گمرک ایران اعلام کرد: مجوزی برای واردات دوغ در سالجاری صادر نشده است و واردات شتر صرفا برای مصارف گوشتی بود.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از گمرک، بر اساس ردیف های جداول تعرفه ای کتاب مقررات صادرات و واردات ، ماست و فرآورده های حاصل از آن در ردیف تعرفه ای 040310 طبقه بندی شده است و دوغ هم در این ردیف تعرفه ای طبقه بندی می شود.

آنچه که در برخی رسانه ها با عنوان آمار واردات دوغ با استناد به سایت گمرک استخراج و منتشر شده مربوط به ردیف تعرفه ای 04039090 است که دوغ اساسا در این ردیف تعرفه ای طبقه بندی نمی شود.

بررسی جزئیات مجوزهای صادره از طریق سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی نیز نشان می دهد که هیچ گونه مجوزی از سوی ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت و سازمان غذا و دارو مبنی بر اجازه واردات دوغ به کشور صادر نشده است .
در ابتدای توضیحات جداول آماری شرح کامل تعرفه چهار رقمی  تمامی ردیف های فرعی عنوان می شود اما ادعای شمولیت دوغ در ردیف فرعی 04039090 کاملا ادعای غلطی است و روشن و واضح است که دوغ مشمول ردیف تعرفه ای فوق الذکر نمی شود و در ردیف تعرفه ای 040310 طبقه بندی می شود.

گمرک ایران در خصوص واردات شتر به کشور نیز توضیح داد و اعلام کرد: بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی مجوز واردات شتر از طریق بازارچه های مرزی کوهک سراوان، میلک، ماهیرود و میرجاوه از سوی سازمان های صنعت ، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی صادر شده است.

این اقدام بر اساس قانون ساماندهی واردات از طریق بازارچه های مرزی صورت گرفته تا با هدایت واردات بازارچه ای از وضعیت غیر رسمی و قاچاق به شکل رسمی در حین ورود کالاها از جمله دام تمامی مجوزهای مرتبط اخذ شد.

اهمیت موضوع واردات رسمی دام از طریق بازارچه های مرزی زمانی دوچندان می شود که پیش از این دام زنده به شکل قاچاق و بدون اخذ مجوز ثبت سازمان صنعت ، معدن و تجارت و دامپزشکی از این بازارچه ها وارد کشور می شد و سلامت جامعه را تهدید می‌کرد.

شتر در ردیف تعرفه ای01061300 کتاب تعرفه ای مقررات صادرات و واردات طبقه بندی می شود. بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در 8 ماهه سالجاری 3000 نفر شتر به ارزش 2 میلیون و 100 هزار دلار وارد کشور شده که از این تعداد 93 درصد از تولیدات کشور پاکستان و 7 درصد از کشور افغانستان صورت گرفته است .

بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی و مجوزهای صادرشده که در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت شده، مجوز واردات شتر صرفا برای مصارف گوشتی صادر شده است.

گمرک ایران تاکید کرد: بر اساس قانون احترام به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی تمامی اطلاعات واردات و صادرات کالاها به تفکیک هر ردیف تعرفه ای در سایت گمرک ایران قرار داده می شود که مطابق با طبقه بندی بین المللی کالایی هر ردیف تعرفه ای شامل چند قلم کالا است اما در خیلی از مواقع مشاهده می شود برخی رسانه ها صرفا در آمارها  یک کالا را از میان چندین کالا با برداشت های سلیقه ای استخراج و منتشر می کنند که انتشار اخبار به این شکل و کاملا آگاهانه بر خلاف اخلاق رسانه ای است. 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =