مهر به نقل از رئیس کل بانک مرکزی از تدابیر دولت برای تک نرخی کردن ارز خبر داد و نوشت: نظام ارزی کشور، شناور مدیریت شده است.

ولی‌الله سیف در حاشیه مراسم روز پژوهش در جمع خبرنگاران در خصوص تدابیر بانک مرکزی در حوزه یکسان سازی نرخ ارز گفت: نظام ارزی کشور، نظام ارزی شناور مدیریت شده است و نرخی که در بودجه لحاظ می‌شود یک نرخ محاسباتی به شمار می‌رود، البته باید در نظر داشت که نرخ ارز در بازار آزاد به طور طبیعی ۴۲۰۰ تومان نیست و در آینده تعدیل‌هایی خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این رقم با این هدف بوده که ارز مبادله‌ای برخی کالاهای مهم هم‌زمان با یکسان‌سازی نرخ ارز حذف خواهد شد و ممکن است بهای تمام شده آنها افزایش یابد، برای کنترل قیمت، دولت از این بودجه استفاده خواهد کرد؛ البته یکسان‌سازی نرخ ارز به مقدماتی نیاز دارد که انجام شده و سطح روابط بین‌الملل هم یکی از مهم‌ترین زمینه‌های اجرای این سیاست است.

وی تصریح کرد: برای بهبود روابط بین‌الملل، کارهای دیگری باید انجام شود تا زمینه به طور کامل برای یکسان‌سازی نرخ ارز به وجود بیاید، بنابراین هم‌اکنون نمی‌توانم زمان مشخصی را برای اجرای این سیاست اعلام کرد.

سیفدر خصوص دلار و حذف آن از مبادلات بانکی، گفت: دلار از مبادلات تجاری بانک مرکزی و نظام بانکی حذف شده و کاربرد چندانی ندارد. بانک مرکزی همه درآمد ارزی را با سایر ارزها دریافت می‌کند و در حوزه پرداخت‌ها هم از دلار استفاده نمی‌کند. در خصوص چین، بانک مرکزی این کشور به ما اعلام کرد اقدامات کنترلی و نظارتی که توسط بانک‌های چینی در حال اعمال است، فقط مخصوص ایران نیست بلکه سیاست داخلی بانک بوده و عمومیت دارد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: در مجموع بانک مرکزی نسبت به این موضوع حساسیت دارد و اگر مشکل خاصی وجود داشته باشد، آن را پیگیری و حذف خواهد کرد. قبل از اجرای برجام، نظام بانکی ایران تنها با ۳۳ بانک خارجی روابط داشت، اما هم‌اکنون سطح همکاری‌های به ۲۴۵ بانک رسیده است، هر چند که روابط هنوز کاملاً عادی نشده و در مواردی با مشکلاتی مواجه هستیم.

رئیس شورای پول و اعتبار در پاسخ به این سؤال که بالاخره سرنوشت مؤسسه ثامن که هم‌اکنون سپرده‌گذاران آن با مشکلات متعددی مواجه هستند، چه خواهد شد؟ گفت: برای این مؤسسه ادغام در شرف انجام است و مشکل حادی هم وجود ندارد. البته ثامن مؤسسه‌ای نیست که قرار باشد منحل شود بلکه تجمیع (ادغام) خواهد شد و سپرده‌گذاران می‌توانند با آرامش خاطر سپرده‌های خود را در این مؤسسه حفظ کنند و اگر مایل بودند آن را دریافت کنند، اما هیچ تزلزلی در آن مؤسسه وجود نداشته و جای نگرانی نیست.

سیف پاسخ این سؤال را که این ادغام چه زمانی انجام خواهد شد، اینگونه داد: در شرف انجام است.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =