نقش شهرداری در بهبود وضعیت حاشیه‌نشینی و مناطق کم‌برخوردار

صدیقه شمخانی از فعالان حقوق شهروندی در خوزستان گفت: اهواز ثروتمند ترین شهر ایران، دومین جمعیت حاشیه نشین پس از مشهد را دارد. کارشناسان حاشیه نشینی را جلوه عینی نابرابری های اجتماعی و اقتصادی می دانند. وجود محرومیت بدون لحظه ای تردید تبعاتی برای شهر و شهروندان دارد. می دانیم که امنیت در گرو رفع محرومیت است.

شمخانی افزود: حال چرا تا کنون برای رفع محرومیت حاشیه نشینی اهواز، سیستم مدیریت شهری چاره ای اتخاذ نکردند جای سوال است.

وی توضیح داد: تفاوت در آمدی و امکانات شغلی و استفاده از امکانات اولیه زندگی بسیاری از اهوازی ها را به سمت حاشیه شهر می کشاند و متعاقب آن مشکلاتی را در فرایند شهرنشینی به وجود می آورد که یکی از عناصر منفی در شهرنشینی بوده و هزینه های زیادی را بر مسئولان شهری و دولتی تحمیل می کند و می بینیم که اغلب مسئولان شهری اهواز در حل معضلات و ایجاد امکانات اولیه زندگی برای حاشیه نشینان باز می مانند.  

اخیرا شهردار اهواز اعلام کرد که حدود ۳۵۰ هزار حاشیه نشین در مناطق مختلف این کلانشهر ساکن هستند. شهردار اهواز همچنین با اشاره به مصوبات استانداری خوزستان در خصوص ارائه خدمات به مناطق حاشیه نشین کلانشهر اهواز گفت که برای خدمات رسانی به ساکنان این مناطق، نواحی ویژه ای تاسیس شده اما وسعت حاشیه نشینی آنقدر زیاد است که برخی از مسئولان استان حتی نشانی این مناطق را نمی دانند و عمق مشکلات در مناطق حاشیه نشین مرکز خوزستان بسیار زیاد است.

این فعالان حقوق شهروندی گفت: سخنان شهردار اهواز خبر از یک بحران می دهد. بحرانی که اگر امروز دامنگیرمان نشود، در آینده نزدیک خود را به بدترین شکل نشان می دهد و هزاران نفر را درگیر می کند. در کنار موضوعات مطرح شده، یکی از نمایندگان مجلس نیز خبر دیگری داده که عمق فاجعه را بیشتر نشان می دهد.

این نماینده می گوید تا کنون حتی ۵۰ درصد از برنامه های تدوین شده در جهت مدیریت حاشیه نشینی اهواز محقق نشده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =