تهدیدها و فرصت‌ها در بازارهای جهانی

سیدعلی عباسی*

برای بررسی مسیر بازارهای مختلف در ایران بسیار اهمیت دارد مولفه های مختلف را از نظر بگذرانیم؛ یکی از مولفه هایی که بر بازار داخلی تاثیر بسزایی دارد بررسی وضعیت بازار های بین المللی است تا بتوانیم از هزارتوی اتفاقات موجود در بازار های جهانی مسیر اقتصادی بازار های داخلی را مورد ارزیابی قرار دهیم.نکته بسیار مهم در بازار های جهانی تهدید ها و فرصت در این بازار است که اگر درست مورد واکاوی قرار نگیرد نمی توان دستاورد درستی را از روند این بازارها به دست آورد.

فعالیت های اقتصادی و همینطور رشد درآمد ها در جهان رو به افزایش است به همین نسبت تهدید ها در بازار های جهانی روز به روز در حال افزایش است. حال با از بین رفتن داعش که یکی از بزرگترین نگرانی های بازار جهانی بود ؛ بازار های جهانی به منطقه خاور میانه چشم دوخته اند تا تمام مسایل سیاسی و آشفتگی های آن را مورد ارزیابی قرار دهند و بدون شک وجود بازار بکر کشورهای جنگ زده مانند عراق و سوریه برای بازار های جهانی بهترین فرصت ها را به وجود خواهد آورد و متاسفانه در همین قلم تجار  و تولید کنندگان ایرانی نشان دادند که به دلیل عدم بروزآوری در برندینگ و نوع عرضه محصولات در بازار های جهانی، همیشه بازار های بکر منطقه را از دست می دهند مانند بازار قطر بعد از تنش آنها و اعراب کمترین بهره توسط ایران برده شد و بیشترین بهره توسط کشور ترکیه به دست آمد. همچنین امروز در مسیله کشورهای جنگ زده و بازارهای بکر آنان که فرصت عالی به روی کشورهای جهان باید دید ایرانیان از این فرصت چه میزان بهره را خواهند برد؟

در همین راستا خوب است تهدید های مهمی که بر بازار های جهانی سایه افکنده هم حرفی به میان بیاوریم ؛ تهدید هایی که  اگر مورد توجه قرار نگیرد؛ می تواند باعث عدم اقبال سرمایه گذاری ها و تجارت ها در بازار های جهانی بشود؛ پس نیکو است که قبل از هر اقدامی این تهدید ها را شناسایی کرده و برای مقابله با آنها پاتن لازم را داشته باشیم و یا برای رویارویی با آن آمادگی لازم را داشته باشیم.

افزایش فعالیت های اقتصادی در فضای کسب و کار آنلاین و غیر آنلاین در سالی که از آن در حال عبوریم بسیار ملموس است، که بدون تردید این افزایش فعالیت های اقتصادی باعث رشد درآمد ها هم شده اما دو تهدید  بسیار مهم به عنوان تهدید در ماه های آتی بر بازار های مختلف سایه افکنده و سرنوشت بازار ها را به خود گره زده  چین و تورم رو افزایش جهانی است! به نظر این دو تهدید بسیار مهم سه تا شش ماه آینده می تواند بر بازار های جهانی تاثیر بگذارد.

از این رو کاهش رشد اقتصادی در چین بصورت ملموس می تواند بر سیستم ها مختلفی بانکی بر جهان تاثیر بگذارد و در همین بخش کشور هایی مانند ما، بخش عمده درآمدهایشان بر خام فروشی است می توانند ضربه غافلگیر کننده را در اقتصاد تجربه کنند؛ البته این اتفاق تنها برای ایران گران تمام نمی شود؛ حتی کشورهای توسعه یافته نیز ضرباتی را از این اتفاق تجربه خواهند کرد.

شاید برای این تهدید تنها راهکار را بازگشت دوباره چین به دور رشد اقتصادی سالهای گذشته دانست که در آن صورت هم چین و هم غالب بازار ها در جهان از این رشد بهره خواهند برد؛ چراکه نباید از یاد ببریم چین امروز بزرگترین تولید کننده در اقلام مختلف در جهان است و به یقین اگر روند رکود و کاهش رشد اقتصادی در چین ادامه پیدا کند ضربه ای مهلک به بدنه اقتصاد نوکینزی خواهد خورد اقتصادی که سالهای سال داعیه دار  رشد و پیشرفت در اقتصاد جهانی است. اما تهدید دوم چیزی جز رشد رو به افزایش در  بازار های جهانی نیست ؛ رشدی که توسط فدرال رزرو و بانک مرکزی اقتصاد های مهم در جهان چراغ آن روشن رشد و امروز در حال تسری به همه جهان است.

وقتی بانک های مرکزی در اروپا و امریکا و حتی ژاپن استارت این اتفاق را می زنند نمی توان از بازخورد بازارهای جهانی چشم پوشی کرد چراکه بازار های جهانی مستقیما به عملکرد دولتها چشم دوخته اند؛ البته نباید از کسری بودجه و بدهی های ایالات متحده هم غافل بود چراکه 20 تریلیون دلار بدهی در مقابل 3 تریلیون دلار دارایی بدون تردید وضعیت سفناکی است که می تواند بر وضعیت تورم جهان تاثیرگذار باشد.

خوب است از پس اتفاقات مختلفی که در بازارها رخ می نمایند این فرصت ها و تهدید ها را نیز مورد نظر قرار دهیم تا بتوانیم تصمیمات درستی را برای بنگاه های اقتصادی خودمان در ایران لحاظ کنیم تا بیشترین بهره و کمترین آسیب را ببینیم.

*کارشناس اقتصادی

3535 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =