«خبرجنوب» نوشت: رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی گل و گیاه و محصولات گلخانه ای فارس از راه اندازی نخستین بازارچه گل در این استان خبر داد.

محمد بلاغي اظهار داشت: اين بازارچه در فاز نخست در فضايي 300 متري در يكي از بازارچه هاي شهرداري ايجاد مي شود و مديريت آن برعهده 20 گلخانهدار گل و گياه خواهد بود.
وي با بيان اينكه پس از بهره برداري از اين بازارچه، بازارچه ديگري نيز در شيراز راه اندازي خواهد شد، اضافه كرد: در فارس 370 گلخانه در زمينه توليد ميوه، سبزي، صيفي و گل و گياه فعال است كه از اين تعداد 45 گلخانه به پرورش گل اختصاص دارد.
بلاغي با اشاره به اينكه بالغ بر 95 درصد گلهاي پرورش داده شده در اين گلخانهها، گل رز شاخه بريده است، اضافه كرد: تلاش ميشود تمامي گلخانهداران گل و گياه فارس بتوانند محصولات خود را بدون واسطه به دست گلفروشان برسانند.
وي با اشاره به تشكيل كارگروه گلخانه در فارس، اين اقدام سازمان جهاد كشاورزي را اقدامي قابل تقدير دانست و گفت: در كارگروه مذكور در فارس، معاون باغباني جهاد كشاورزي، معاون تعاون اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي، مديرعامل سازمان فضاي سبز شهرداري، مديرعامل سازمان ميادين و مشاغل شهرداري، مدير تنظيم بازار و همچنين نماينده اتحاديه گلخانهداران و نماينده بهرهبرداران عضو هستند و خوشبختانه با مصوبه همين كارگروه، نخستين بازارچه گل و گياه فارس به زودي راهاندازي ميشود.
رئيس اتحاديه شركتهاي تعاوني گل و گياه و محصولات گلخانه اي فارس با بيان اينكه بازارچه مذكور با هدف حذف واسطههاي غيرضروري، كوتاه كردن دست دلالان، متوازن كردن قيمت گل در بازار در طول سال و همچنين تامين نهاده هاي مورد نياز گلفروشي ها راه اندازي مي شود، اضافه كرد: متاسفانه در بخش گلخانه به دليل نبود سامانه يكپارچه مديريتي، دلال ها نبض بازار گل فارس و ديگر استانها را به دست گرفته و بيشترين منفعت را ميبرند.
بلاغي تصريح كرد: متاسفانه در بازار گل، دلالها اقدام به نرخگذاري غيرمنطقي و غيركارشناسي ميكنند و بدون توجه به قد، غنچه، برگ و يا رنگ گل، نرخ ها را تعيين مي كنند كه اين معضل يك معضل جدي در بازار گل كشور است و سليقه دلال جاي نظريه هاي كارشناسي را گرفته است.
وي با يادآوري آنكه گلهاي توليدي فارس با اتوبوس در كنار ساك مسافران به بازار گل اصفهان و يا تهران منتقل مي شود و سپس با قيمتهاي گزاف به گلفروشيهاي استان بازگردانده ميشود، ادامه داد: در حالي كه قيمت تمام شده توليد يك شاخه گل رز پاي گلخانهدار 1200 تومان آب مي خورد و در برخي ايام سال اين گل ها شاخه اي 250، 500 و يا هزار تومان از گلخانه دار خريداري مي شود، اما با قيمت هر شاخه 5 هزار تومان به دست مصرف كننده ميرسد، در اين ميان بيشترين سود نصيب واسطهها و دلالان بازار گل ميشود.
رئيس اتحاديه شركتهاي تعاوني گل و گياه و محصولات گلخانه اي فارس با بيان اينكه در زمان انتقال گل به بازار گل و گياه استانهاي ديگر، بخش قابل توجهي از گلها تبديل به ضايعات شده و از چرخه مصرف خارج ميشود، افزود: برآوردها حاكي از ضايعات 20-30 درصدي گل پس از برداشت تا زمان رسيدن به دست مصرف كننده است كه با توجه به توليد بالغ بر 206 ميليون شاخه گل رز در فارس، برآورد ضمني نشان مي دهد سالانه بالغ بر 50 ميليون شاخه گل رز توليدي فارس، دور ريخته مي شود كه رقم ريالي خسارت وارده در اين زمينه با احتساب قيمت تمام شده هر شاخه 1200 تومان، رقمي در حدود 50 ميليارد تومان است.
وي با تاكيد بر اينكه ضايعات بالاي محصولات كشاورزي، يك معضل كشوري است، افزود: بررسي ها نشان مي دهد در حوزه كشاورزي سالانه 30 ميليون تن محصول از زمان توليد تا زمان مصرف تبديل به ضايعات ميشود كه اين معضل علاوه بر نابودكردن سرمايه ملي باعث هدررفتن 25 ميليارد مترمكعب آب ميشود.
بلاغي با ابراز اميدواري نسبت به آنكه راهاندازي بازارچه گل و گياه در شيراز، اين ضايعات را به حداقل رسانده و قيمت گل نيز پاي مردم ارزان تر تمام شود، اضافه كرد: خوشبختانه با تدبير سازمان جهاد كشاورزي و با حمايت بسيار خوب سازمان ميادين و مشاغل شهرداري شيراز، اين بازارچه به زودي كار خود را آغاز خواهد كرد. رئيس اتحاديه شركت هاي تعاوني گل و گياه و محصولات گلخانه اي فارس با اعلام آنكه با حمايت سازمان جهاد كشاورزي به زودي سامانه جامع گلخانه داران فارس راه اندازي ميشود، گفت: در اين سامانه كه با الگوبرداري از سامانه موفق مرغداري هاي استان راه اندازي مي شود، اطلاعاتي همچون ميزان توليد روزانه و ماهيانه هر گلخانه، نياز آنها به نهاده هاي توليد، وضعيت توليد و اطلاعات توزيع كنندگان و صادركنندگان گل و گياه ثبت مي شود و براساس آن تلاش مي شود ضمن تامين نياز گلخانه داران، بازار مصرف و قيمت ها را نيز متعادل كرد.
بلاغي با اظهار اميدواري نسبت به آنكه از طريق اين سامانه، گلخانه داران تشويق به توليد ساير گل هاي مصرفي در بازار استان شوند، افزود: در حال حاضر گل هاي مصرفي فارس از بازارچههاي گل اصفهان، پاكدشت، محلات و برگهاي تزئيني مورد نياز از استانهاي شمالي تامين مي شود كه اميدوارم به مرور زمينه توليد اين محصولات در گلخانه هاي فارس مهيا شود.
وي با بيان اينكه تحقق اين مهم نيازمند ايجاد زيرساخت است، گفت: راه درازي در پيش داريم.
چند وقت پيش قصد توليد گل گلايول در دو گلخانه در كازرون را داشتيم كه در وهله اول با مشكل تامين پياز اين گل مواجه شديم، با مشقت زياد و با واردكننده پياز گل گلايول ارتباط گرفتيم و پياز گل خريداري شد اما بعد مشخص گرديد پيازهاي گل دچار مشكل است كه آن را بازگردانديم و دوباره پياز گل خريديم، بعد از آن مشخص شد گلخانه داران دانش فني لازم را براي توليد اين گل ندارند، از يكي از استان ها مدير توليد آورديم اما باز هم گل گلايول باكيفيتي توليد نشد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =