دبیر کل جامعه اصناف و بازار با انتقاد تلویحی از نامه قالیباف درباره حرکت به سمت نواصولگرایی می‌گوید شاید بعضی‌ها به دلیل دستپاچگی مطالبی مانند ضرورت حرکت به سمت نواصولگرایی را مطرح کنند ولی هر جناحی اصولی برای خودش دارد که باید به آن پایبند باشد که البته بسیاری از این اصول تغییر ناپذیر است.

احمد کریمی‌اصفهانی دبیر کل جامعه اصناف و بازار در گفت وگو با خبرآنلاین با بیان اینکه در دنیای سیاست اینگونه نیست که همیشه همه چیز در اختیار یک جناح باشد، همانطور که از اول انقلاب تا کنون همینگونه بوده است، گفت: البته این موضوع به انقلاب ها هم مربوط نیست. تغییر و تحول همیشه وجود داشته است و موضوع خوبی است. اما شاید بعضی ها به دلیل دستپاچگی بعضی مطالب مانند ضرورت حرکت به سمت نواصولگرایی را مطرح کنند ولی هر جناحی اصولی برای خودش دارد که باید به آن پایبند باشد که البته بسیاری از این اصول تغییر ناپذیر است.

وی تصریح کرد: ما قبلا هم دیده ایم که در بین اصلاح طلبان و اصولگرایان دو جریان وجود داشته است که تندرو بوده اند و یک گروه هم معتدل بوده اند. اما دلیل ندارد که اگر ما در بعضی مسائل با یکدیگر اختلاف داریم مشترکاتمان را کنار بگذاریم. اگر ما بر روی مشترکمان که اعتقاد به نظام و اسلام و ولایت است تاکید کنیم و تندروی های هر دو جناح را کنار بگذاریم شاید می توانستیم به توفیقات بیشتری برسیم و جلوتر از چیزی بودیم که الان هستیم. اینکه اصلاح طلبان اصولگرایان را مرتجع بدانند و اصولگرایان تند اصلاح طلبان را بی دین بدانند، باعث عقب ماندگی احزاب و دو جناح ما در گذشته بوده است.

کریمی‌اصفهانی گفت: شاید بتوان حرکت به سمت مشترکات را مثلا از سوی اصولگرایان، حرکت به سمت نواصولگرایی تعبیر کنیم. همین موضوع را در مورد اصلاح طلبان هم می توان مطرح کرد و نام نواصلاح طلبی بر آن گذاشت. در هر صورت تغییر در روش ها می تواند توفیقات بیشتری را عاید جناح ها کند. البته من معتقدم ما باید این را بدانیم که هر چقدر دو جناح سیاسی ما بتوانند به یکدیگر نزدیک شوند و بر مشترکاتی مانند مبارزه با فساد یا اعتیاد و مسائل اشتغال تاکید کنند، می توانند به سمت نو شدنِ بیشتر گام بردارند. بعضی ها سعی می کنند که هرآنچه در جناحشان وجود دارد تایید کنند در صورتیکه باید به خودشان هم منتقد باشند. به نظر من دیگر بعد از 37 سال بهتر است در یک خط سومی فراتر از اصلاح طلبی و اصولگرایی حرکت کنیم تا بتوانیم به سمت ثبات بیشتر حرکت کنیم.

او با بیان اینکه مگر سنتی ها چه می گویند که یک گروهی بخواهند طرح عبور از آن ها را با نام حرکت به سمت نواصولگرایی مطرح کنند؟ گفت: مثلا آن ها می گویند که ما هرگز نباید وابسته به بیگانگان باشیم. حالا این کسانی که مثلا می خواهند از سنتی ها عبور کنند می خواهند به بیگانگان وابسته باشند؟ سنتی ها به ولایت فقیه معتقد و ملتزم هستند آیا کسانی که سنتی ها را قبول ندارند میخواهند بگویند که ولایت فقیه را هم قبول ندارند؟ ما نمی توانیم به صورت کلی سنت را کنار بگذاریم. یک موقعی بود که دانشگاهی ها حوزه علمیه را نقد می کردند و حوزوی ها دانشگاهیان را. بعد دیدیم که نه حوزه را می توان کنار گذاشت و نه دانشگاه را.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: کسانی مانند قالیباف می تواند با اجماع اصولگرایان به کارش ادامه دهد اما کسی نباید اجتهاد شخصی خودش را فرض بگیرد که گویی او حلال همه مشکلات است. قالیباف هم می تواند در مجموعه اصولگرایان موثر باشد و با اصولی که دارد وارد میدان شود اما کسی نباید خودش را محور بداند.

عضو جبهه پیروان با بیاناینکه جمنا بخشی از اصولگرایان را پوشش می دهد و نه همه این طیف را، گفت: نظر عده ای از اصولگرایان با اعضای جمنا متفاوت است که شخص خود من هم همینگونه هستم. دلیل نمی شود که اعضای جمنا بخواهند خودشان را تصمیم گیر و محور اصلی بدانند.

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =