۰ نفر
۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۱

ایسنا نوشت: "آندری بابیس"، میلیاردر عوام‌گرای جمهوری چک که دومین مرد ثروتمند این کشور هم هست، توانسته با اختلاف بسیار برنده انتخابات سراسری شود. او منتقد اتحادیه اروپا است و با شعار مخالفت با نهاد قدرت و نخبگان سیاسی به میدان آمده بود.

آندری بابیس، کاندیدای میلیاردر جمهوری چک و حزب او "آنو"، با فاصله زیاد از سایر رقبا، در انتخابات پارلمانی این کشور پیروز شدند.

بابیس، ۶۳ ساله، سیاست‌مداری پوپولیست و دومین ثروتمند بزرگ کشور خود محسوب می‌شود و تعدادی از رسانه‌های جمهوری چک، او را "دونالد ترامپ چک" لقب داده‌اند.

میزان ثروت این سیاست‌مدار، حدود ۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

روز شنبه با اتمام شمارش آرا مشخص شد "آنو" (به معنی بله) ۳۰ درصد آرا را به دست آورده که سه برابر بیش از آرای نزدیک‌ترین حزب رقیب است.

حزب آنو، در میانه طیف سیاسی جمهوری چک قرار دارد.

به گزارش بی.بی.سی بعد از آنو، حزب راست میانه "دموکرات‌های مدنی" و حزب راست افراطی "اس پ د" (به معنی حزب آزادی و دموکراسی) هر کدام با حدود ۱۰ درصد آرا، در رده های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

حزب اس پ د، حزبی جدیدالتاسیس و مخالف مهاجرت به رهبری تومیو اوکامورو، سرمایه‌دار چک ژاپنی‌تبار است.

آندری بابیس برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف با سایر احزاب دارد و می‌گوید به این منظور، با همه احزاب وارد مذاکره خواهد شد.

متحد حزب آنو در انتخابات اخیر، حزب حاکم چپ میانه "سوسیال دموکرات" بوده که با تحمل شکستی سخت، به رتبه ششم دست یافته است.

نام بابیس در گذشته، در ارتباط با چند مورد رسوایی خبرساز شده است؛ نام او در یک پرونده جنجالی فساد مالی و اتهام همکاری با پلیس مخفی چکسلواکی سابق در زمان حکومت کمونیستی به چشم می‌خورد.

میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی جمهوری چک حدود ۶۰ درصد بوده است.

بابیس پیش‌تر وزیر دارایی چک بوده اما در ماه مه ۲۰۱۷ به ظن کلاهبرداری و تقلب مالیاتی از این مقام خلع شد. در ماه سپتامبر نیز مجلس چک مصونیت سیاسی او را به خاطر همین اتهام لغو کرد.

بابیس که صاحب شرکت‌های مواد غذایی، فرآورده‌های شیمیایی و کنسرن رسانه‌ای "اگروفرت" است، اتهام اختلاس را رد کرده است. میلوش زمان، رئیس جمهوری چک پیش‌تر گفته است که تشکیل دولت را به برنده انتخابات پارلمانی می‌سپارد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =