تغییر در طراحی مدل کسب وکار، فعالیت زیرکانه ای است. حتی زمانی که یک شرکت به طور حتم توان ایجاد تغییرات اساسی در صنعت را نداشته باشد باز هم منافع مهمی از طریق ایجاد نوآوری در مدل کسب وکار به دست می آورد.

به گزارش خبرآنلاین، یک مدل کسب وکار نوآورانه می تواند به ایجاد یک بازار جدید و یا دسترسی به فرصت های موجود در بازارهای فعلی منجر شود؛ برای مثال شرکت DELL، مدل کسب وکار مشتری محوری را پیاده سازی کرد که جایگزین مدل سنتی تولید محور برای فروش کامپیوترها از طریق خرده فروشی ها شد.

یا رستوران های زنجیرهای تاکوبل غذاهای فست فود مکزیکی ارائه می دهد. این رستوران در اواخر دهه 90 میلادی تصمیم گرفت به جای پخت غذا در رستوران به فراهم کردن غذا و گرم کردن آن در رستوران بپردازد و در نتیجه فعالیت هایی نظیر خرد کردن و پخت وپز به دفتر مرکزی شرکت منتقل شد.

به این صورت که غذا به صورت نیم پز در بسته بندی پلاستیکی به رستوران فرستاده می شد و در آنجا گرم و آماده مصرف می شد.

 این مدل کسب وکار تغییر چندانی در وضعیت غذای ارائه شده در رستوران نکرد ولی از طریق ایجاد صرفه برای رستوران تاکوبل مزیت حاصل کرد.

 همچنین ضمن افزایش کارآیی و بهبود کنترل کیفیت باعث شد تا فضای بیشتری در رستوران در اختیار مشتریان قرار گیرد. ایجاد نوآوری در مدل کسب وکار از راههای فراوانی امکان پذیر است  که می توان به افزودن یک فعالیت جدید اشاره کرد.  ارتباط برقرارکردن میان فعالیت ها با شیوه ای جدید (ساختار یا ترکیب ( تغییر در ساختار مجریان فعالیت های شرکت (حکمرانی( محتوا، ساختار و حکمرانی، سه عنصر اصلی و تعیین کننده در طراحی مدل کسب وکار هستند.

نمونه بارز مدل نوآوری در مدل کسب وکار با تمرکز بر محتوا، شرکت IBM است.  این شرکت بعد از بحران مالی شدید در اوایل دهه 90 میلادی این شرکت فعالیت های خود را از یک تامین کننده سخت افزار به یک ارائه دهنده خدمات متمرکز کرد.

 IBM فعالیت های جدیدی در زمینه مشاوره، تعمیر و نگهداری فناوری اطلاعات و خدمات راه اندازی کرد. این جابه جایی قابل توجه و مهم بود. در سال 2009 بیش از نیمی از درآمد 96 میلیارد دلاری شرکت از طریق همین فعالیت ها به دست آمد

بنابراین چهار ارزش اصلی و مرتبط به هم می توانند محرک های اصلی مدل های کسب وکار باشند: جدید و نوظهور بودن، وابستگی یا قفل شدن، روابط مکمل میان فعالیت ها و کارآیی.

منبع:اکونومیست

 

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =