42هزار هکتار از کانون ریزگردهای جنوب شرق اهواز فوق بحرانی است

ایرنا نوشت: مسئول اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی خوزستان از وجود 86هزار هکتار اراضی بحرانی ریزگرد در خوزستان خبر داد و گفت:42هزار هکتار از این اراضی فوق بحرانی است.

محمدعلی کلی پنج شنبه در حاشیه بازدید از پروژه ملی مهار کانون های گرد و غبار در جنوب شرق اهواز اظهار کرد: بخشی از مناطقی که امروز به کانون های بحرانی و فوق بحرانی تبدیل شده اند تا سال های پیش به عنوان زمین زراعی مورد استفاده کشاورزان قرار می گرفته است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی و کمبود آب باعث خشک شدن اراضی و در نهایت کانون های ریزگرد شده است، افزود: اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان از سال گذشته با کاشت نهال در کانون های ریزگرد جنوب شرق اهواز به دنبال مقابله با بیابان زایی است.

کلی با بیان اینکه نهال کاری سه هزار و 200 هکتار از اراضی کانون ریزگرد توسط سپاه پاسداران صورت گرفته است تصریح کرد: 86هزار هکتار از اراضی استان کانون ریزگرد است که 42هزار هکتار آن عرصه فوق بحرانی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر آبیاری نهال ها به صورت دستی صورت می گیرد، یادآور شد: نهال های کاشته شده در چهار سال نخست به مراقبت بسیاری نیاز دارند که آب مورد نیاز این نهال ها توسط کانال از رودخانه کارون تأمین می شود.

مسئول اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی خوزستان درخصوص گونه های کاشته شده گفت: کهور گیاه بومی خوزستان است که در برابر شوری و خشکسالی به شدت مقاوم است.

وی گفت: در انتخاب گونه های گیاهی برای مبارزه با ریزگردها کارشناسی های بسیاری صورت گرفته و تلاش شده تا نهال های مقاوم کاشته شود.

وی درخصوص علت عدم انتخاب درختان نار و نخل برای کشت در مناطق فوق بحرانی توضیح داد: درخت نخل در برابر خشکلی و شوری حساسیت دارد و درخت کُنار نیز دیر رشد است.

کلی با بیان اینکه نظریه ریگ پاشی در سطح کانون های ریزگرد مناسب نیست یادآور شد: ریگ پاشی در سطح 42هزار هکتار از اراضی فوق بحرانی اثرات منفی زیست محیطی و گرمایشی بسیاری دارد ضمن آنکه تهیه این حجم از ریگ ممکن نیست.

وی با اشاره به اینکه خاک کانون های ریزگرد به شدت در مقابل وزش باد نامقاوم است،افزود: خاک های ماسه ای برخاسته از این منطقه پس از برخورد با موانع در شهر اهواز رسوب می کنند که حوادثی همچون معضلات بهمن ماه 95 را ایجاد می کنند.

مسئول اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی خوزستان ورود آب از رودخانه کارون به این منطقه بحرانی و کاشت نهال را از جمله اقدامات علاج بخشی عنوان کرد و یادآور شد: قطعا انتقال آب رودخانه کارون به کانون های ریزگرد مانند هر کار اجرایی دیگر اثرات منفی و مثبت خود را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در انتقال آب، حق آبه اراضی پایین دست رودخانه کارون مدنظر قرار گرفته شده، گفت: پیامدهای مثبت این اقدام برخی تأثیرات منفی آن را پوشش خواهد داد.

کلی با بیان اینکه عملیات بیولوژیک انجام شده در این منطقه پنج هزار هکتار است، ادامه داد: در هر هکتار 250 اصله نهال کاشت شده که عمده آنها را نهال های اکالیتوس، کهور، شورگز و کونوکارپوس تشکیل می دهند.

وی با بیان این مطلب که امسال نیز کاشت نهال لگجی و خارهای بومی در دستور کار قرار دارد، گفت: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تهیه و تولید نهال در چندین روستا به زنان واگذار شده است.

مسئول اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی منابع طبیعی خوزستان در بخشی دیگر به مسأله مالکیت اراضی اشاره و تصریح کرد: برخی از مالکان این اراضی به صورت خودجوش تقاضای مشارکت در کاشت نهال دارند ضمن آنکه کاشت نهال هیچ مغایرتی با زراعت ندارد و در صورت تأمین آب می توان در کنار نهال ها، کشاورزی کرد.

حدود600 هزار هکتار از زمین های خوزستان کانون گرد و غبار اعلام شده اند که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی است. 
در حال حاضر مهار 42 هزار هکتار از این کانون ها به عنوان اولویت نخست در دستورکار قرار دارد.

۴۶
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =