روزنامه خراسان نوشت:

درگذشت مرتضي پاشايي خواننده جوان پاپ، هواداران وي در تهران و بسياري از شهرهاي کشور رابه خيابان ها کشاند. اجتماعاتي که با پوشش رسانه هاي خارجي همچون بي بي سي همراه بود به گونه اي که خانواده پاشايي را به واکنش دربرابر اين شبکه ها واداشت تا مانع مصادره و سوءاستفاده از درگذشت فرزندشان شوند.

در مشهد نيز شماري از طرفداران «مرتضي پاشايي»جمعه شب در خيابان هاشميه گردهم آمدند و براي ساعاتي سوگواري کردند و به خواندن ترانه هاي وي پرداختند.

متاسفانه گزارش ها حکايت از اين دارد که درگيري هاي پراکنده اي ميان تعدادي از جوانان حاضر در خيابان هاشميه با ماموران پليس روي داد که طي آن چند نفر دستگير شدند. ظاهرا اين اقدام نيروي انتظامي پس از سوت و کف شمار ي از اجتماع‌کنندگان و اقداماتي که مناسب مراسم عزاداري نبوده صورت گرفته است.

اين در حالي است که در شهرهاي مختلف اجتماعات با همراهي ماموران نيروي انتظامي و راهنمايي و رانندگي براي نظم بخشيدن و کنترل ترافيک تا پاسي از شب ادامه داشت و بدون حاشيه هم پايان يافته است. تفاوت موجود بين مشهد و ديگر شهرها نشان مي‌دهد که درعملکرد پليس مشهد در کنار تمام نقاط قوت آن و امنيت بالايي که در اين کلان شهر ايجاد شده است ، نقايصي نيز وجود دارد.

در واقع نحوه مواجهه با اين نوع اجتماعات مدل هاي تجربه شده و شناخته شده اي دارد و ظرافت هاي خاص خود را طلب مي کند.بدون شک کنترل و حفظ نظم براي اجتماعات مشابه اجتماع جمعه شب هاشميه مشهد بيش از آنکه نياز به حضور مستقيم و در صحنه نيروهاي ويژه با ادوات انتظامي داشته باشد نياز به نيروهاي آموزش ديده اي دارد تا با همراهي جمعيت فضاي آرام و کنترل شده‌اي را فراهم کنند، همانگونه که در ساير نقاط کشور از تهران، قم، اصفهان، شيراز و تبريز تا آبادان، زنجان، يزد، سمنان، بندرعباس و انزلي نيروهاي انتظامي براي کنترل نظم و امنيت در حاشيه اجتماع کنندگان قرار گرفتند و بدون هيچگونه دخالت مستقيمي تنها به برقراري نظم و انضباط اجتماعي و ترافيکي مبادرت کردند.

به نظر مي‌رسد که با هر تجمعي يا پديده اجتماعي مي توان امنيتي برخورد نکرد و مي توان از پتانسيل هاي مردمي براي کنترل و ايجاد نظم و آرامش در اجتماعات اين چنيني استفاده کرد، بدون آنکه از هيچ، مسئله ساخته شود و زمينه را براي بزرگ نمايي و سوء استفاده رسانه هاي بيگانه ايجاد کند.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 385447

برچسب‌ها