ساخت‌وساز خبر ندارند. از هزینه اخذ پروانه و جرایم گوناگونی که شهرداری به بهانه‌های مختلف می‌گیرد، مطلع نیستند. شهرداری‌ها خودگردان هستند و لذا جرایم ساختمانی و تراکم و اضافه بنا و عوارض سرسام‌آور هستند. عمر مفید ساختمان هم بیست و اندی سال است و پس از آن کلنگی محسوب می‌شود. ساخت مسکن برای اجاره دادن به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد.»

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    13 9
    این فقط نظر شخصی ما نیست کافیه یک گزارش از چگونگی بازار اجاره در کشورهای پیشرفته تهیه کنید تا متوجه شوید این یک روال کاملا عادی است و مثل تمام امورات دیگر شهری و کشوری اجاره و اجاره دادن و معامله نیازمند ورود قانون و جلوگیری از سودجویی و انحصار و احتکار توسط صاحبخانه های سو استفاده گر و بنگاه های محتکر است.الان بروید به آلمان یا آمریکا بگویید ما سر سال صابخونه بهمون می گه جمع کن برو کوچه بهت می خندن مالک تا وقتی مالک است که خانه اش را نمی خواهد اجاره بدهد وقتی اجاره می دهد خانه در مالکیت مستاجر است بماند فضولی ها و رفتارهای پشت کوهی و پرروگری صاحبخانه ها و دخالت در کار مستاجرها...صابخونه ایرانی هم می خواد خونه اش را اجاره بده پول بگیره هم می خواد ما تعمیرات خونه اش را انجام بدیم
    • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      1 4
      به اضافه اینکه میخواهند تعداد اعضای خانواده و تعداد بچه هایت راهم مشخص کنند
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      8 0
      میشه مثل کشورهای کمونیستی.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    4 7
    من قبلا هم گفتم، بخش زیادی از این گرونی الکی کار آژانس های املاکه. وقتی ارزش یه ملک نرفته بالا برای چی باید اجاره اش بره بالا؟ صاحب خونه من دو سال پیش خونه ای که من توش هستم رو گذاشت برای فروش به نرخ 350 تومن و نتونسته بفروشه، الان هم قیمتی که اعلام میکنه همون سیصد و پنجاهه ولی اجاره من از یک میلیون تومن به یک و چهارصد رسیده و دو ماه دیگه هم که باید تمدید کنم میشه یک و ششصد. دقیقا رو چه حساب وقتی ارزش خونه اش نرفته بالا باید اجاره بره بالا؟ یه قانون مشخص بزارن که بگه رهن برابر با فلان درصد از ارزش بناست و ارزش بنا رو کارشناسی اعلام کنن جلوی این کارها گرفته میشه.
  • قانون حرف اول و آخر A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    2 8
    در سایر نقاط دنیا خانه ای که قرار است اجاره داده شود ابتدا توسط کارشناس مسکن بازدید میشود و طبق تعرفه ای که قانون تعیین کرده بر اساس متراژ و امکانات رفاهی و شاخص های این چنینی نرخ اجاره تعیین می شود همچنین چیزی به اسم پول پیش وجود خارجی ندارد.نکته مهم تر صاحبخانه حق بستن قرارداد یک ساله به هیچ عنوان ندارد الان در ایران مستاجر بیچاره برای هربار اسباب کشی 800 هزار تومان پول میده و دوباره سر سال صابخونه طماع بلندش می کنه بماند که چقدر به وسایل طرف ضرر وارد می شه یعنی بنده خدا تا میاد اثاثش رو بچینه و محل کارش رو درست کنه و با محل آشنا شه دوباره باید بلند شه واقعا شرم بر صاحبخانه های مردم آزار.این اوضاع بازار اجاره با ورود قانون مثل سایر نقاط دنیا به راحتی حل می شود.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    4 8
    مشکل مسکن اجاره ای در ایران است که مستاجر و صاحبخانه با هم طرف هستند، در حالی که هردو باید با قانون طرف باشند به این شکل هم احترام طرفین حفظ می شود هم هردو در معامله برد برد به منافع خود می رسند،از طرفی قانون اجاره عادلانه را نسبت به خصوصیات خانه ای که قرار است اجاره داده شود تعیین می کند،و دست صاحبخانه را برای بیرون کردن مستاجر سر سال می بندد و از طرفی اگر مستاجر به هر دلیلی ضرری به خانه وارد کرد و یا اجاره و شارژ را نداد یا دیر داد بازهم با قانون طرف است.بماند که اصلا این نوع خانه اجاره دادن اشتباه است و دولت باید برای مستاجرها خانه اجاره ای به شرط تملیک بسازد و به اقشار نیازمند از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر بازنشستگان با حقوق یک میلیونی و کم،زوج های جوان نیازمندو...سایر اقشار
  • بی نام A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    7 4
    به فرض اجرای قانون هیچ کس خونه اش را اجاره نمیده ، حالا دولت خونه داره که به مستاجر بده ؟ اونوقت کسی که ضرر میکند مستاجر هست و بس
  • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    7 4
    من یک مستاجری هستم ساکت،آروم،دو نفر هستیم بچه ای هم نداریم.اجاره ام رو هر ماه دو روز زودتر به کارت صابخونه کارت به کارت می کنم.شارژم رو تو ساختمان همیشه اول نفر میدم.حتی خود صابخونه ام که یک خانم مسنی هستند می گه شما هم خوش حسابید هم سرتون به کار خودتونه.اما همین صابخونه می گه سر سال باید خالی کنی صابخونه های محترم نکنید نکنید این کارها رو باور کنید مردم آزاری است من کم کم بیش از نیم میلیون تومان برای اسباب کشی هزینه کردم خدارو خوش میاد سر سال باز بلند شم؟اونم به خاطر هیچی؟چرا مستاجری که خوبه،همه چیزش و کارش درسته رو اینطوری سر سال بلند می کنید؟تا ابد اینطور نمی مونه ها یک روز قانونی میاد و این بساط جمع می شه اما این شما هستید که ضرر می کنید و درس انسانیت را رفوضه می شود.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    5 8
    مث کشورهای اروپایی دولت باید انبوه سازی کنه و به شرط تملیک به مردم اجاره بده ، نه اینکه اشخاص حقیقی مالک باشن که نظارتی روشون نیست اینطوری هم قیمت مسکن ، هم بهای اجاره کنترل میشه و خونه هم از یک کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل میشه
    • بی نام A1 ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      1 2
      آخه کجا تواروپا مسکن‌سازی می‌کنه؟ این حرف رو به یه اروپایی بزنی شاخ درمی‌یاره که کسی ادعا کنه وظیفه دولت ساخت مسکن هست. وظیفه دولت در دنیای پیشرفته با چیزی که شما غکر می‌کنی زمین تا آسمون متفاوته.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      2 1
      به نظر میاد مسکن ارزان در اختیار مردم قرار بگیره منافع شما تو خطر میفته اگر کمی مطالعه کنید می فهمید این کاری که خیلی وقت پیش تو انگلیس انجام شده مسکن کالای اساسی مردم هست و معلومه که دولت باید ورود کنه و نظارت روش باشه نه اینکه یه عده هر چی میخوان بگیرن بعدش هم خونه بی کیفیت تحویل مردن بدن که حداکثر عمرشون 25 ساله
    • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
      1 2
      جداقل کشوری رو مثال بزن که اقتصاد سرمایه‌داری از اونجا شروع نشده باشه. بهتره حداقل خلاصه کتاب «ثروت ملل» آدام اسمیت رو بخونی.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    10 2
    نظرات وحشتناک خام و غیراصولی است. در هیچ جای دنیای اقتصاد آزاد قانونی برای تعیین اجاره توسط دولت وجود نداره.عرضه و تقاضا و مکانیسم بازا اونو تعیین می‌کنه. اخذ مالیات هم کمکی به کاهش قیمت اجاره نمی‌کنه بلکه اون رو اضافه می‌کنه. درآمدن مسکن از شکل کالای سرمایه‌ای باعث کاهش عرضه مسکن و افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش شدید قیمت اجاره می‌شه. به نظر من راه درست مالیات سنگین بر معاملات افرادی هست که دلالی مسکن می‌کنند و در عوض کاهش مالیات و ارائه تسهیلات برای کسانی که مسکن رو برای خودشون یا به قصد اجاره مجدد تولید یا خریداری می‌کنن. اینجوری از ایجاد حباب قیمتی توسط دلال‌ها جلوگیری می‌شه و ضمنا عرضه مسکن استیجاری هم افزایش و تقاضای مسکن استیجاری کاهش پیدا می‌کنه و کاملا اصولی قیمت‌ها تعدیل می‌شه.