رییس جمهور در پیامی به کنفرانس جهانی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر در مونته ویدئو اروگوئه اعلام کرد: آمادگی کامل داریم تا تجربیات خود را با تمامی کشورها به اشتراک گذاریم و متقابلا از دانش و تجربه جهانی برای ارتقاء سلامت مردم استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این پیام با تاکید بر این که اعتقاد عمیق دارم که اولویت دادن به سلامت همه جانبه توسط سران کشورها، لازمه ایجاد سیاست های هم آوا و موثر در حرکت به سوی جامعه ای پرنشاط و بالنده است، افزود: در این راستا اهتمام بر ایجاد چتر اجتماعی و پوشش همگانی سلامت و حفاظت شهروندان در مقابل هزینه های مالی سلامت، یک ضرورت است که در اهداف توسعه پایدار هم بر آن تأکید شده و در ایران نیز در قالب طرح تحول سلامت، استقرار یافته است.

متن کامل پیام رییس جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس جهانی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر که در حضور مقامات ارشد بیش از 80 کشور جهان و توسط دکتر باقر لاریجانی نایب رئیس کمیته ملی بیماریهای غیر واگیر قرائت شد، به شرح زیر است:
به نام خداوند بخشنده مهربان
عالی جناب وازکوئر
رییس جمهوری اروگوئه
سران کشورها
وزرای بهداشت جامعه جهانی
خانم ها و آقایان
به نمایندگی از ملت ایران، مایلم مراتب سپاس خود را بابت برگزاری نشست مهم «بیماری های غیرواگیر و توسعه پایدار: یکنواختی سیاست ها» که به میزبانی کشور اروگوئه و با مشارکت سازمان جهانی بهداشت برگزار می گردد، تقدیم نمایم.
امروزه، حجم عمده مؤلفه های مؤثر بر سلامت شهروندان در خارج از مرزهای سنتی نهادهای عمومی و خصوصی که ارتباط مستقیمی با سلامت دارند، از جمله وزارت بهداشت، تصمیم سازی و عملیاتی می شود. پیشرفتهای چشمگیر فنآوری اطلاعات از یک سو و تغییر بنیادین سبک زندگی مردم در سراسر جهان، مهاجرت تصاعدی، روند گسترده شهرنشینی و مؤلفه های مرتبط با آن از سوی دیگر، هرچند راحتی و در مواردی افزایش امید به زندگی را به همراه آورده است، اما تأثیرات منفی قابل توجهی بر سلامت انسان ها به همراه داشته است. همچنین تهدید صلح جهانی و شمار فزاینده آوارگان و پناهندگان و نیز فجایع انسانی ناشی از جنگ طلبی برخی از جمله در میانمار، سوریه و یمن، هم سلامت شهروندان را به خطر انداخته و هم کشورهای میزبان را با چالش های بزرگ مواجه ساخته است.
هوای سالم، غذای کافی و ایمن، مسکن مناسب، فرصت های شغلی در خور و محیط زندگی شاداب، همگی از مؤلفه های اساسی در تأمین سلامت انسان هستند که نقش دولت ها در اتخاذ سیاست های متعادل و به یکدیگر مرتبط در تحقق سلامت همه جانبه و بالندگی و رفاه مناسب شهروندان در همه این ابعاد، بنیادین است. در این میان مبارزه با بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آنها، به عنوان جدی ترین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر زودرس جوامع بشری، نیازمند توجه جدی دولت ها در تصمیم سازی و اتخاذ سیاست های هم راستا می باشد تا بتواند تحقق توسعه پایدار را به ارمغان آورد.
اینجانب معتقدم؛ سلامت از یک سو، امری اجتماعی و از سوی دیگر مسئولیتی فردی است. در صورتی که دولت ها به مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت و توانمندسازی شهروندان در راستای ارتقاء مسئولیت پذیری و پاسخ گویی ایشان اهتمام جدی نورزند، با بار شدید بیماریها، به ویژه بیماریهای غیرواگیر و افزایش هزینه هایی مواجه می شوند که هم فشار بر دولت ها در اجرای برنامه های توسعه ای آنها را بیشتر خواهد کرد و هم چرخه معیوب کاهش توسعه انسانی و بهره وری کمتر را در پی خواهد داشت.
عالی جنابان؛
دولت اینجانب در شروع دوره چهارساله دوم خود، مصصم تر از دوره نخست، سلامت را به عنوان یکی از سه اولویت اصلی خود برگزیده و در راستای تحقق سلامت در همه سیاست ها، اهتمام ویژه ای به اتخاذ سیاست های هم راستا با هدف کاهش عوامل خطر بیماری های مزمن و سوق دهی جامعه به سوی نشاط، افزایش سرمایه اجتماعی، کاهش و پیشگیری از عوامل قابل اجتناب مرگ و میر و بهبود رفاه اجتماعی نموده است.
متأسفانه مرگ و میر و بار ناشی از این بیماری ها در جوامع با درآمد متوسط و کم به طور قابل توجهی از جوامع با درآمد بالا بیشتر است. به نظر می رسد نهادسازی عمومی، کاهش تصدی گری دولت در ارایه خدمات و تمرکز دولت بر سیاست گذاری بالادستی و مبتنی بر شواهد و توجه جدی به ایجاد زیرساخت ها و فراهم نمودن خدمات با کیفیت، راه حل کاهش این شکاف است. ما معتقدیم تمامی ارکان جامعه و نهادها و بخش های دولت، باید برای مقابله با این معضل بسیج شوند.
کشور ما مکانیسم حاکمیتی مؤثر و کارایی به نام «شورای عالی سلامت و امنیت غذایی»دارد که با ریاست رییس جمهور و عضویت ۹ وزیر و روسای سازمان های مرتبط، به تحقق همکاری های بین بخشی لازم و توجه به سلامت در همه سیاست ها می پردازد. تصویب سند ملی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر در یک سال و نیم گذشته، در کنار تصمیمات بین بخشی مرتبط با کاهش چربی، قند، نمک و افزایش مالیات بر مواد زیان آور از جمله اقدامات شورا در این زمینه است.
حضار محترم؛
اینجانب اعتقاد عمیق دارم که اولویت دادن به سلامت همه جانبه توسط سران کشورها، لازمه ایجاد سیاست های هم آوا و موثر در حرکت به سوی جامعه ای پرنشاط و بالنده است. در این راستا اهتمام بر ایجاد چتر اجتماعی و پوشش همگانی سلامت و حفاظت شهروندان در مقابل هزینه های مالی سلامت، یک ضرورت است که در اهداف توسعه پایدار هم بر آن تأکید شده و در ایران نیز در قالب طرح تحول سلامت، استقرار یافته است.
اینجانب مفتخرم اعلام نمایم جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست های یک پارچه برای کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و با حمایت های سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه برگزیده شده است. ما آمادگی کامل داریم تا تجربیات خود را با تمامی کشورها به اشتراک گذاریم و متقابلا از دانش و تجربه جهانی برای ارتقاء سلامت مردم استفاده کنیم.
امیدوارم گردهمایی شما در کشور زیبای اروگوئه و بحث ها و تبادل تجربیات سران، وزرا و کارشناسان عالی رتبه کشورهای جهان در این همایش بزرگ، به بهبود سلامت همه جانبه و افزایش تعهد سیاسی کشورها در اهتمام جدی تر به کاهش بیماری های غیرواگیر و مرگ و میر ناشی از آن بیانجامد. موفقیت شما را از خدای بزرگ خواستارم.
حسن روحانی

رییس جمهوری اسلامی ایران


گفتنی است؛ کنفرانس جهانی پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیرواگیر در مونته ویدئو پایتخت اروگوئه با حضور سران و وزرای بهداشت کشورهای جهان از 26 تا 28 مهرماه برگزار می شود.

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و نایب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر در این کنفرانس جهانی، پیام دکتر روحانی رییس جمهور و رییس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور را قرائت کرد.

وی که به همراه هیاتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس شرکت کرده است، در حاشیه برگزاری این کنفرانس با وزرای بهداشت و مقامات بهداشتی کشورهای سریلانکا، شیلی، برزیل، اکوادور، بنگلادش و اروگوئه دیدارهای جداگانه ای خواهد داشت و پیرامون مسائل بهداشتی و راهکارهای موثر در پیشگیری از بیماری های غیر واگیر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =