از پیشنهاد سکوت تا افشاگری/ انتظارات کاربران خبرآنلاین از آنچه که روحانی می‎خواهد بگوید

امشب حجت الاسلام حسن روحانی از دریچه صدا و سیما با مردم گفت و گو می‌کند. کاربران خبرآنلاین هم از انتظارات خود درباره صحبت‌های احتمالی رئیس جمهور گفتند.

به گزارش خبرآنلاین، از آنجا که این اولین گفت و گو بعد از اعتراضات اخیر است، احتمال می‎رود که رئیس جمهور یکی از محورهای صحبت های خود را به مطالبات مردم و راه‎های تحقق آن اختصاص دهد.

در راستای آنکه رسالت رسانه ایجاد پل ارتباطی میان مردم و مسوولین است، خبرگزاری خبرآنلاین بر آن شد تا با نظرخواهی از کاربران خود سوالاتی که انتظار دارند رئیس جمهور به آنها پاسخ دهد را جویا شود.

سوال یک جمله بیشتر نبود "انتظار دارید که رئیس جمهور در این گفت و گوی تلویزیونی به چه مواردی بپردازد؟ " اما پاسخ ها بسیار بود که گاهی شفاف و گاهی با طعنه همراه می شد. بیش از 200 تن از کاربران خبرآنلاین به این سوال پاسخ دادند. البته بیش از 100 سوال نیز با ادبیاتی تنظیم شده بود که امکان انتشارش مقدور نبود.

دلار و خاطر مکدر

مشکلات معیشتی، فقر، گرانی و عدم تناسب درآمدها و هزینه‎های خانوار از موضوعات مورد توجه اکثر غریب به اتفاق کاربران خبرآنلاین بود. همچنین از آنجا که این روزها بازار ارز دچار نواساناتی شده و نگرانی هایی هم به جامعه منتقل شده برخی از کاربران خبرآنلاین به این موضوع اشاره کرده و خواستار پاسخگویی رئیس جمهور در این زمینه شدند. حتی برخی از آنها با کنایه به صحبت‎های نوبخت که گفته بود «آقای رئیس جمهور از بالا رفتن قیمت ارز بسیار مکدر هستند و بالا رفتن نرخ ارز را بر نمی تابند» از رئیس جمهور خواستند تا در مورد آن توضیح دهد. مثلا کاربری نوشته است: «دلیل دوگانگی و تناقض در گفته های مسئولین که می گویند رئیس جمهور مکدر شدند و نرخ تعدیل میشه و واقعیت بازار که قیمت به شکل وحشتناکی بالا می رود، چیست؟» عموم سوالات کاربران در این زمینه حاکی از این بود که نرخ دلار، تا کجا افزایش می یابد و راه کنترل نرخ آن از سوی دولت چیست؟

برخی هم به «جمشید بسم ا...» -فردی که احمدی نژاد، گران شدن دلار را به گردن او انداخته بود- اشاره کردند و از رئیس جمهور پرسیده اند: آیا جمشید بسم الله برگشته است؟

محیط زیست و ریزگردی که امان خوزستان را برید

«ما که هوا نداریم، اما هواتو داریم» این شعاری بود که در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از سوی مردم خوزستان در حمایت از حسن روحانی سر داده شد. حالا با افزایش ریزگردها و به خطر افتادن سلامت مردم، یکی از موضوعاتی که مورد نظر کاربران خبرآنلاین قرار گرفته بود، برنامه دولت برای محیط زیست و آب و هوای خوزستان بود. اغلب کاربران خواستار تعجیل دولت در رسیدگی به این موضوع شده اند. کاربری گفته است: «چرا به قولی که به مردم خوزستان بابت مشکلات ریزگردها داده بودید عمل نکردید؟ » کاربر دیگری با اشاره به بودجه محیط زیست گفته است: « چرا بودجه محیط زیست کشور با وجود آگاهی از بحران خشکسالی و آلودگی هوا خیلی پایین تر از بودجه فرهنگی است؟»

دولت از محدودیت ها بگوید

بارها حسن روحانی در صحبت هایش از محدودیت ها و اعمال فشارهایی سخن گفته است که مانع وی برای پیشبرد برنامه هایش شده اند. کابراین خبرآنلاین با اشاره به این موضوعات از رئیس جمهور خواسته اند تا درباره این محدودیت ها شفاف سخن بگوید. کاربری در این رابطه گفته است: «آقای روحانی شفاف بگویید که چه کسانی به دولت فشار می آورند؟ چه کسانی بودجه بی حساب و کتاب می خواهند؟» یا کاربر دیگری نوشته است: «بگوئید محدودیت‎ها مانع شده که به هیچ وعده خود عمل نکنید، ماهم قبول می کنیم.»

اتاق شیشه ای و نهاد هایی که مالیات نمی دهند

مسئله شفافیت بودجه هم از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه کاربران خبرآنلاین، قرار گرفت. آنها از حسن روحانی خواسته اند تا ضمن اصرار برای شفافیت بیشتر، نهادهایی را هم که به گفته رئیس جمهور مالیات نمی دهند، افشا کند.

سکوت برای شهدای سانچی

نکته دیگری که در میان نظرات کاربران مورد توجه قرار گرفت ماجرای نفتکش سانچی و شهادت خدمه آن بود. برخی به رئیس جمهور پیشنهاد کردند تا در ابتدا دقایقی را به احترام این شهدا سکوت کند و فقط به دوربین بنگرد.

تعداد محدودی از کاربران نیز خواستار استعفای رئیس جمهور شده اند! که مشخص نیست چرا در حالی که کمتر از یکسال از عمر دولت دوازدهم گذشته و این دولت چهار سال و نیم برای تحقق شعارهایش زمان دارد، چنین پیشنهادی را عنوان کرده اند.
 27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    0 0
    اقای رییس جمهور علت عدم کارایی دولتها در ۳۸ سال گذشته که باعث تباهی دونسل شده را مشخص کند مگر میشود در حکومت اسلامی یک نفر بیش از هزار میلیارد ثروت جمع کرده باشد واکثریت جامعه مشکل معیشت داشته باشند این سیستم را چیزی جز هرج ومرج نمی توان نامید
  • بی نام A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    0 0
    دولت که خاطر ش جمع مکدر نیست این ماهستیم که مدریم
  • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    0 0
    حق التدرسی راستخدام کنه بدون آزمون چراکسی که 12 ساله نباید استخدام بشه ازرشت