یک شرکت بریتانیایی قصد دارد ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان را در ایران بسازد.

نیو صدر: انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط سوزاندن سوخت‌های فسیلی تاکنون پیامدهای مرگباری را برای انسان و کره زمین داشته است؛ دمای زمین در حال افزایش پیدا کردن است و این می‌تواند منجر به تغییرات زیادی در چرخه‌های زیست محیطی شود.

به همین دلیل ایران به همراه بیش از 150 کشور دیگر حدود 2 سال پیش در پاریس به طور داوطلبانه متعهد شدند که هر کدام به میزان مشخصی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند، ایران هم در این توافقنامه متعهد شد که در صورت لغو تحریم‌ها میزان انتشار خود را 12 درصد کاهش می‌دهد.

برای کاهش میزان انتشار یک راه کوتاه وجود دارد؛ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی. از میان انرژی‌های سبز ایران پتانسیل ظرفیت زیادی در انرژی‌ خورشیدی دارد و به نظر می‌رسد دولت قصد دارد برای رسیدن به اهداف توافقنامه‌ پاریس از انرژی‌های خورشیدی استفاده کند.

حدود ۱۰ روز پیش حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن از برگزاری مراسم امضای قرارداد ساخت نیروگاه بزرگ خورشیدی 600 مگاواتی توسط شرکت بریتانیایی کوئرکس در ایران خبر داده بود. 

در این رابطه دیگو بیازی مدیرعامل و موسس شرکت کوئرکس در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین از جزئیات این پروژه در ایران گفت. شرکت او برق بیش از 100 هزار خانه را در اروپا توسط انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌کند و ایران اولین پروژه این شرکت در خارج از اروپا است.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید:

آقای بیازی، در ابتدا کمی از شرکت خودتان به ما بگویید؟ چه تجربیاتی در زمینه انرزی خورشیدی در گذشته داشته‌اید؟

این شرکت در سال 2010 تاسیس شده است و از آن زمان پیشرفت زیادی داشته‌ایم و الان یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در زمینه انرژی خورشیدی در اروپا هستیم.

ایران اولین کشوری خارج از اروپا است که شرکت کوئرکس در آن سرمایه‌گذاری می‌کند، چرا ایران؟

کمی قبل از اینکه تحریم ها تمام شوند چند سرمایه‌گذار خارجی از ما خواستند که به ایران و بازار انرژی تجدیدپذیر در این کشور توجه کنیم، آنها از ما خواستند که شرایط را برای سرمایه‌گذاری در بازار انرژی تجدیدپذیر در ایران ارزیابی کنیم پس ما برای سرمایه‌گذارانمان چنین فرصتی را فراهم کردیم.

پتانسیل ایران را در استفاده از انرژی‌های خورشیدی چگونه می‌بینید؟

ایران پتانسیل فوق العاده‌ای برای توسعه انرژی خورشیدی دارد و برنامه دولت این است که میزان زیادی از برق تولید شده را توسط انرژی خورشیدی به دست بیاورد، پس فکر می‌کنم ایران برنامه دارد در بلند مدت انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین منابع سنتی انرژی کند.

از جزئیات ساخت این نیروگاه بگویید، این پرژه کی شروع می‌شود و انجام آن چه مدت طول می‌کشد؟

نیمه اول سال 2018 ساخت و ساز این پروژه شروع می‌شود و بین 2.5 تا 3 سال طول می‌کشد تا نیروگاه ساخته شود. در رابطه با مکان ساخت این نیروگاه گزینه‌های مختلفی داریم و هنوز انتخابی نکرده‌ایم اما انتخاب ما به میزان آب، نوع خاک خاک و قابل دسترس بودن شبکه ملی توزیع برق ارتباط دارد پس الان گزینه‌های مختلفی در مناطق مختلف داریم و باید مطالعات خود را تمام کنیم تا منطقه مشخصی را برای ساخت نیروگاه انتخاب کنیم. میزان سرمایه گذاری روی پروژه بیش از 600 میلیون یورو برآورد می‌شود، هنوز عدد دقیقی در این رابطه نداریم و قرار است این نیروگاه ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان باشد و ظرفیت آن حدود 600 مگاوات است.

آیا برای ساخت این نیروگاه از تکنولوژی‌های جدیدی از خارج از کشور استفاده می‌کنید؟

تا جایی که بتوانتیم از تکنولوژی و وسایل داخلی ایران استفاده می‌کنیم، چون اگر در ایران از وسایل داخلی استفاده شود میزان تعرفه تشویقی افزایش پیدا می‌کند و هزینه ها پایین می آید.

همانطور که می‌دانید ایالت متحده تهدید کرده است که ممکن است از توافق هسته‌ای خارج شود، اگر چنین اتفاقی بیافتد چه تاثیری روی سرمایه گذاری شرکت شما در ایران دارد؟

ما داریم کاری که سرمایه گذاران از ما می‌خواهند را انجام می‌دهیم ولی بر اساس چیزهایی که خوانده‌ام و چیزهایی که از بازار می‌فهمم ایران نمی‌خواهد از برجام خارج شود، پس تا وقتی ایران به تعهدات خودش در این توافق پایبند بماند اروپایی ها هم به آن پایبند می‌مانند. آقای ترامپ می‌تواند خواهان خروج از توافق هسته‌ای باشد ولی این توافق توسط چند گروه مختلف امضا شده و باید توسط گروه‌های دیگر اجرا شود.

آیا برنامه بلندمدتی هم برای همکاری با ایران در زمینه انرژی تجدیدپذیر دارید؟

ما فکر می‌کنیم این یک فرصت خوب برای سرمایه‌گذارن است تا بازار انرژی تجدیدیپذیر را در ایران ارزیابی کنیم و امیدواریم این پروژه شروعی باشد تا در آینده به تعداد جدی تری در ایران پروژه داشته باشیم. فکر می‌کنیم اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود ایران می‌تواند برای سرمایه‌گذاران منطقه‌ای جذاب باشد. قرار است به زودی دفتر شرکت کوئرکس را در تهران افتتاح کنیم و این نیت ما را در تحکیم موقعیتمان را در ایران نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم برای مدت طولانی و نه برای یک دوره‌ی زمانی کوتاه، در ایران حضور داشته باشیم.

47237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    5 0
    چقدر عالی و البته با تاخیر. روحانی متشکریم
  • بی نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    4 0
    کاش بر روی زباله ها و تبدیل آنها به انرژی هم سرمایه گذاری صورت گیرد.
  • بی نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
    5 0
    وجدانن اگه به مسئولین ما باشه نیروگاه رو شمال میسازن. حالا ببین کی گفتم. اون شرکت هم اسمی بیش نیست، کار رو میدن به سدسازان ، راه سازان و کلا هیچی نسازان عزیز وطنی
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    0 0
    اونوقت هی میگن انرژی هسته ای وقتی میشه انرژی پاک از خورشید گرفت چرا هسته ای؟