۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۹
چرا بنزین باید گران شود؟

حدود ۲۰ میلیون خودرو در کشور تردد می کنند؛خودروهایی که برای کلان شهرها آلودگی ایجاد می کنند و برای اقتصاد کشور هزینه دارند.بررسی‌ها نشان می دهد، قیمت بنزینی که برای این خودروها عرضه می شود،کمتر از نیمی از قیمت واقعی آنهاست.

 به گزارش خبرآنلاین، آمارها نشان می دهد که مصرف روزانه بنزین  در کشور حدود ۲۷ میلیون لیتر است؛یعنی ماهانه ۸۱  میلیون لیتر. نتایج یک بررسی حکایت از آن دارد که خودروهایی که در داخل کشور تردد می کنند،به طور متوسط روزانه ۲ لیتر بنزین بیشتر از به خودروهایی که در کشورهای اروپایی تردد دارند،بنزین مصرف می کنند و درست به همین نسبت میزان آلایندگی آنها هم بیشتر است.

همین دو هفته قبل بود که اطلاعات مرکز پایش هوای تهران نشان داد که از ابتدای سال تاکنون ۳۲ روز آلوده به ثبت رسیده است.هرچند تعداد روزهای آلوده به نسبت سالهای ۹۰،۹۱ و ۹۲ روند کاهشی داشته، اما هنوز هم آلودگی هوا معضل اصلی کشور است.

رشد روزافزودن این میزان مصرف در کنار پیش بینی تولید خودرو در سال جاری، نشان از افزایش بار هزینه های دولت دارد.آنطور که وزارت صنعت،معدن و تجارت پیش بینی کرده،امسال باید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو به تولید برسد،حال آنکه سال گذشته یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد.

این آمار در کنار واردات خودرو که تا نیمه سال جاری حدود ۳۰ هزار دستگاه به ثبت رسیده،نشان می دهد که ایران بهشت خودروها برای مصرف بنزین ارزان است.

باری که بر دوش اقتصاد است

بررسی ها نشان می دهد، قیمت تمام شده هر لیتر بنزین برای دولت ۲۷۰۰ تومان تمام می شود،یعنی دولت ناچار است ۱۷۰۰ تومان بر روی هر لیتر بنزین یارانه پرداخت کند.

با احتساب ۹۶ میلیون لیتر بنزینی که هر ماه در کشور مصرف می شود، دولت ماهانه یکهزار و ۳۵۰ میلیارد تومان یارانه بنزین پرداخت می‌کند که این رقم در سال حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه اضافه برای دولت در بردارد.

اگرچه تولید بنزین در کشور یکی از برنامه های بلند مدت بوده و در سالهای اخیر نیز اهتمام ویژه ای برای خودکفایی آن صورت گرفته اما براساس آمارهای رسمی کشور، دولت  ماهانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد می کند.

آنطور که منصور ریاحی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی چندی پیش اعلام کرد،در حال حاضر میانگین تولید بنزین در کشور ۶۵ تا ۶۶ میلیون لیتر است و میانگین مصرف بنزین در کشور ۷۹ میلیون لیتر است؛ به عبارتی دیگر اختلاف بین تولید و مصرف بنزین ۱۴ میلیون لیتر بوده که برای جبران آن ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور و ۱.۵ میلیون لیتر نیز از ذخایر موجود تامین می‌شود.

حالا در نظر بگیرید که امسال با افزایش میزان تولید خودرو، میزان مصرف هم روند افزایشی داشته است.مثلا مصرف بنزین در تیرماه سال جاری نسبت به تیرماه سال گذشته ۱۰ میلیون لیتر افزایش داشته است.به جز افزایش تولید داخلی، خودروهای با عمر ۲۰ تا ۲۵ سال هم رقم قابل توجهی است که هم مصرف را بالا برده و هم منبعی برای آلودگی است.

افزایش قیمت بنزین چرا و با چه حساب و کتابی؟

اقتصاددانان می گویند، افزایش قیمت بنزین،یک تصمیم اقتصادی است. در حال حاضر یک لیتر آب معدنی برابر با قیمت بنزین عرضه می شود.این کالای مهم در کشورهای همسایه چندین برابر قیمتی است که در کشور ما عرضه می شود.در ترکیه هر لیتر بنزین ۵ لیر است،یعنی بیش از ۴ هزار تومان از بنزین ایران ارزان تر است.

به جز دلایل اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی قانون هم اجازه افزایش قیمت بنزین را به دولت داده است.طبق قانون، باید قیمت بنزین بر اساس فوب خلیج فارس تعیین شود؛ یعنی قیمت بنزین باید ۹۰ تا ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باشد و از آنجایی  در حال حاضر قیمت جهانی نفت ۶۵ دلار است، ادامه قیمت های کنونی به زیان اقتصاد کشور است. 

در دوسال گذشته به دلیل کاهش بهای جهانی نفت،دولت هم قیمت بنزین را ثابت نگه داشت،اما حالا که قیمت های جهانی بالا رفته،ثبات این قیمت مساوی است با تحمیل هزینه های اضافی به اقتصاد کشور.

از سویی گزارش های جهانی حکایت از آن دارد که  قیمت بنزین سوپر در فوب خلیج فارس در ابتدای سال جاری(مارس ۲۰۱۶) به ازای هر بشکه ۵/ ۵۱ دلار بوده  که با توجه به دلار ۳۵۰۰ تومانی ، قیمت هر لیتر بنزین سوپر در فوب خلیج فارس در ابتدای سال جاری ۱۸۰۰ تومان هزینه در برداشته است، این در حالی است که بنزین سوپر در داخل کشور ۱۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد. 

تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین در حالی صورت می گیرد که بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها مقرر بود در پایان ۵ ساله دوره اجرای این قانون یعنی در سال ۱۳۹۴، قیمت حامل های انرژی در ایران با افزایش قدرت خرید و رقابتی تر شدن بازار ، آزاد شود این در حالی است که اهداف پیش بینی شده در این قانون نتوانست جامه حقیقت را بر تن کند.

از آنجا که قیمت بنزین در سال ۱۳۹۵ تغییری را تجربه نکرده ،بهترین حالت ممکن که کارشناسان توصیه کرده اند،این است که قیمت در حوالی ۱۵۰۰ تومان در هر لیتر برسد.هرچند که  مجوز افزایش قیمت بنزین در قالب قانون بودجه سال جاری برای دولت صادر شده است،اما آنطور که محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه گفته این تصمیم با هماهنگی مجلس انجام خواهد شد.
 

مصوبه دولت در خصوص افزایش قیمت حامل های انرژی تنها بنزین را در بر ندارد و بهای گازوییل نیز طبق پیش بینی های صورت گرفته به ۴۰۰ تومان در هر لیتر خواهد رسید. قیمت گازوییل در شرایط کنونی به ازای هر لیتر ۳۰۰ تومان است . پیش بینی شده است بار تورمی ناشی از رشد قیمت بنزین و گازوییل در حدود ۱.۲ درصد باشد.

 ۱۰ تغییر قیمت بنزین، از بازرگان تا روحانی

 از ابتدای پیروزی انقلاب تا کنون ۹ بار قیمت بنزین تغییر کرده است. اولین تغییر در سال ۱۳۵۹ اتفاق افتاد و در صورت افزایش نرخ بنزین دهمین تغییر در سال ۱۳۹۶ رقم خواهد خورد. هر لیتر بنزین در سال ۱۳۵۷ برابر با یک تومان بود اما در سال ۱۳۵۹ قیمت این فراورده نفتی به ۳ تومان افزایش یافت .

 طولانی ترین دوره عدم تغییر قیمت در سال های دهه شصت اتفاق افتاد. در این دوران قیمت ها تغییری را تجربه نکرد تا اینکه بالاخره پس از پایان جنگ تحمیلی قیمت بنزین به ۵ تومان در هر لیتر رسید. در دهه شصت بنزین به صورت سهمیه ای و از طریق کوپن توزیع می شد.
 بار دیگر در سال ۱۳۸۶ بنزین بار دیگر تجربه ای بسیار مهم را از سر گذراند و با سهمیه بندی و کارتی شدن مصرف بنزین ، روند رو به رشد آن مهار شد.
 

بخش مهمی از سبد سوختی کشور در حال حاضر به بنزین اختصاص دارد. بنزین به حدی در وادی سیاست سکنی گزیده است که حتی وقتی غرب در صدد فشار بر اقتصاد ایران برآمد نسبت به تحریم فروش بنزین به ایران اقدام کرد.

 قیمت بنزین در سال ۱۳۹۴ تک نرخی شد و قیمت بنزین در این سال با رسیدن به هزار تومان ، تک نرخی شد. پیش از تک نرخی شدن بنزین ، خرید بنزین از طریق کارت سوخت صورت می گرفت اما هر چند کارت سوخت هنوز حذف نشده است، اما با این حال با تک نرخی شدن قیمت ها ، دارندگان خودرو کمتر اقبالی به استفاده از کارت سوخت نشان می دهند.

سوخت گیری اغلب از طریق کارت های موجود در جایگاه های سوخت گیری صورت می گیرد، این در حالی است که طرح هایی مبنی بر تفاوت قیمت سوخت در صورت سوختگیری با کارت جایگاه نسبت به استفاده از کارت سوخت خودرو پیش تر در مجلس مطرح شده بود که نتوانست نظر مساعد نمایندگان را با خود همراه کند.

 دهمین تغییر قیمتی بنزین در چهار دهه اخیر در حالی صورت می گیرد که همچنان معضل مصرف بالای بنزین، توسعه نیافتگی ناوگان حمل و نقل عمومی و آلایندگی بالای خودروهای پرمصرف ایرانی پابرجاست.

جدول زیر نشان می دهد قیمت بنزین از ابتدای سال ۱۳۵۷ تا کنون چه تغییرات قیمتی را پشت سر گذاشته است. 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بوئين زهرا IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    111 3
    پس چرا تا الان با افزايش هاي ممتد قيمت سوخت ، يارانه مردم که قرار بود از اين افزايش نصيب ببرد ، سهمي نداشته ؟ دولت فقط و فقط دنبال پر کردن جيب خودشه ، به قول اون نماينده محترم مجلس که ديشب خيلي خوب از حق مردم دفاع کرد بهتره که رجوع بشه به اصل 59 قانون اساسي است که : در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. اگر نميترسيد
    • فرزند ایران A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      128 2
      شما که میخوایید مصرف بنزین کاهش پیدا کند کیفیت خودروهای تولیدی رو ببرید بالا چرا همه تاوان رو مردم باید بدن یه زحمتی هم به خودتون بدید یه کم کار کنید اگه کشورداری اینجوریه که خاله بی سواد منم از پسش برمیاد
    • بی نام A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      4 0
      دلار که 1000 بود نرخ بنزین فوب 400 تومن بود الان دلار رو رسوندن به 4000 با دلار 4000 حساب میکنن میگنن نه ببین قیکمت واقعیش 1500 تومنه بعد دئوباره گرونی میاددلار میشه 8000 بعد میگن ببین الان 3000 تومنه و....
    • بی نام DE ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
      9 1
      یه دور کل کامنتا رو بخونید ؛ همه اعتراض دارن ولی سر آخر چی میشه ؟ هیچی همون کاری که خودشون دوس دارن انجام میدن ؛ این ینی مردم کشک
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    98 3
    50 درصد افزایش قیمت بنزین و بیش از 30 درصد افزایش قیمت گازئوییل و افزایش قیمت نامعلوم برق و گاز اونوقت بار تورمی 1.2 درصد؟؟؟ مثل همون محاسبه تورم که گفتن زیر 10 درصده. حداقل 40 درصد گرانی به خانوار تحمیل خواهد شد سال آینده فقط نه از الان از حدود نیمه دوم سال 97. روحانی مچکریم.
    • بی نام A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      58 3
      من واقعا این میل سیری ناپذیر دولتها به گرانی رو درک نمیکنم. در 5 سال گذشته همه میدونیم گرانی روتین و نه چندان کم رو داشتیم میشد سالی 100 تومن کشید رو قیمت بنزین که اثرش کم بشه ولی گویی مخصوصا صبر میکنن تا با گرانی های شوک وار تاثیری بیش از حد معمول روی گرانی بذارن.
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      56 1
      همه اش فشار فشار فشار
  • محسن IT ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    72 3
    البته این تحلیل شماست که رسانه دولتی هستید
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    99 1
    تو متن قیمت بنزین رو با کشور ترکیه مقایسه کردن. چرا در آمد مردم ترکیه و ارزش پول ترکیه رو نمیگن که چند برابر ایران هستش؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
      6 68
      چرا شما این استدال را در مورد آیفون 10 و پوشک بچه پمپرز نمی کنید؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    85 1
    چون که جیب دولت پاره است
    • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      27 1
      لایک داری
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    64 1
    شما که میگید ترکیه یه مثالی هم از عربستان بزنید ویا ماشینهای که مردم ترکیه سوار میشن . ویا اینکه ترکیه چقدر منابع نفت و گاز داره . بخدا مردم فلان نیستن با این تحلیلها بخواید موارد رو توجیج کنید
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    33 0
    1.مصرف بنزین حدود 80 میلیون است نه 38 میلیون لیتر. 2. حاصلضرب 38 در 30 روز 1140 است. 3.بالا بودن سرانه مصرف خودروها به سیاستگذاری دولتهای قبل و فعلی در بخش خودرو مربوط است چون مردم اجازه انتخاب خودرو کم مصرف نداشته اند پس گناهی ندارند. 4. در چنین تصمیمی باید تبعات اقتصادی و اجتماعی به دقت بررسی شود.دوستانی که میفرمایند فقط 1.5 درص تورم افزایش پیدا میکند بعدا پاسخگو باشند.
  • عمو اصف A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    65 0
    با پرداخت نکردن یارانه بنزین توسط دولت فقط جیب اختلاسگرا پر میشه نه مردم عادی جامعه ... با این چندرغاز حقوق چقدر باید ما پول بدیم .....
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
      20 0
      گل گفتی
  • ع ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    36 1
    استدلالت همه درست خبرآنلاین اما توان اقتصادی مردم ضعیفه و نمی تونن از پس بنزین 1500 بر بیان
  • hamid IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    105 0
    کاش قیمت ماشین هم میشد فوب خلیج فارس .قربونش .برم خدا رو یک بام و دو هوا را
  • داریوش EU ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    7 18
    با سلام بهتر است برگردیم به سهمیه ماهیانه هر خودرو 120 لیتر در ماه 1000 تومان و آزاد 2000 تومان برا ی مصرف بهینه سوخت.
  • علیرضا IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    37 4
    قیمت بنزین فوب خلیج فارس لیتری 1700 تومان می شود. آمارهای ارائه شده در مقاله همه جهت دار و برای اثبات نظر نویسنده به هر قیمت بوده و بر بسیاری مسائل که مجال اشاره به آنها در اینجا نیست سرپوش گذاشته و یا غفلت نموده است. ترکیه به دلایل مشخصی یکی از گرانترین نرخهای بنزین در جهان را دارد و شرایطش با ایران فرق دارد. چرا ایران را با ونزویلا که یک کشور نفت خیز است مقایسه نمی کنید.
    • ایمان A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
      0 0
      اینقدر فوب خلیج فارس رو تو سر ما نکوبید.درآمد سرانه قطر 18برابر ایرانه.
  • مایا EU ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    14 5
    چون ما پول نداریم بنزین 1500 بخریم
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    55 1
    هیچ مشکل اقتصادی راه حل غیر اقتصادی نداره وگرنه منجر به فاجعه می شه. اگه درآمد ایرانیا کمه. اگه ماشینای ما مصرفشون بالاست. اگه خیابونا کافی نیست و سوخت ماشین تو ترافیک هدر می ره اگه حمل و نقل عمومی کارآمد نیست. اگه زیرساختهای فرایندی و الکترونیکی نداریم و مجبوریم برای یه کار کوچیک به صد تا اداره سر بزنیم . اگه پولی که دست دولت می یاد می ره تو حلقوم نهادای جور واجور و اختلاس می شه.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    13 85
    مردم ما از سه چیز حاضر نیستند بگذرند حتی اگه بچه شون ماهی یه بار هم گوشت و میوه نخوره و از سوء تغذیه هزار درد بگیره. 1گوشی مدل بالا ترجیها آیفون و به تبع اون تلگرام بازی . 2 تلویزیون 53 اینچ جهت تماشای خاله شادونه. 3 مهمتر از همه اینها بنزین پرایدشون که از نون شبم واجبتره برای اینکه سالی سه چار بار همینطور یه هویی چمدونو بدازند پشت پراید و راه بیفنتد برند کلی آشغال بریزند سر تا پای شمال و برگردند
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    49 1
    همزمان : تعرفه خودرو : 150 درصد بنزین 1500 از اون ور مسکن رفته بالا دلار شده 4200 خوب حقوق ملت 10 درصد فقط افزایش؟ چرا؟ حالا شما هی مقاله بده که لازمه مفیده ردیفه با حاله
  • ستار A1 ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
    26 2
    در ایران برعکس همه دنیا سیاست بنزین ارزان وخودروی گران پیاده میشود .یعنی با مالیات وعوارضی بشدت غیرمنصفانه باعث میشوند خودرو3برابرقیمت به دست مصرف کننده برسدو از آنطرف با ارایه بنزین به قیمتی نازل باعث هدررفتن ثروت ملی ودرکنار ان ترافیک آلودگی محیط زیست وبسیاری مشکلات دیگر میشوند.پس عاقلانه انست که قیمت بنزین افزایش یابد ومتقابلا با کاهش مالیات غیر منصفانه ازخودرو مردم را ازحق انتخاب خودروی دلخواه وایمن محروم نکنند.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    12 0
    راست میگن ما به اتفاوت قیمت بنزین در یک سال رو بدن حمل و نقل عمومی . والا ایران درست میشه . این ها اصلا به فکر بهبود نیستند
  • شهرام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    25 1
    مشکل کشور این است که اگر امروز هم قیمت بنزین بشود 4000 تومان یعنی یک دلار به دلیل تورمی که به وجود می اید و عدم قدرت دولت در کنترل قیمت ارز قیمت دلار می شود 10000 تومان و دوباره قیمت بنزین کشور با قیمت جهانی تفاوت پیدا می کند. نتیجه اش تنها بدبخت تر شدن ماست
  • بی نام A1 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    1 22
    قیمت بنزین باید یکبار برای همیشه کاملا آزاد شود و دولت 100 مالیات هم به آن اضافه کند. اینطوری پالایشگاههای بی کیفیت موجود تعطیل میشوند. شرکت پخش و پالایش هم که دولتی است تعطیل میشود و اینطوری هم کیفیت بنزین و هوا خوب میشود. هم چند شرکت فشل دولتی تعطیل میشوند.
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    15 1
    چرا واقعا؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    17 0
    نمی فهمم حمایت از مردم بود اینا یا چی؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    19 1
    آدم واقعا دلش میگیره
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    19 1
    ناراحت کننده شده وضعیت جدی
  • بی نام A1 ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۳
    7 0
    شما هزینه زا با کشور ها مقایسه مکنید درآمد راهم مقایسه نمایید اونوقت قیمت بنزین رو تغیر دهید
  • معین A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
    4 0
    طبق این گفته دولت سالانهحدود16 تریلیون تومان یارانه بنزین میدهد که با این مبلغ میشد درظرف 5سال راه اهن راکه بهترین وایمنترین حالت ترابری است به کل کشورگسترش داد یا کل جاده های اصلی کشوررابه صورت بزرگراه دراورد که سالانه 20هزارنفرکشته نشوند.واقعا هیچ منطق وعقلانیتی درموردارزان فروشی بنزین وجودندارد.
  • هاشم IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    2 0
    دولت چرا هزینه هاشو پایین نمیاره؟ این سوال رو هم مطرح کنید.
  • هادی A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    1 1
    دولت ابتدا هزینه های اضافی خود را کم کند و بودجه به اصطلاح فرهنگی را کم کند و اگر قصد افزایش قیمت بنزین را دارد ان را به قیمت فوب خلیج فارس عرضه کند و حقوق کارگر و کارمند را با نرخ جهانی بپردازد و همینطور قیمت خودرو را با نرخ جهانی ان عرضه کند