نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: «کشور ما در یک دوره طلایی قرار گرفت که یک درآمد بی‌سابقه نفتی در اختیارمان قرار گرفت، می‌توانستیم پول ارزهای ناشی از درآمد نفت را در صندوقی مثل صندوق توسعه ملی ببریم و برای توسعه واقعی کشور صرف کنیم.

حسین سلاح‌ورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که یکی از سوالاتی که طی سال‌های گذشته همواره مطرح بوده، این است که 700 میلیارد دلار درآمد نفت زمان احمدی‌نژاد کجاست. به نظر شما این پول‌ها چه شده است؟ اظهار داشت: «این پول‌ها جایی نرفته، هدر رفته است.»

وی افزود: «این پول‌ها در پروژه‌های غیراقتصادی هزینه شده و نیز برای کسب محبوبیت خرج شد.»

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: «کشور ما در یک دوره طلایی قرار گرفت که یک درآمد بی‌سابقه نفتی در اختیارمان قرار گرفت که می‌توانستیم پول ارزهای ناشی از درآمد نفت را در صندوقی مثل صندوق توسعه ملی ببریم و برای توسعه واقعی کشور صرف کنیم.»

سلاح‌ورزی عنوان کرد: «این در حالی است که این درآمدها یا در قالب مسکن‌مهر هزینه شد و یا در قالب واردات بی‌رویه کالای اساسی و مصرفی هزینه شد. از طرف دیگر، براساس سیاست‌های تکلیفی بانک‌ها را ملزم کردیم که تقسیم پول کنند که این تقسیم پول نه‌تنها باعث ایجاد اشتغال و رشد و توسعه اقتصادی نشد، موجب افزایش پایه پولی و رشد تورم شد.»

چرا رتبه کسب‌وکار ایران افت کرد؟
نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در ادامه درباره به گزارش اخیر بانک جهانی موسوم به «گزارش فضای کسب‌وکار 2018» که به مقایسه 190 کشور جهان از نظر سهولت فعالیت‌های اقتصادی و وضعیت فضای کسب‌وکار آنها پرداخته و بر اساس ارزیابی این نهاد بین‌المللی که بر پایه آمار مربوط به یک‌ساله منتهی به ژوئن 2017 (خرداد 96) تهیه شده، رتبه فضای کسب‌وکار در ایران بدتر شده است، اظهاز داشت: «این گزارشی که ارائه شده، یک‌سری زیرشاخص دارد. در تمام شاخص‌های این گزارش به جز زیرشاخص اخذ اعتبارات، در همه موارد تضعیف جایگاه داشتیم.»

سلاح‌ورزی افزود: «10 زیرشاخص وجود دارد و ما با وجود این‌که از نظر مجموع امتیازات بهبود داشتیم، ولی در مجموع از نظر رتبه‌بندی، 4 رتبه سقوط کردیم. این نشان می‌دهد که دیگران بهتر از ما بودند.»

وی عنوان کرد: «اگر به طور دقیق این گزارش را نگاه کنیم، نشان می‌دهد از مجموع کشورهایی که مورد ارزیابی قرار گرفتند، حدود 119 یا 120 کشور حداقل یک اقدام اصلاحی را برای بهبود فضای کسب‌وکار در طول یک‌سال گذشته داشتند. حدود 80 درصد این کشورها دو اقدام اصلاحی داشتند و 65 کشور 3 اقدام اصلاحی داشتند.»

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران متذکر شد: «این نشان می‌دهد که یک عزم جدی‌ای وجود داشتته و یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین این کشورها هند بوده است.»

سلاح‌ورزی با اشاره به اقدامات اصلاحی ایران در حوزه اصلاح نظام بانکی، ادامه داد: «زیرشاخص اخذ اعتبارات ما تنها زیرشاخصی است که بهبود پیدا کرده است.»

وی بیان کرد: «این در حالی است که در زیرشاخص شروع کسب‌وکار رتبه ایران 96 بوده که 97 شده است، در شرایط و مقررات مجوز ساخت رتبه ایران 21 بوده که 25 شده است و در ثبت مالکیت رتبه ایران 86 بوده که 87 شده است. در زیرشاخص اخذ اعتبارات اما رتبه کشور 107 بوده که 90 شده است.»

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تاکید کرد: «این نشان می‌دهد که اگر ما اقدام اصلاحی در حوزه‌های مختلف انجام می‌دادیم، اثر آن را در رتبه کسب‌وکار می‌دیدیم.»

بهبود فضای کسب‌وکار به حمایت نیاز دارد
سلاح‌ورزی گفت: «شما اطلاع دارید که براساس سند چشم‌انداز قرار بوده که در افق 1404 کشور اول منطقه از نظر رشد اقتصادی و سهولت سرمایه‌گذاری باشیم. در برنامه ششم نیز هدف‌گذاری شده که هر سال شاخص کلی کشور 10 رتبه ارتقا پیدا کند.»

وی افزود: «امسال به عنوان اولین سال برنامه، رتبه کشور نه‌تنها ارتقا پیدا نکرده که 4 پله نیز سقوط کردیم.»

نایب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران عنوان کرد: «کشورهای منطقه را که در نظر بگیریم، خیلی بهبود قابل توجه داشتند.»

سلاح‌ورزی عنوان کرد: «واقعیت این است که بهبود فضای کسب‌وکار یک موضوع فرابخشی و فراقوه‌ای است. موضوعی نیست که فقط از دولت انتظار داشته باشیم. یعنی همه قوا و ارکان حاکمیت باید در این قضیه کمک کنند.»

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =