۱ نفر
۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵

چهارمین دوره کتابگردی با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری و همچنین مسئولان این حوزه روز پنجشنبه در تهران و سایر نقاط کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نقاط مختلف ایران، روز پنجشنبه دوم آذر ماه میزبان چهارمین دوره کتابگردی بودند تا بار دیگر با حضور در کتابفروشی‌ها از زحمات این صنف قدردانی کرده و از وضعیت‌شان مطلع شوند.

چهارمین دوره کتابگردی از ساعت هفت صبح پنجشنبه دوم آذر باحضور جمعی از مسئولان و چهره‌ها و اهالی فرهنگ و هنر از جمله احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران)، محسن هاشمی (رییس شورای شهر)، محمود آموزگار (رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان)، مجید غلامی جلیسه (مدیرعامل خانه کتاب)، سیدرضا صالحی امیری (مشاور فرهنگی و هنری شهردار تهران)، اشرف بروجردی (رییس کتابخانه ملی) و تعدادی از شهرداران مناطق در کتابفروشی سعدی واقع در میدان منیریه آغاز شد.

از پیشنهاد تاسیس یک موزه تا داستان‌خوانی برای کودکان

در این بازدید پلویی مدیر کتابفروشی سعدی توضیحاتی را درباره وضعیت این کتابفروشی ارائه کرد و پیشنهادهایی را برای بهبود وضع کتابفروشی‌های قدیمی ارائه کرد.

در ادامه این برنامه، شرکت کنندگان به کتابفروشی سحاب که سابقه ای 84 ساله دارد سر زدند (کتابفروشی سحاب ناشر اولین نقشه‌های شهر تهران است) و ضمن بازدید از آثار منتشر شده این انتشارات، از زحماتشان قدردانی کردند.

انتشارات اقبال مقصدی بعدی چهارمین دوره کتابگردی بود، انتشاراتی که سابقه 114 ساله در حوزه نشر کتاب دارد. مسجدجامعی پس از دیدار با مدیران این انتشارات پیشنهاد تاسیس موزه اقبال را با همت خانه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی ارائه کرد.

با نزدیک شدن به ساعات میانی روز پنجشنبه شرکت کنندگان در برنامه کتابگردی، در مجموعه مرکزی شهر کتاب حضور پیدا کردند و ضمن دیدار با مهدی فروزان مدیرعامل این مرکز به بازدید از بخش های مختلف این مجموعه از جمله بخش کودکان و نوجوان، کتاب های خارجی و ... پرداختند.

مسجدجامعی هم در این دیدار دقایقی برای کودکان حاضر که متشکل از کودکان مناطق زلزله‌زده غرب کشور و کودکان کار بودند داستان‌خوانی کرد.

کتابگردان در ادامه با حضور در خیابان انقلاب، این برنامه را با بازدید از کتابفروشی‌های اسلام، پرهام، طهوری، دارالقرآن، جیحون، چتر، به‌نشر، علمی و فرهنگی، افق، آگاه، صریر، پیشگام، بیدگل، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، موسسه اطلاعات، نیل، جاویدان، مروارید، جوانه توس، گوتنبرگ و ...ادامه دادند.

 

مسجدجامعی و تیم همراه او هم پس از حضور در موسسه سهامی انتشار و بازدید از آثار این این موسسه، ضمن گفتگو با حسین محجوب عکس یادگاری هم با او گرفتند.

کتابفروشی دنیا یکی دیگر از مقاصد کتابگردان در خیابان انقلاب بود که مسجدجامعی با حضور در این موسسه جویای احوال کامران جعفری مدیر این مجموعه شد.

کتابگردان در عصر روز پنجشنبه و در آخرین مقصد کتابگردی خود راهی خیابان کریم‌خان زند که یکی از مناطق پرتراکم از نظر کتابفروشی در تهران است شده و به بازدید از کتابفروشی‌های این منطقه از جمله کتابفروشی نشر چشمه، خانه فرهنگ گویا، نشر نی، نشر ثالث و...  پرداختند.

اسدالله امرایی، محمدحسن شهسواری، لیلی گلستان، ایران درودی و ... از جمله چهره های شاخص حاضر در کتابگردی بودند.

دیدار با پیرزن کتابفروش در حاشیه خیابان انقلاب

از نکات جالب توجه کتابگردی 96، گفتگو شرکت کنندگان با پیرزن دستفروشی بود که بساط کتاب های خود را در کنار پیاده رو پهن کرده و مشغول مطالعه بود.

جلیسه مدیرعامل خانه کتاب پس از این گفتگو تمامی کتاب های او را خریداری کرد و مریم‌السادات ظهوریان،‌ مدیرمسئول نورگیتی هم در حاشیه این کتابگردی درخواست ارائه تسهیلاتی برای ناشران زن کشور کرد که با توجه به وعده های مسئولان همچنان در انتظار محقق شدن خواسته هایشان هستند.

حضور وزیر فرهنگ و معاون فرهنگی‌اش در کتابگردی 96

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل جلسه ای که صبح روز پنجشنبه با سینماگران داشت نتوانست در ساعات اولیه این برنامه شرکت کند و از ساعت 15 با حضور در کتابفروشی نقره کتابگردی خود را آغاز کرد.

او پس از بازدید با قدردانی از اقدام این کتابفروشی برای فروش کتاب هایی به نفع زلزله زدگان غرب کشور، چند کتاب از این مجموعه خریداری کرد.

 

او در ادامه به همراه مدیرعامل خانه کتاب و رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به بازدید از کتابفروشی آینده پرداخت. نشر باغ هم مقصد بعدی وزیر فرهنگ بود.

محسن جوادی معاون فرهنگی صالحی هم که برای افتتاح نمایشگاه کتاب فارس عازم این استان شده بود، با حضور در کتابفروشی های شهر شیراز آیین کتابگردی خود را آغاز کرد و سپس در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب استان فارس حاضر شد.

آغاز طرح پاییزه کتاب و درد دل کتابفروشان با مسئولان

از صبح امروز و همزمان با چهارمین برنامه کتابگردی، طرح پاییزه خانه کتاب پس از طرح‌های کتابفروشی به وسعت ایران، عیدانه کتاب، تابستانه کتاب و پاییزه کتاب به منظور ایجاد رونق بیشتر کتابفروشی های کشور و همچنین اعطای یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها با شعار «هر ورقش دفتری است» آغاز شد.

این طرح به منظور رونق کسب و کار کتابفروشان ایجاد شده است و علاقه مندان و خریداران کتاب می توانند با مراجعه به کتابفروشی های عضو طرح، کتاب های عمومی را با 20 درصد تخفیف و کتاب های کودک و نوجوان را با 25 درصد تخفیف تهیه کنند. البته کتابفروشان امروز و به مناسبت روز کتابگردی این تخفیف را 10 درصد افزایش داده‌اند.

در دومین پاییزه کتاب، استان‌های تهران با ۱۱۶ کتابفروشی، قم با ۸۴ کتابفروشی و اصفهان با ۷۹ کتابفروشی بیشترین مشارکت را از آن خود کردند و در کل  ۶۶۹ کتابفروشی از ۳۱ استان کشور در این طرح ثبت نام کردند. این طرح از دوم تا 22 آذر در مراکز استان‌ها و تا دوم دی در شهرستان‌ها ادامه دارد.

برخی از کتابفروشان هم در کتابگردی امروز درد دل خود را با جلیسه مدیرعامل خانه کتاب مطرح کرده و پیشنهادها و درخواست های خود را بیان کردند.

عکس‌ها: ایلنا

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۳
    0 3
    کتاب کیلو چنده