نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: قدس نه مال فلسطین بلکه مال تمام مسلمان جهان است و ترامپ با اعلام بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل با تمام مسلمان ها اعلام جنگ کرده و عمدا می خواهد جنگ مذهبی در دنیا راه بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه های این هفته نماز جمعه اردبیل گفت: ترامپ مجری مصوبه کنگره آمریکاست ، کنگره آمریکا در سال 1995 تصویب کرده که بیت المقدس باید به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شود و سفارت آمریکا از 'تل آویو ' به آنجا منتقل شود.

او اظهار کرد: از آن زمان به بعد هیچ رئیس جمهوری از آمریکا جرات اجرای آن را نداشت چون نه به نفع آمریکا بود و نه به نفع اسرائیل ولی ترامپ در آستانه استیضاح جهت جلب توجه آیپک که همه کاره آمریکاست، آن را اجرایی کرد.

وی گفت: عامل اصلی این ذلت حکومت های نالایق در کشورهای اسلامی مخصوصا در کشورهای عربی است، کانال 10 تلویزیون اسرائیل می گوید 'تصمیم ترامپ با مشورت و چراغ سبز مصر و عربستان و هماهنگی آنها صورت پذیرفته است'.

آیت الله عاملی افزود: ترامپ با این کار بزرگترین اشتباه دوران خود را مرتکب شده چون جبهه مقاومت را متحد تر، قوی تر و مصمم تر می کند ، بیداری عظیم اسلامی و عربی را کلید می زند و با این اقدام مسئله فلسطین را دوباره در کانون توجه دنیا قرار داد و تمام اروپایی ها و حتی شورای روابط خارجی کنگره آمریکا با وی در این زمینه مخالف هستند.

وی ادامه داد: این کار ترامپ به شدت هم پیمانان عربی او را به زحمت انداخته و آنها را از چشم ملت خود ساقط کرده است.

امام جمعه اردبیل اظهار کرد: بدترین خاسر در این ماجراجویی، دولت های مزدور خلیج فارس هستند. ترامپ 550 میلیارد دلار از عربستان و 460 میلیارد دلار از قطر، امارات و بحرین گرفت و همه این وجوه حق امنیت بودند که در قالب صدور سلاح انجام پذیرفت و حالا مزد خوبی به آنها داد، او به جای اینکه رشوه بدهد قدس را بگیرد، هم رشوه را و هم قدس را گرفت.

وی تشریح کرد: از این کار ترامپ، خیانت کشورهای عربی معلوم شد ، آنها باید اعتراف به خیانت و از آن توبه و اعتراف کنند که با انتخاب گزینه مذاکره با اسرائیل راه را اشتباه رفتند، آنها باید از پیمان اسلو و کمپ دیوید سریع خارج شوند.

خطیب جمعه اردبیل گفت: از اینکه بن سلمان به جای اعتراف به خیانت، به آمریکا پیشنهاد داده که منطقه کوچک ابودیس در شرق قدس پایتخت کشور فلسطین باشد و بیت المقدس به اسرائیل واگذار شود، خیانت بزرگ به امت اسلام و دخالتی آشکار در کشور فلسطین و بازی کردن با سرنوشت آنهاست، با این حال ایران را متهم می کنند که در امور کشورهای منطقه دخالت می کند.

وی اظهار داشت: اقدام ترامپ وزن سیاسی و وضعیت ایران در منطقه را به طور خاص بالا برد؛ چون ایران سالهاست که می گوید مذاکره و صلح راه حل مشکل فلسطین نیست و حالا مذاکره کنندگان مجبورند به تنها راه باقی مانده یعنی راه مقاومت بازگردند ، با اقدام ترامپ صلح بین اسرائیل و فلسطین برای همیشه از بین رفت.

آیت الله عاملی همچنین افزود: سازمان ملل و شورای امنیت نمی تواند کاری انجام دهد چون ابزار دست آمریکا برای تامین منافع آمریکا و کوبیدن دولت های مشروع مخالف آمریکا هستند.

وی یک راه حل این مسئله را اعتراض ها و تظاهرات جهانی دانست که امروز در 56 کشور اسلامی به غیر از عربستان، امارات، قطر، بحرین و آذربایجان بعد از نمازجمعه تظاهرات اعتراضی برگزار می شود.

وی همچنین یک راه دیگر را تحریم کالاهای آمریکایی و اسراییلی ذکر کرد مخصوصا که ترامپ به سیاست، نگاه تجاری دارد و راه مهم تر را این دانست که کشورهای عربی خلیج فارس بویژه عربستان ذخیره ارزی خود را که رقم فوق العاده است از آمریکا خارج کند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =