ایسنا نوشت: رییس شبکه هپاتیت ایران از آغاز واکسیناسیون آرایشگرها، مسئولین جمع‌آوری پسماند در شهرداری، کودکان کار و زندانیان بر علیه بیماری هپاتیت بی خبر داد.

سید مؤید علویان گفت: ایران الگوی سلامت خون در منطقه است که در طی سال‌های متمادی با اجرای برنامه‌های مناسب پیشگیرانه توانسته از بار بیماری‌های کبدی ناشی از هپاتیت‌های ویروسی بی و سی بکاهد و با غربالگری خون‌ها از نظر هپاتیت و انتخاب مناسب افراد و رعایت استانداردهای لازم در هنگام اهدای خون به الگوی سلامت خون در منطقه تبدیل شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: در حال حاضر حدود یک میلیون و چهارصد هزار نفر در ایران مبتلا به هپاتیت بی و ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی هستند. البته خوشبختانه واکسیناسیون نوزادان از سال ۷۳ سبب شده تا هپاتیت بی در افراد زیر ٢٣ سال مطرح نباشد و بیشترین مبتلایان به هپاتیت بی در کشور در محدوده سنی ٢٧ تا ٥٠ سال قرار داشته باشند. شیوع هپاتیت بی در چند سال گذشته ۵ درصد بوده که الان به جز در استان‌های گلستان و سیستان و بلوچستان به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

علویان ادامه داد: به تازگی واکسیناسیون آرایشگرها، مسئولین جمع آوری پسماند در شهرداری، کودکان کار و زندانیان آغاز شده است و پیش بینی می‌شود سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار زندانی در کشور علیه هپاتیت بی واکسینه شوند و موارد مبتلا به هپاتیت سی نیز پیگیری و درمان شوند. از آنجا که شیوع هپاتیت در کودکان کار شایع‌تر است، این طرح واکسیناسیون در دو منطقه در تهران به صورت آزمایشی آغاز شده و بعد از حصول نتایج به صورت کشوری اجرایی خواهد شد.

وی در خصوص شیوع هپاتیت سی نیز گفت: مطالعات متعدد نشان می‌دهد شیوع این بیماری در ایران که غالبا از طریق استفاده از سوزن و سرنگ مشترک در میان معتادان تزریق است زیر نیم درصد و کمتر از کشورهای همسایه است که این مهم مرهون تلاش شبکه بهداشت و درمان و سازمان انتقال خون ایران است.

بنابر اعلام روابط عمومی شبکه هپاتیت ایران، وی همچنین افزود: با ورود داروهای جدید و ساخت داخل داروها جهت درمان قطعی هپاتیت سی، برنامه ریزی شده است تا سال ۱۴۱۰ شاهد ریشه کنی این بیماری در کشور باشیم.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه بقیه الله همچنین در خصوص بیماران خاص مبتلا به هپاتیت سی تصریح کرد: به طور کلی در کشور آمار بیماران مبتلا به هپاتیت سی در میان بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی در مجموع زیر ۱۰۰۰نفر است که امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ شاهد ریشه کنی هپاتیت سی در بیماران خاص نیز باشیم.

مشاور مدیرعامل سازمان انتقال خون در امر سلامت خون به مناسبت آغاز هفته اطلاع رسانی هپاتیت از جایگاه خوب ایران از نظر شیوع هپاتیت‌های ویروسی بی و سی در منطقه خبر داد.

42238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =