ایسنا نوشت: وزارت دفاع انگلیس مانور دفاع موشکی و هوایی ناتو که در اسکاتلند جریان دارد را یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین مانورهای موشکی و هوایی در جهان دانست.

 این مانور در واقع پیامی به کره شمالی است که تهدیدات موشکی‌اش در دوره اخیر افزایش یافته است.
 به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ناتو سرگرم یک مانور دفاع موشکی و هوایی بزرگ تحت عنوان "سپر توانمند" شامل هزاران نیرو، کشتی و جنگنده‌ در اسکاتلند است که نیروهای آمریکایی رهبری آن را برعهده دارند.

در این مانور نیروهایی از کشورهایی چون انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و هلند نیز شرکت دارند.

مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس با اشاره به افزایش تنش‌ها میان کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: مانور سپر توانمند با توجه به تهدیدات به وجود آمده از جانب کره شمالی و دیگر کشورهای سرکش برگزار می‌شود.

وی افزود: آزمایشات موشکی کره شمالی خطر کشورهای سرکش را که در حال توسعه موشک‌های دوربرد خود هستند به نمایش گذاشت.

فالون در ادامه گفت: انگلیس با میزبانی از پیشرفته‌ترین مانور در زمینه دفاع ضد موشکی با حضور نیروهای دریایی کشورهای متعهد در حقیقت در ایجاد یک واکنش موثرتر به این تهدید رو به رشد، پیشتاز است.

پیونگ یانگ ماه گذشته دو موشک بالستیک را بر فراز ژاپن شلیک کرد و باعث افزایش نگرانی بیشتر جامعه جهانی شد.

پیشرفت‌های چشمگیر کره شمالی در زمینه برنامه موشکی و اتمی باعث به راه افتادن این مانور شد که در جریان آن کشورهای عضو ناتو برای نخستین بار بدون هشدار اولیه در اروپا برای دفاع در برابر موشک‌های بالستیکی که آنها را هدف می‌گیرد، تمرین می‌کنند.

این مانور پس از آن برگزار شد که آمریکا بمب‌افکن‌ها و جنگنده‌هایی را بر فراز آب‌های شرق کره شمالی اعزام کرد تا این پیام را به پیونگ یانگ برساند که ترامپ برای دفاع از تهدیدات، گزینه‌های نظامی بسیاری در اختیار دارد.

ناوشکن تیپ 45 نیروی دریایی سلطنتی انگلیس و دو ناوچه جنگی تیپ 23 به همراه 11 کشتی دیگر، 10 هواپیما و 3300 نیروی انگلیسی به این مانور یک ماهه پیوسته‌اند.

آنها با یکدیگر برای شناسایی، رهگیری و ساقط کردن موشک‌های بالستیک و ضد ناو همکاری خواهند کرد.

ناتو گفته است: این مانور بزرگ با هدف تقویت همکاری‌ها میان متحدان در مواجهه با تهدیدات احتمالی از حملات موشکی صورت گرفته است.

کشتی‌های مستقر در این مانور برای شناسایی، رهگیری و دفاع از موشک‌های بالستیک و ضد ناو فعالیت می‌کنند و به طور همزمان هواپیماهای ناتو امن بودن حریم هوایی را تضمین می‌کند.

فرماندهان یگان ششم آمریکا گفتند: مانور سپر توانمند قرار است یک مانور تکرار شونده باشد که هر دو سال یکبار صورت می‌گیرد و هدف آن اطمینان دادن به متحدان و ترساندن دشمنان است.

کاپیتان شانتی ستی، فرمانده نیروهای دفاع یکپارچه و موشکی این مانور گفت: این مانور دفاع جمعی و ظرفیت‌ها را بهبود می‌بخشد. همزمان با اینکه تکنولوژی موشکی در حال پیشرفت است نیروهای دریایی باید آماده باشند تا نقش مهمی را در تامین برنامه‌های دفاعی دقیق و سریع برای مقابله با دشمنان ایفا کند.

این مانورها تا 18 اکتبر (26 مهر) در جزایر هبریدهای بیرونی انگلیس واقع در سواحل شمال غربی اسکاتلند ادامه خواهند داشت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =