ایسنا نوشت: دبیرکل حزب پیش‌روی اصلاحات گفت: مردم با حضور در انتخابات مشخص می کنند که کدام جریان و سیاست را می‎پسنند بر همین اساس آن‌ها مهم ترین متغیر برای رقم خوردن تغیرات در جریان‌های سیاسی و انتخابات‌ها به حساب می‌آیند.

علی صوفی اظهار کرد: کاملا طبیعی است که جریانات سیاسی فعالیت‌های سیاسی خود را با توجه به شرایط و وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور، تعیین کنند. در واقع روش حضور و سیاست ورزی یک جریان سیاسی در جامعه یکسان نخواهد بود. این موضوع هم شامل حال اصلاح طلبان و هم شامل حال اصولگرایان می شود.

وی ادامه داد: یک زمان جریان اصلاح‌طلبی مجبور می شود تا در انتخابات شرکت نکند و زمانی هم پر شورتر از همیشه انتخابات را برگزار می کند؛ یک زمان با هویت صد درصد اصلاح طلبی‌شان وارد می شوند و یک زمان برای پیروزی در انتخابات با طیفی از جریان رقیب ائتلاف می‌کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: قطعا جریان اصلاح‌طلبی با اندیشه و آینده‌نگری تغییراتی در سیاست‌هایش ایجاد می‌کند. بر اساس همین روش هم در جایی مجبور شدند با توجه به جبر موجود سیاست‌هایی را اتخاذ کنند؛ مثلا وقتی جریان چپ در مجلس چهارم با نظارت استصوابی مخالفت کرد، در مجلس پنجم ترجیح داد وارد صحنه نشده تا توسط شورای نگهبان حذف نشود. این کار هم یک نوع اعتراض است هم باید به تحمیل شرایط موجود در اتخاذ تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: تغییرات در تصمیم‌های سیاسی یا با آینده نگری، یا با تحمیل شرایط و یا اتفاقی بینابین این دو موضوع رخ می‌دهد. بعضی از متغیرها در تصمیم گیریها قابل کنترل و برخی دیگر غیرقابل کنترل هستند. اصولا اصلاح طلبان وقتی می بینند متغیرها قابل کنترل نیستند، به نقطه‌ای می‌رسند که تصمیم‌گیری‌شان ریسک بسیار بالایی دارد، بنابراین ترجیح می دهند وارد صحنه نشوند.

این عضو حزب اتحاد ملت گفت: در جای دیگر این جریان سیاسی می بیند که می تواند متغیرها را کنترل کند و نتیجه مناسبی به دست آورد؛ بنابراین وارد صحنه می شود. اصل بر این است که یک جریان سیاسی از فرصت‌هایی که برای ورود به سیاست وجود دارد استفاده کند. حالا با توجه به این تقسیم بندی می توان تصمیم‌های اصلاح‌طلبان در تغییر تاکتیک و استراتژی‌ها طی دوران گذشته را بهتر تحلیل کرد.

صوفی اظهار کرد: اصولگرایان هم همین وضعیت را دارند. البته مقداری شرایط آنها با جریان اصلاح طلبی متفاوت است. چراکه خیلی از متغیرهای کلان و اساسی که در دسترس اصلاح طلبان نیست، در اختیار آنها قرار دارد. مواردی که برای اصلاح طلبان به متغیر غیرقابل کنترل تبدیل شده است برای آنها متغیر قابل کنترل به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: با وجود این تفاوتها هر دوی این جریان‌های سیاسی به یک نقطه‌ای می‌رسند که مردم باید انتخابشان کنند. وقتی پای مردم به میان می‌آید هر دوی آنها باید سیاست ورزی‌هایشان را مطابق میل و نظر ملت تغییر دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: به نظر می رسد اصولگرایان با توجه به متغیرهایی که در دست داشتند در مواقعی از رای و نظر مردم غافل شدند. فکر می کردند نیازی به نظر مردم ندارند و همه عوامل برای حضور آنها در عرصه قدرت فراهم است. بنابراین طوری عمل می‌کنند که مردم متوجه می شوند این جریان کاملا اقتدارگرایانه عمل می کند. حتی در قبول مسئولیت‌ها این بی‌توجهی و بی‌اعتنایی به مردم دیده می‌شود. گسترش این نگرش به اختلاف، دست اندازی به بیت المال و به یغما بردن اموال مردم منجر می شود.

وی با بیان اینکه می توان از مردم به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین متغیرهای انتخابات نام برد، یادآور شد که تکیه جریان اصلاح طلب همواره بر اراده و خواست مردم بوده است.

صوفی در پایان گفت: به همین علت است که وقتی اصلاح‌طلبان مسئولیتی را به عهده می گیرند، فراموش نمی کنند که باید مسئولانه و مردم‌دارانه عمل کنند. آنها مردم را باور می کنند و ظاهرسازی نمی‌کنند. می‌دانند که باید از فرصت برای خدمت به مردم و اصلاح امور استفاده کنند.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =