۰ نفر
۳ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱

مسؤولان بجای آنکه فرصت کنند به کمک زلزله‌زدگان بشتابند باید مرتب فضای رسانه‌ای رسمی و غیر رسمی و مجازی را کنترل کنند تا مبادا مطلبی بر علیه آنان انتشار یابد و نیاز به پاسخ‌گویی فوری داشته باشد و در اثر بی‌توجهی وصله‌ای به آنان بچسبد.

پرسش من این است که مسؤولیت اخلاقی ما فارغ از هر پست و سمتی که داریم در این موقعیت چیست؟ زلزله مهیبی رخ داده، بیش از ۵۳۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ۹،۰۰۰ مجروح شده، بیش از ۳۰،۰۰۰ نفر خانه، کاشانه‌شان و محل کسب‌شان دچار تخریب کلی و یا موضعی شده‌است. بدیهی است که در گامِ اول، امداد و یاری رساندن به هموطنان در یک فضای همبستگی ملی و وجدانی اولویت بی‌چون و چراست. در این مرحله هر اقدامی که توجه‌ها را از این موضوع منحرف کند قطعا جفا به زلزله‌زدگان است.

بی‌گمان خرابی‌هایی که زلزله ایجاد می‌کند ناشی از ضعف دانش فنی، آموزش‌های ناکافی، رویه‌های غلط، ضعف مقررات و قصور و یا تقصیر عده‌ای که دست‌اندرکار بوده‌اند به‌وقوع پیوسته‌است. از این رواست که گفته می‌شود باید پس از هر سانحه‌ای علل وقوع و تخریب‌های ناشی از آن به‌دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا دولتی و ملتی درس بگیرند و برای رویارویی با حوادث مشابه آمادگی داشته باشند. البته قصورها و تقصیرها نیز باید مورد بررسی انتظامی و حقوقی در مراجع ذیربط قرار بگیرد. نکته مهم زمان طرح این‌گونه مسائل و دقت مطالبی است که عنوان می‌شود. فضای پس از حادثه مستعد شکل‌گیری هر گونه شایعه و ایجاد دلهره و هراس است. 

دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات حق قانونی آنان است. و از قضا اطلاع‌رسانی درست و بدون انحراف می‌تواند بیشترین تاثیر را بر یادگیری ملی و جلوگیری از تکرار آسیب‌پذیری گسترده در برابر حوادث داشته باشد. در مقابل، طرح مطالب غیر فنی و مبتنی بر حدس و گمان از سوی افراد غیر متخصص و بدون دانش فنی چه ثمری جز انحراف افکار عمومی از توجه به زلزله‌زدگان دارد.

در حالیکه مردم ایران در جریان این زلزله همبستگی کم‌نظیری از خود نشان دادند، فضای رسانه تبدیل به یک کارزار و جنگ تبلیغاتی تمام عیار شده که اکثر داده‌های آن غلط و ضد اطلاعات است. به فاصله کمتر از یک هفته مساله زلزله‌زدگان تبدیل به مساله دست دوم و تصفیه‌حساب‌های سیاسی تبدیل به موضوعِ اول شده‌است. 

مسؤولان بجای آنکه فرصت کنند به کمک زلزله‌زدگان بشتابند باید مرتب فضای رسانه‌ای رسمی و غیر رسمی و مجازی را کنترل کنند تا مبادا مطلبی بر علیه آنان انتشار یابد و نیاز به پاسخ‌گویی فوری داشته باشد و در اثر بی‌توجهی وصله‌ای به آنان بچسبد. 

باور کنید فرصت برای رسیدگی به تمام مسائل وجود دارد. بسیاری از اطلاعاتی که افکارعمومی تشنه شنیدن انها هستند از خلال بررسی‌های کارشناسی به‌دست می‌آید. باید کمی حوصله کرد. این رسیدگی باید در فضای تخصصی و حقوقی و خارج از هیاهو و جنجال انجام شود تا امکان درس‌آموزی فراهم شود. وگرنه بجای یاری به زلزله‌زدگان درگیر زنده‌باد و مرده‌بادهای کور می‌شویم. و چه اقدامی از این غیر اخلاقی‌تر.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =